Hoppfullt trots nyckfullt STCC-test

Under torsdagen kördes det officiella STCC-testet på Ring Knutstorp och det var en förväntansfull teamchef i Volkswagen Dealer Team BAUHAUS som släppte loss tre bilar på banan. ”Generalrepetition! Det är länge sedan vi var så taggade inför en premiär”, säger Tommy Kristoffersson.

Volkswagen Dealer Team BAUHAUS gör sin andra säsong i STCC med tre stycken nu uppdaterade Volkswagen Golf GTI TCR. Förutsättningarna i år är helt andra än förra året.

—Då hade vi inte hunnit få koll på mycket inför premiären. Nu har vi provat en massa olika grejer vid våra test på Knutstorp och Gelleråsen, berättar Tommy Kristoffersson och fortsätter:

—I år har vi allt vårt fokus på det här och det märks på killarna i verkstaden. De flesta av dem kommer från rallyverksamhet, men har nu antagit utmaningen med den noggranna millimeterprecision som krävs inom racing. Det är mycket surr om inställningar.

Ingenjören Ronnie Bergström är förstås också en viktig kugge i maskineriet medan Johan Kristoffersson är den stora stjärnan med stallkompisarna Hugo Nerman och Nicklas Oscarsson som ivriga utmanare.

—Det är jättespännande med de här två yngre killarna. De är superintresserade, med öron som paraboler och ögon som tennisbollar. Båda vill verkligen framåt. Johan å sin sida har utvecklats mycket under året i Volkswagens rallycrossteam när det gäller att hitta rätt inställningar. Jag tror att Ronnies och Johans samarbete kommer att vara nyckeln för att plocka ut det bästa även ur Hugo och Nicklas, säger Tommy Kristoffersson.

Prestationer på toppnivå kommer att behövas med ett startfält på drygt 20 bilar och konkurrenter som regerande mästaren Robert Dahlgren och – inte minst – förra årets Dealer Team-förare Fredrik Ekblom, numera i comebackande WestCoast Racing.

—Det är kul att de är tillbaka. Vi är kollegor, men också ärkerivaler. När vi började med STCC 1998 var det just WestCoast med stallchefen Dick Jönsson Wigroth och Fredrik Ekblom som var vår främste motståndare. Nu möts vi igen.

Ekblom var också snabbast av Golf GTI TCR-förarna med en fjärdeplats under torsdagens förmiddagsrundor och en andraplats under en eftermiddag som präglades av mycket växlande väder.

—Det blev en komplicerad dag på grund av väderleken. Vi kunde inte följa något utstakat testprogram och hamnade i otakt med våra set-uper, men vi känner oss ändå trygga inför premiären, säger Tommy Kristoffersson, som kunde notera en femteplats under förmiddagens test för Johan Kristoffersson.

Stallchefen ser med tillförsikt fram emot säsongen.

—Det är som stolt representant för Volkswagen-handlarna vi än en gång rullar ut våra tre Golf GTI TCR-bilar till start på Knutstorp nästa helg.

År 2017 levererade Volkswagen 6 230 000 personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades under 2017 totalt 57 488 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadsandel på 15,2 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Beetle, Beetle Cabriolet, T-Roc, Tiguan, Tiguan Allspace, Touran, Passat, Passat Sportscombi, Arteon, Sharan, Caddy, Multivan, Touareg och Amarok.

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Kristoffersson och Nerman försvarade sina positioner8.7.2018 18:39Pressmeddelande

Det blev blandad utdelning för Volkswagen Dealer Team BAUHAUS i Västkustloppet på Falkenbergs Motorbana. Johan Kristoffersson behåller sin tredjeplats i seniormästerskapet efter en pallplats i första racet och han hade mer på gång när en punktering satte stopp för segerjakten i andra racet. Hugo Nerman leder fortsatt juniormästerskapet efter ett fint andra race, där han slutade femma och var snabbaste junior.