Standard Chartered, PGGM and Alecta complete landmark risk sharing transaction receiving capital relief in Asia14.7.2022 08:30:00 CEST | Press release

14 July 2022, Stockholm, Zeist, Singapore – Standard Chartered, PGGM (on behalf of PFZW) and Alecta have extended their longstanding risk sharing relationship by entering into a new synthetic credit risk sharing securitisation transaction. This market-leading transaction enables Standard Chartered to be the first bank to benefit from capital relief in Hong Kong in the Bank’s calculation of its capital adequacy ratios.

Alecta, PGGM and Helaba completes credit risk sharing transaction referencing an underlying portfolio of EUR 2.1 billion12.7.2022 08:00:00 CEST | Press release

Landesbank Hessen-Thüringen Girozentrale (Helaba) has, together with Alecta and PGGM, successfully completed its inaugural credit risk sharing transaction. The bank was able to free up risk-weighted assets (RWAs) of around EUR 800 million for a reference portfolio of corporate loans amounting to approx. EUR 2.1 billion. This innovative transaction meets the required regulatory criteria of "significant risk transfer" (SRT compliance) and "simple, transparent, standardised" (STS compliance).

Alecta investerar drygt 1 miljard kronor i Storbritanniens största klimatneutrala kontorsfastighet 105 Victoria Street.5.4.2022 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

Alecta investerar drygt 1 miljard svenska kronor i 105 Victoria Street som ska bli Storbritanniens största klimatneutrala kontorsfastighet. Det innebär att byggnaden när den är klar inte ska påverka klimatet negativt genom utsläpp av växthusgaser. För att bli klimatneutral används innovativa byggnadstekniker som bidrar till minimala utsläpp.

Låg lön har större betydelse för om sjukskrivningsfall blir långa än kön eller bransch.16.2.2022 09:00:00 CET | Pressmeddelande

Den faktor som har starkast samband med att ett nytt sjukskrivningsfall blir längre än 90 dagar är själva sjukskrivningsdiagnosen, men i övrigt är det främst lägre lön som har betydelse. Det framkommer i den nya forskningsrapporten ”Sjukfrånvaro bland privatanställda tjänstemän 2012–2018” som tagits fram av forskare på Karolinska Institutet och som finansierats av Alecta.

Äldre men inte gammal – en fotoutställning om livet som äldre2.12.2021 11:00:00 CET | Pressmeddelande

Den andra december invigs fotografiutställningen “Äldre men inte gammal” i Asecs Köpcentrum i Jönköping. Utställningen innehåller 22 porträtt av svenskar som är just äldre men inte gamla. Det är en del i tjänstepensionsbolaget Alectas pågående arbete med att skapa en bild av äldre i Sverige som är mer mångfacetterad och stämmer bättre överens med verkligheten. Bland modellerna finns bland andra Barbro Westerholm, Amelia Adamo och Claes Elfsberg.

Stora skillnader i koldioxidavtryck från pensionssparande30.11.2021 08:30:00 CET | Pressmeddelande

Alecta har gått igenom koldioxidavtrycket från aktieandelen i de största svenska tjänstepensionsförvaltarnas traditionella pensionsförsäkring. Bolagen redovisar stora skillnader i koldioxidavtryck idag. Avtrycket från ett genomsnittligt tjänstepensionskapital för en 40-åring är mer än 1 ton CO2e per år, att jämföra med de konsumtionsbaserade växthusgasutsläppen för den svenska befolkningen som år cirka 9 ton CO2e per person och år*.