BRA, Braathens Regional Airlines, är ett svenskt inrikesflygbolag som före pandemins utbrott flög ca 2 miljoner årliga passagerare på 27 flyglinjer med Stockholm Bromma Airport som huvudflygplats. Det utgör ca 30% av svenskt inrikesflyg. Vidare var BRA punktligast i världen och hade Sveriges nöjdaste kunder enligt SKI (Svenskt Kvalitetsindex)

Med hög ambition om att flyget skall vara hållbart erbjuds resor ombord på nya moderna propellerflyg av typen ATR 72-600, världens mest klimateffektiva regionalflygplan. BRA klimatkompenserar som enda kommersiella flygbolag i världen för mer än alla sina CO2-utsläpp utan extra kostnad för resenärerna. BRA erbjuder dessutom sedan 2018 sina kunder att välja fossilfritt biobränsle vid bokning av flygresan och redan år 2009 miljöcertifierades bolaget som världens första passagerarflygbolag.

BRA samarbetar med ATR och Neste för att påskynda 100% SAF-certifiering16.9.2021 15:30:00 CEST | Pressmeddelande

Flygbolaget BRA och den fransk-italienska flygplanstillverkaren ATR skriver idag under en överenskommelse om att de tillsammans med finska bioflygbränsletillverkaren Neste ska genomföra en certifiering av 100% bioflygbränsleinblandning vid flygningarna. Redan under första kvartalet nästa år planeras den första testflygningen. Initiativet kapar 80% av utsläppen jämfört med fossilt flygbränsle.

Succé för flygbolaget BRA i Halmstad – sommaren överträffade alla förväntningar14.9.2021 11:09:13 CEST | Pressmeddelande

Den 12 maj återstartade flygbolaget BRA efter 13 månader utan reguljärtrafik. Att starta upp mitt i en pandemi medför många osäkerhetsfaktorer men med facit i hand var det en lyckträff att återstarta inför sommaren. ”Med denna fantastiska sommar i ryggen känns det helt rätt att växla upp inför hösten”, säger flygbolaget kommersiella chef Martin Erkenborn.

Succés för flygbolaget BRA i Ängelholm – sommaren överträffade alla förväntningar14.9.2021 11:03:38 CEST | Pressmeddelande

Succés för flygbolaget BRA i Malmö – sommaren överträffade alla förväntningar14.9.2021 10:42:47 CEST | Pressmeddelande

Flygbolaget BRA tillbaka i topp i Visby - Sommaren överträffade alla förväntningar14.9.2021 10:18:17 CEST | Pressmeddelande

Succé för flygbolaget BRA i Umeå – sommaren överträffade alla förväntningar14.9.2021 10:08:10 CEST | Pressmeddelande

Inbjudan till presskonferens - Flygbolaget BRA och ATR ökar samarbetet för att snabba på utvecklingen av fossilfritt flyg13.9.2021 08:36:27 CEST | Pressinbjudan

I maj 2019 genomförde BRA och propeller-plans tillverkaren ATR The Perfect Flight världens mest klimateffektiva flygning med den teknik vi har idag. Världens klimateffektivaste flygresa (flygbra.se) Nu är det dags att ta ett steg till för att minska klimatavtrycket från flyget ytterligare. Både som en del i arbetet för att genomföra den gemensamma färdplan som svenska flygbranschen tagit fram tillsammans med Fossilfritt Sverige,och som en viktigt del i arbetet med att bli en av världens första flygbolag som når net-zero. Du inbjuds härmed till presskonferens på torsdag 16 september 2021 klockan 14.30. Det finns två alternativ för medverkan dels på plats på Stockholm-Bromma flygplats eller digitalt. Det kommer att finnas möjlighet att ställa frågor både på plats och digitalt för de journalister som är registrerade. Ett pressevent med fokus på att leverera nästa steg för fossilfritt flyg. För att delta i evenemanget, anmäl dig senast tisdag 14 september, till följande adress: events@atr-

BRA satsar på net-zero och anställer ny hållbarhetschef9.9.2021 09:11:27 CEST | Pressmeddelande

BRA´s mål är att ta täten i arbetet mot ett fossilfritt inrikesflyg år 2030 och därmed bli en av de första flygbolagen i världen som når net-zero. För ett par år sen arbetades en färdplan fram, i samarbete mellan den svenska flygbranschen och regeringsinitiativet Fossilfritt Sverige. Ett arbete som BRA var aktiva i och sen dess har flera framstående initiativ realiserats av företaget såsom etableringen av en enhetsflotta med världens mest bränslesnåla regionalflygplan ATR72-600, lanseringen av biobränslebiljetter samt klimatkompensation av mer än hela bolagets fossila utsläpp.

BRA lanserar ny flyglinje till danska Århus från Göteborg4.6.2021 08:50:00 CEST | Pressmeddelande

BRA öppnar sin första internationella linje efter pandemin och börjar flyga till Århus, Danmarks näst största stad. Den 27 september är det start för denna linje som går mellan Göteborg och Århus med möjlig transfer även från Stockholm Bromma. Utöver det startar den 19 december ytterligare en linje mellan Århus och Scandinavian Mountains Airport vilket öppnar upp för de danskar som vill ta sig snabbt och smidigt till den svenska fjällvärlden.

BRA flyger till Skellefteå i sommar från Stockholm och Göteborg20.4.2021 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

Flygbolaget BRA lanserar två nya flyglinjer till Skellefteå Airport inför sommaren. Den ena går från Stockholm Bromma Airport och den andra från Göteborg Landvetter Airport. Flyglinjerna ska bidra till ökad sommarturism i Skellefteå och Swedish Lapland med besökare både från Mälardalen och Västra Götaland samtidigt som tillgängligheten till och från Skellefteå förbättras. Linjerna trafikeras mellan den 15 juli och den 15 augusti.
  • >>