Om 1177

1177 är hela Sveriges samlingsplats för information och tjänster inom hälsa och vård. Du kan besöka 1177.se, logga in för e-tjänster och ringa 1177 för sjukvårdsrådgivning. 1177 drivs av Inera, som ägs av SKR Företag, 21 regioner och 288 kommuner. Bolaget koordinerar, utvecklar och erbjuder digitala lösningar till regioner och kommuner och har idag ett 40-tal tjänster. Läs mer om Inera här.

1177.se
Besök 1177.se för att få kunskap och hitta tjänster inom hälsa och vård från alla Sveriges regioner. Här finns kvalitetssäkrad information om sjukdomar, behandlingar, regler och rättigheter. Här finns också kontaktuppgifter till vårdmottagningar och efter inloggning kan invånare kontakta vården. Läs mer om 1177.se här.

Att ringa 1177
1177 är ett nationellt telefonnummer för sjukvårdsrådgivning. Invånare kan ringa dygnet runt. Sjuksköterskorna som svarar bedömer varje individs behov av vård, ger råd och vägleder till lämplig vårdmottagning när så behövs. Läs mer om att ringa 1177 här.

Att logga in på 1177.se
Genom att logga in på 1177.se kommer man åt e-tjänsterna för att se personlig vårdinformation och för att kontakta vården på ett säkert sätt. det går till exempel att av- och omboka tider i vården, läsa sin journal och förnya recept. Läs mer om e-tjänsterna på 1177.se här.

Julens toppsökningar på 1177.se19.12.2018 08:55:00 CET | Pressmeddelande

Allt fler besöker 1177.se för att läsa om sin hälsa eller sjukdom samt använda digitala tjänster. I november hade webbplatsen över 11,2 miljoner besök, en ökning från 8,8 miljoner besök under samma månad förra året. 1177 Vårdguiden har undersökt vilka som är de mest besökta sidorna mellan jul och nyår de senaste tre åren. Dessa kommer i topp: Magsjuka Influensa Lunginflammation Halsfluss Feber På 1177.se samlas kunskap och tjänster inom hälsa och vård från alla Sveriges landsting och regioner. Innehållet på 1177.se kvalitetssäkras av en redaktion och faktagranskas av läkare, sjuksköterskor och andra experter från hälso-och sjukvården. I våras belönades 1177 Vårdguiden med Språkrådets pris för ett ”klart och begripligt språk”, och nyhetssajten IDG:s pris för bästa webbplats i hälsokategorin. - Vi vill att besökarna ska känna sig stärkta och kunna påverka sin hälsa eller vård. Det är viktigt att det finns kvalitetssäkrade och lättillgängliga råd så att man själv kan ta kloka beslut, säge

Åtta tips om du vill sluta röka1.6.2018 07:42:00 CEST | Nyheter

Är du en av de som röker eller snusar regelbundet? Du vet säkert redan att det är farligt, och varför. Här kommer några konkreta tips: Bestäm ett datum för när du ska sluta röka. Stärk din motivation att sluta röka. Du kan till exempel samla information och göra en lista över anledningar till att sluta. Testa ditt röksug genom att anteckna varje gång du röker en cigarett och vad du gör just då. Sätt sedan betyg på hur viktig just den cigaretten är. Var det en nödvändig, utsökt god cigarett? Eller var det en onödig cigarett som inte betydde så mycket egentligen? Skapa rökfria zoner. Sluta röka helt och hållet på de ställen där du tillbringar din mesta tid, till exempel jobbet, skolan eller hemma. För dig som är vuxen, testa appen Rökfri – du får tips om övningar och ger dig den kunskap du behöver för att bli rökfri. Appen är gratis och laddas enkelt via App store eller Google Play. Råd och stöd förbättrar möjligheterna att bli rökfri. Du kan få råd och stöd hos Sluta-röka-linjen. Ring 0