• Byggnads

Byggnads i Qatar: ”Regimen bryr sig mer om spelarnas air condition än om arbetarnas liv”12.9.2019 05:45:00 CEST | Pressmeddelande

I Qatar går byggandet och servicesektorn på högvarv inför fotbolls-VM 2022. Byggnads har nyss deltagit i arbetsplatsinspektioner i landet och träffat migrantarbetare som bygger infrastrukturen och jobbar inom serviceyrken. De vittnar om livsfarliga arbetsvillkor och slavliknande förhållanden. Byggnads uppmanar nu fler fackförbund att sätta press på Qatar och Fifa att agera.

Byggnads kommenterar regeringens utredning: ”En halvmesyr”4.6.2019 10:45:00 CEST | Pressmeddelande

I dag presenterades regeringens utredning om utstationeringsdirektivet. Byggnads har länge varit pådrivande för att återupprätta den svenska modellen för att svenska villkor ska gälla alla på svensk arbetsmarknad. Utredningen tar några steg i rätt riktning men vi är djupt kritiska till att svenska regler för resor och traktamenten inte föreslås gälla fullt ut. Vi har en lång väg kvar innan vår arbetsmarknadsmodell gäller fullt ut.

Byggnads kommenterar nya VM-planer: ”FIFA:s jakt på pengar kostar arbetarliv”20.5.2019 09:40:00 CEST | Pressmeddelande

Tusentals arbetare har dött vid VM-byggena i Qatar på grund av usla arbetsförhållanden och slavliknande villkor. Nu rapporterar flera medier om att FIFA har planer på att utöka VM 2022 till ytterligare ett värdland utan att ta hänsyn till arbetares säkerhet. Byggnads har under många år varit drivande i att förbättra arbetarnas villkor i Qatar och motsätter sig planerna på utökning.
  • >>

• Byggnads