Ny ordförande för Skogsindustrierna

Lars Idermark har valts till ny ordförande för branschföreningen Skogsindustrierna. Styrelsen består av 15 ledande företrädare för Sveriges massa- och pappersbruk samt sågverk. Till vice ordförande har Petra Einarsson, vd för BillerudKorsnäs, utsetts.

Lars Idermark

Lars Idermark är vd och koncernchef för Södra Skogsägarna. Han har sedan tidigare en bred erfarenhet från ledande positioner inom näringslivet både genom styrelse- och vd-uppdrag.

– Det känns väldigt hedrande att få förtroendet att vara styrelseordförande för Skogsindustrierna. Skogen och skogsindustrins bidrag till Sveriges ekonomi och välfärd är ovärderligt. Varje dag genererar den jobb, tillväxt och klimatsmarta produkter som underlättar vardagen för människor över hela världen. Att stärka och säkra skogsindustrins konkurrenskraft och möjligheter till innovation är vår främsta uppgift och avgörande för framtiden och omställningen till ett biobaserat samhälle, säger Lars Idermark.

Valet av ny ordförande skedde på Skogsindustriernas årsmöte som hölls i anslutning till heldagskonferensen Forum för Bioekonomi, en del av Skogsnäringsveckan 2018.

Södra Skogsägarna:
Daniel Ahlm
press@sodra.com

Lars Idermark

Skogsnäringen spelar en avgörande roll i klimatarbetet - nya beräkningar visar betydligt högre bidrag än officiell statistik27.6.2019 11:30:58 CESTPressmeddelande

Den svenska skogsnäringen har en positiv effekt på det globala klimatet motsvarande 93 miljoner ton koldioxid per år, när både skogen och skogens produkter räknas med. Det innebär att skogsnäringens positiva klimateffekt är nästan lika stor som den totala svenska konsumtionens utsläpp av 100 miljoner ton koldioxid per år.