Varma badstränder - så mycket ökar risken för dödsfall under värmeböljor3.7.2023 10:29:45 CEST | Pressmeddelande

En riktigt varm dag på stranden är temperaturen från värmestrålning så hög att den innebär en ökad risk för hälsoproblem och dödsfall. Vid värmeböljor, som blir allt vanligare, ökar risken för dödsfall för äldre men också för åldersgruppen 45–79 år. Detta visar en studie om värmeförhållanden på svenska stränder som teknikkonsultföretaget COWI har gjort.

Elen dyr för svenska småföretag visar ny internationell jämförelse8.6.2023 08:39:51 CEST | Pressmeddelande

Stora svenska industrier har den billigaste elen i Europa. Men tittar man på svenska småföretag, som förbrukar betydligt mindre el, är den genomsnittliga kWh-kostnaden mer än dubbelt så hög och dyrare än i många andra EU-länder. Och prisutvecklingen ser ut att fortsätta åt fel håll för mindre bolag. Detta visar en sammanställning och internationell jämförelse som gjorts av teknikkonsultföretaget COWI.

COWI och Swedish Biofuels i samarbete om att bygga fabriker för hållbart flygbränsle5.5.2022 07:30:00 CEST | Pressmeddelande

Swedish Biofuels och COWI har tecknat ett avtal om att förse den svenska marknaden med 400 000 ton hållbart flygbränsle (SAF - sustainable aviation fuel). Swedish Biofuels teknik är baserad på metoden “Alcohol to Jet” (ATJ) för tillverkning av bränslet som helt kan ersätta fossilt flygbränsle. Den första anläggningen kommer att byggas i Brista nära Arlanda. Leveranserna av bränslet beräknas kunna starta 2025 och är den första kommersiella produktionen av hållbart flygbränsle utan inblandning.
  • >>