Zlatan Ibrahimovic till basketlandslaget

Swedish football star Zlatan Ibrahimovic will join the national team this summer - in basketball. Sweden will play Latvia in FIBA World Cup qualifier game June 28th at Hovet in Stockholm. The football star has hesitated whether to join the Swedish football team or not but now the decision is made. It will be basketball.

Foto: Bildbyrån/Joel Marklund

Basketball is one of the biggest sports on the global scene and also the number one sport in the US. Over 350 million people follow basketball and the FIBA World Cup 2019 will be played in eight cities in China, the biggest emerging consumer market in sports and entertainment. An advancement of Sweden to this tournament would mean exposure to a market Ibrahimovic yet has to conquer.  But there are not only business incentives behind the decison. The Bosnian heritage and the connection to Swedish head coach Vedran Bosnic, himself a Bosnian citizen, were factors too.

Zlatan's interest for basketball grew in Paris, where basketball often was played at PSG. In Manchester United, French football star Paul Pogba, an avid basketball fan and good friend of Ibrahimovic, further deepened Zlatan's relationship with the sport. When the Swedish superstar made the move to Los Angeles, he met with Los Angeles Lakers-legend Kobe Bryant who pushed him over the edge. Both have been radiant stars, with more followers than the teams they are playing for, and with global brands of their own.

For the Swedish basketball federation the Easter bunny was generous this year. - Right after the release of this press release we have already signed three new major global sponsors, it's the power of the lion, says marketing manager Johannes Wohlert.

Swedish head coach Vedran Bosnic is extremely happy with the new recruitment. - Brate, ever since your no-look pass against the Island of Faroe I knew you were a natural born point guard, says Vedran Bosnic.

Sweden will play Latvia at Hovet in Stockholm June 28th.

Foto: Bildbyrån/Joel Marklund

Idrottens Hus

Abonnera på våra pressmeddelanden.

BASKET: Här är alla lag i förbundsserierna 2018-20198.5.2018 10:40Pressmeddelande

Nu är det fastställt vilka lag som spelar i förbundsserierna 2018-2019. I Svenska Basketligan Dam är det två nykomligar (Högsbo Basket och Wetterbygden Sparks), samt att årets SM-silvermedaljörer Udominate har bytt namn till A3 Basket. I Svenska Basketligan Herr är det även där två nykomlingar, Köping Stars och Wetterbygden Stars som tog hem topplaceringarna i Superettan och därmed avancerade till SBL. I Superettan Herr finns två nykomlingar, Fryshuset Basket och Helsingborg BBK, som efter sina respektive framgångsrika säsonger i Basketettan Herr 2017-2018 avancerat till Superettan. Här nedan hittar du serieindelningen och vilka lag som deltar i alla förbundsserier säsongen 2018-2019. Svenska Basketligan Dam A3 Basket (fd Udominate) Alvik Basket Högsbo Basket (nykomling) IK Eos Lund Luleå Basket Mark Basket Norrköping Dolphins Telge Basket Uppsala Basket Visby Ladies Wetterbygden Sparks (nykomling) Svenska Basketligan Herr BC Luleå Borås Basket Jämtland Basket Köping Stars (nykomling)

BASKET: Landslagstruppen för 3x3 damer uttagen27.4.2018 16:18Pressmeddelande

Damernas förbundskapten i 3x3, Bruno Silva, samlar idag också sin första trupp i Solnahallen och tar därmed första steget i förberedelserna inför EM-kvalet i slutet av juni. Denna samling är också den första för damseniorerna och är en förberedelse inför EM-kvalet som för svensk del spelas den 29-30 juni i Poiters, Frankrike. Truppen består av spelare som alla har flera års erfarenhet från Basketligan dam och ungdomslandslag, och ett par av dem även med seniorlandskamper i CV:t. Bland annat Abigail Asoro, just nu utlandsproffs i Tyskland (Chemnitz) där hon snittade 16,6 poäng och 10 returer per match den gångna säsongen. Följande spelare är kallade till landslagsläger 27-28 april* Abigail Asoro, Stockholm Frida Fogdemark, Södertälje Jennifer Stjärnström, Norrköping Kajsa Lundahl, Lund Louise Noaksson, Lund Salome Kabengano, Umeå 27 nationer kvalar fördelade på tre grupper och totalt går 12 nationer vidare till EM-slutspel. Förutom Sverige och Frankrike kvalar även följande nationer i P