Resia AB

Mini breaks – kortare men fler resor per år om svenskarna får välja

Dela

Weekendresor är mer populära än någonsin. För bara något år sedan lade svensken i snitt 2 nätter på en weekendresa. I år visar siffrorna istället på hela 5,09 nätter. Den nya trenden kallas mini breaks eller minisemester och är på stark uppgång.

– Trenden med mini breaks är något som kommer starkt och som efterfrågas allt mer av våra kunder. Svenskarna ställer högre krav på sina resor, vill uppleva mer och är betydligt mer kräsna än för bara några år sedan. Att åka på ett mini break och kanske till och med undvika att resa över en helg kan göra att man sparar en hel del pengar vilket självklart också lockar, säger Lina Eklund, PR-specialist på Resia.

Vad är ett mini break?

Weekend eller långweekend är begrepp vi känner till sedan tidigare, men vad kallas det om man är borta 4-5 dagar och inte nödvändigtvis i anslutning till en helg? I en undersökning som SIFO gjort på uppdrag av Resia framkom tydligt att svenskarna hellre vill åka på flera kortare resor istället för några få och långa. En anledning till detta är i många fall att man inte vill bara borta från familjen allt för länge, då många tar ett mini break tillsammans med kompisgänget.

–  Jag tror att den här trenden är ett svar på att vi idag ser resor som en del av vår vardag, ett sätt för oss att koppla av och komma bort från en för övrigt rätt stressig vardag. Att det blivit enklare att resa i kombination med att vi just nu befinner oss i en högkonjunktur ger fler möjligheten att unna sig att resa bort oftare. Samtidigt har vi ju begränsat antal dagar semester. Då är en mini semester eller mini break den bästa kompromissen, säger Lina Eklund, PR-specialist på Resia.

När åker man på ett mini break?

Det är inte bara på våren och hösten som svenskarna reser på ett mini break. Trenden syns tydligt även på sommarens bokningar. I takt med att de skräddarsydda paketresorna ökar finns det även större möjligheter att välja längd på resan. Det är lätt att boka en resa med tre till fem övernattningar och under sommaren kan man enkelt starta sommaren med ett mini break i Aten för att avsluta ledigheten med en mini break i Amsterdam. Även skidresorna blir kortare än en vecka och svensken hinner gärna med både några dagar i svenska fjällen och några i till exempel uppstickaren Andorra.

Vem passar ett mini break för?

I SIFO-undersökningen syntes även att trenden med mini breaks är något som lockar svenskar i alla åldersgrupper och i olika delar av landet. Den äldre och den yngre generationen reser helst på ett mini break på våren , medan mellangruppen helst unnar sig en resa på hösten. Den yngre gruppen reser på sommaren i högre grad än de andra åldersgrupperna. Bland de som åker på flera mini breaks per år är det främst från den yngre och mellersta åldersgruppen. Svaret på frågan är att ett mini break är ett ultimat sätt att resa på – oavsett ålder.

*Svenskarnas mest populära resmål för ett mini break

1. London
2. Prag
3. Rom
4. Paris
5. Barcelona
6. Krakow
7. Budapest
8. Amsterdam
9. Palma de Mallorca
10. New York

* Listan är baserad på resor med tre till fem övernattningar med avresor under 2018.

För mer information, kontakta gärna:

Lina Eklund, PR-specialist Resia AB, telefon: 0702-88 49 75, e-post: lina.eklund@resia.se

Nyckelord

Kontakter

Lina EklundPR-specialist - PR och extern kommunikation

Det är mig du kontaktar i första hand då jag är den som är presskommunikatör på Resia. Jag jobbar främst med våra semesterresor men svarar på alla frågor.

070-2884975

Bilder

Länkar

Om

Resia AB
Resia AB



Resia Travel Group har skapat och driver flertalet varumärken inom resebranschen där den gemensamma nämnaren är personligt engagemang. Med branschens bästa kompetens, en utmärkande energi och stor nyfikenhet har vi som målsättning att alltid skapa överraskande bra reselösningar. För vi kan det här med resor. Vi vet vad som tillför värde när man är på resande fot. Semesterdrömmar, smidiga affärsresor, energigivande möten, gruppresor och events samt välorganiserade kongresser – vi gör skillnad tack vare våra 500 specialiserade medarbetare.

Med fäste i Skandinavien jobbar vi mot hela världen och är tillgängliga såväl online som via telefon och i butik. Vi möter våra kunder genom varumärkena Resia, Resfeber, Box Office, Bengt-Martins, Cruise Market, Rejsefeber, Reisefeber, Ticket Service, ARTE Udland och Hyttespecialisten. Huvudsätet finns i Göteborg där vårt Servicecenter stöttar kundmötet med funktioner som marknad, teknisk utveckling, ekonomi, HR, IT och säljsupport. År 2016 omsatte vi 3,6 miljarder kronor. 

Följ Resia AB

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Senaste pressmeddelandena från Resia AB

Saturday satori – trenden som ger dig ett mer balanserat liv25.9.2018 06:30Pressmeddelande

Satori är ett begrepp inom zenbuddismen och är det japanska ordet för upplysning vilket är nära besläktat med ordet för insikt. Det beskriver ett tillstånd när man är nöjd och där man slutat jaga efter status och materiella ting. Istället fokuserar man på sådant som kan ge balans och njutning. Den här trenden passar därför perfekt med resor - oavsett om det är en resa där man förflyttar sig rent fysiskt eller en inre resa.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum