BRA står för Braathens Regional Airlines. BRA flyger till flest orter av alla inrikesflygbolag och samarbetar med Finnair om flyg till Helsingfors från Umeå samt från Visby på sommaren. BRA flyger även till Berlin från Växjö och till Lyon från Göteborg.

Med 2,2 miljoner årliga passagerare, främst affärsresenärer, har BRA en marknadsandel av inrikesflyget om cirka 30 % och 40 % på inrikesflyg till Stockholm.

Från 1 april 2019 klimatkompenserar BRA som enda kommersiella flygbolag i världen för alla utsläpp. Inkluderat i priset. BRA erbjuder även alla resenärer att välja fossilfritt biobränsle vid bokning av flygresan. Redan år 2009 miljöcertifierades BRA, då som världens första passagerarflygbolag.

Enligt Svenskt KvalitetsIndex var BRAs passagerare de nöjdaste år 2016, 2017 och 2018.

BRA har nyligen bytt ut halva flygplansflottan och få flygningar görs på hög höjd. Raka flygvägar prioriteras alltid.

2016 etablerades varumärket BRA efter en sammanslagning av flera regionala flygbolag som ingick samma svenska koncern, men bolagets flyg-DNA sträcker sig tillbaka till 1940-talets Braathens S.A.F.E.

BRA ägs av det svenska investmentbolaget Braganza, helägt av Per G. Braathen och hans familj.

Meny

Automatic 100 % climate compensation for all booked flights as from 1st of April 2019 – at no extra charge7.3.2019 13:29:49 CET | Pressmeddelande

Breaking news from the Swedish regional airline Braathens Regional Airlines Automatic 100 % climate compensation for all booked flights as from 1st of April 2019 – at no extra charge Only a year ago, the Swedish regional airline, Braathens Regional Airlines, launched the opportunity for every traveler to choose fossil-free biofuel when booking their tickets. Braathens Regional Airlines now takes the next step: To climate compensate all emissions from their flights, without any additional cost or effort for the traveler.

BRA prisas för sitt hållbarhetsarbete - BRA tar hem Grand Travel Awards Hållbarhetspris15.2.2019 09:46:20 CET | Pressmeddelande

Juryns nominering lyder: "BRA har under 2018 tagit ledartröjan i debatten för bioflygbränsle och har som första flygbolag gått med i regeringsinitiativet Fossilfritt Sverige, med målet att bli fossilfritt år 2030. Dessutom har BRA gjort det enkelt för både privat- och företagskunder att betala för att flyga fossilfritt, vilket ökar betalningsviljan bland kunderna att flyga klimatsmart."

Vols directs entre Lyon et Göteborg en Suède - Une nouvelle ligne et bio- carburants !6.2.2019 14:43:45 CET | Pressmeddelande

A partir du 4 mars 2019 et deux fois par semaine, la nouvelle ligne de la compagnie BRA démarrera avec deux vols hebdomadaires entre Lyon et Göteborg, un vol aller -retour les lundis et les jeudis. Très concernée par l'impact de la pollution aérienne sur l'environnement, BRA est la première compagnie à proposer à ses usagers une « option bio-carburant ». Lors de l'achat du billet sur le site web de BRA, il est possible, moyennant un surcoût de 30€, de contribuer à remplacer environ 40-50 % du carburant d'origine fossile par un biocarburant.

Köttbullarna på julbordet orsakar mer koldioxidutsläpp än en flygresa till Gotland18.12.2018 07:30:00 CET | Pressmeddelande

En flygresa med BRA mellan Bromma och Gotland genererar idag och utan fossilfritt biobränsle 25 kilogram CO2 per person. De som dessutom väljer biobränsle för flygresan med BRA minskar sina flygutsläpp med 70 procent. Tidningen Gotlands Allehanda har listat koldioxidutsläpp (CO2) per kilo från ett antal olika, tillverkade råvaror. Bland annat orsakar ett kilogram svenskt nötkött 26 kilogram CO2. Alltså ett kilogram mer än flygresan.
  • >>