We Effect

We Effect arbetar för alla människors rätt till mat. Vi är den svenska kooperationens biståndsorganisation och verkar sedan 1958 för en hållbar värld, fri från fattigdom. Genom bonde- och bostadskooperativ stödjer vi fyra miljoner människor i 20 länder. Läs mer på www.weeffect.se

Coops kunder i Konsumentföreningen Mitt samlade in 612 000 kronor till We Effects arbete för att bekämpa hunger!5.7.2023 15:43:40 CEST | Pressmeddelande

Det ska vara lätt att göra gott. Därför har Coop, tillsammans med biståndsorganisationen We Effect skapat ”Bistånd på köpet” för sina medlemmar. Det innebär att för varje köp en Coop-medlem som anslutit sig till Bistånd på köpet gör så går en liten summa till We Effects arbete för att utrota hunger genom hållbart jordbruk.

Kooperationen kraftsamlar för att möta den globala hungerkrisen4.7.2022 08:33:30 CEST | Pressmeddelande

Det pågår en global hungerkris och en stor del av världen svälter. Samtidigt skärs det svenska biståndet ner och tidpunkten kunde inte vara värre. Därför har kooperationen gått samman för att stödja de miljontals människor som We Effect når med sitt arbete. – Kooperationen är en fantastisk förebild för övriga näringslivet, säger Anna Tibblin, generalsekreterare på We Effect, om det stora engagemanget från medlemsorganisationerna.

Ny rapport: Klimatkrisen akut hot mot världens matproduktion9.12.2021 08:30:00 CET | Pressmeddelande

Småskaliga bönder är avgörande för världens matproduktion, men de får allt svårare att odla mat när klimatet förändras. När världen kraftsamlar efter COP26 når stödet inte fram till bönder i låginkomstländer. Biståndsorganisationerna We Effect och Vi-skogen pekar i ny rapport ut detta som ett akut hot mot matproduktionen, och lyfter att det behövs en egen budget för klimatbistånd.

WEBBINARIUM: Vad vill svenska politiker uppnå kring klimaträttvisa efter COP26?19.11.2021 10:38:16 CET | Pressmeddelande

Efter avslutade förhandlingar under FN:s klimattoppmöte i Glasgow är nu frågan hur världens ledare ska leva upp till de löften som avlagts. Här på hemmaplan kommer klimatfrågan gå varm under 2022 när Sverige står värd för FN-toppmötet Stockholm+50 och kort därefter går till riksdagsval. Vi-skogen och We Effect bjuder in till rapportlansering om klimaträttvisa och klimatfinansiering, följt av panelsamtal med toppolitiker.

Ny podd uppmanar till fredagsmys utan skamkänslor17.6.2021 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Många vill välja mat som är bra både för planeten och för alla som bor på den. Men ingen tjänar på att vi skäms för fredagsmyset med tacos eller på att vissa livsmedel stämplas som dåliga. Tacofärs och avokado kan vara bra både för oss själva och världen om vi väljer produkter som är producerade på ett schysst sätt. Den nya podden Schysst Mat bjuder på inspiration och vägledning utan pekpinnar.
  • >>