Zeptagram

Zeptagram revolutionerar musikindustrin - låter allmänheten köpa musikrättigheter med hjälp av blockkedjeteknik

Nu ökar Zeptagram tempot in i framtidens musikindustri. Genom en ny plattform kan musikrättigheter säljas och handlas som aktier med hjälp av smarta kontrakt, så kallade NFTs. I samband med detta lanserar bolaget även valutan Zeptacoin. "Plattformen ger artister möjlighet att finansiera sitt skapande genom att sälja en del av sina rättigheter till investerare och fans" säger Christina Löwenström, medgrundare av Zeptagram.

År 2014 grundade Christina Löwenström och Johan Forsman Löwenström bolaget Zeptagram med idén om att sälja musikrättigheter och bara två år senare var processen med blockkedjetekniken igång. Zeptagram har skapat en plattform som har potential att skaka om musikindustrin. Med hjälp av NFTs (Non-Fungible Tokens) kan nu privatpersoner investera i musikrättigheter på samma sätt som med aktier och fonder och få avkastning via royalties. Samtidigt ger plattformen artister möjlighet att tjäna pengar på nya eller befintliga låtar. Med deras senaste NFT minting platform öppnas vägen för artister att sälja digitala merchandise

–Idag är det svårt att överleva på sin musik och vi vill ge artister möjlighet att tjäna pengar på nya sätt. Vår plattform ger artister möjlighet att finansiera sitt skapande genom att sälja delar av sina rättigheter. Samtidigt vill vi att fans och privatpersoner ska kunna stötta och investera i musik de tycker om, säger Christina Löwenström.

Det finns ett enormt intresse för kryptomarknaden och NFT-hysterin är ett faktum, bland annat i USA, Sydkorea och Japan. Idag är konst den största marknaden inom NFT och kryptokonst handlas för närvarande på en snabbt växande återförsäljningsmarknad. Tekniken tillåter varje del av ett konstverk att fungera som ett samlarobjekt och varje gång en del säljs får konstnären en utbetalning. Nu börjar allt fler kreatörer även utanför konstvärlden intressera sig för NFT och musikvärlden är näst på tur att haka på utvecklingen. Det stora genombrottet för musik-NFTs kom med att Kings of Leon sålde sin musik som NFTs. Idrottsvärlden har också insett vilket värde NFTs kan tillföra. Christina Löwenström och Zeptagram ser att marknad nu mognat och är redo för det nya sättet att sälja och äga musik.

–Zeptagram var tidigt ute med idén att sälja musikrättigheter digitalt men tekniken var inte färdigutvecklad och det fanns inget säkert sätt att koda ägandet av digitala verk. Försprånget har gett oss möjligheten att utveckla tekniken och vänta in rätt tillfälle att lansera vår plattform. Intresset att äga musikrättigheter är enormt just nu och kommer bara att bli större i framtiden, även i Sverige, fortsätter Christina Löwenström.

I samband med den nya plattformen lanserar bolaget sin egna valuta Zeptacoin. Förköpet startar i slutet maj. Den egenutvecklade valutan ska användas för handel av musikrättigheter på plattformen och utbetalningar av royalties.

– Zeptacoin har varit en intern valuta på vår egen plattform men nu släpper vi den för förköp med sikte på notering till hösten. Detta betyder att vi får en nytt kapital till bolaget utan utspädning. Något som kommer att göra nytta i vår nuvarande storsatsning, menar Christina Löwenström.

Om

Zeptagram är en snabbt växande handelsplattform baserad på blockkedjeteknik. Bolaget grundades i Sverige med mål att revolutionera musikbranschen. I nära samband med artister, konstnärer och innehållskapare över hela världen strävar Zeptagram efter att erbjuda den mest lönsamma plattformen för investering och handel med musikrättigheter och konstverk. På Zeptagram hittar du ett professionellt team med sammanlagt över 50 års erfarenhet inom fintech, musik, marknadsföring och blockkedjeteknik.

Följ Zeptagram

Senaste pressmeddelandena från Zeptagram

Skrivit låtar till Britney Spears och Justin Bieber – nu släpper duon NFTs med Zeptagram28.1.2022 09:04:11 CET | Pressmeddelande

Multitalangerna Andre Lindal och Anthony Preston har skrivit och producerat låtar för världsstjärnor som J.Lo, Britney Spears och Justin Bieber. Med vägledning från stjärnproducenterna will.i.am och Rodney Jerkins har duon under de senaste tio åren stått bakom flera stora hits världen över. Med start den 31 januari inleder de ett samarbete med Zeptagram vilket gör det möjligt för privatpersoner och fans att köpa delar av superduons låtar. –Vårt samarbete med Zeptagram banar en ny väg för branschen som tillåter fansen att vara med i den kreativa processen, säger Anthony Preston, låtskrivare och musikproducent.

Sista bilderna tagna på Freddie Mercury tillsammans med Queen säljs som NFTs19.1.2022 07:50:00 CET | Pressmeddelande

Allt startade med fotografier från rockkonserter för privat bruk som ledde till att han fick följa med på turnéer och fotografera det legendariska bandet Queen. Med start den 21 januari möjliggör Zeptagram för allmänheten att köpa några av de sista fotografierna som tagits av bandet tillsammans med Freddie Mercury, då ett nytt samarbete med fotografen Torleif Svensson lanseras. "Jag har varit väldigt nyfiken på NFTs och det är ett perfekt sätt för privatpersoner och fans att ta del av bilder som aldrig tidigare publicerats" säger fotografen Torleif Svensson.

Zeptagram låter fans köpa en del av Göteborgs rockhistoria6.9.2021 00:00:00 CEST | Pressmeddelande

Med start i september möjliggör Zeptagram för personer att köpa en del av Göteborgs rockhistoria, då ett nytt samarbete lanseras med konstnären Marcel Tuores. Fans och investerare ges möjlighet att investera i hans fotoprojekt The Party Is Over. Fotografierna följer artistkarriärer och band som The Soundtrack of Our Lives, Stonefunkers och Mustach från tidigt 80-tal. "Konstens digitalisering tillåter mig att utveckla nya arbetsmetoder. Zeptagram är pionjärer inom NFT-kulturen i Sverige och jag visste att jag ville vara med direkt" säger konstnären Marcel Tuores.