Glasbranschföreningen

Glasbranschföreningen är en bransch- och arbetsgivarorganisation som organiserar företag verksamma inom glasmästeri, glas- och metallentreprenad, bilglas och konstinramning i Sverige.

Nyhetsarkivet
Fler nyheter hittar du i vårt nyhetsarkiv.

Tidningen Glas
Det finns bara en tidning i Sverige som helt fokuserar på glas i arkitektur och byggnation – tidningen Glas.
Glas finns också som e-magasin.

Kom i kontakt med experter
Är du journalist och vill komma i kontakt med våra experter? Då är du varmt välkommen att kontakta vår kommunikationsavdelning.

NORDBYGG: Stort utbud av föreläsningar på Glasscenen21.2.2024 07:15:00 CET | Pressmeddelande

Dagarna 23–26 april 2024 möts hela samhällsbyggarbranschen på Stockholmsmässan i Älvsjö för att kraftsamla, nätverka och utbyta erfarenheter. Samt uppdatera sig på produktnyheter förstås! På Glascenen i Glasbranschföreningens monter C10:41 håller vi seminarier om aktuella ämnen och frågeställningar. Föredragen om 30 minuter ges tre gånger om dagen. Ett koncept som är tänkt att passa mässbesökarna som vill hinna med mycket på en dag.

Grönt ljus för ny YH-utbildning till byggnadsingenjör inom glas och fasad12.1.2024 11:48:55 CET | Pressmeddelande

Idag presenterade Myndigheten för yrkeshögskolan resultatet över beviljade yrkeshögskoleutbildningar. Antalet beviljanden inom samhällsbyggnad och byggteknik ökar med 11 procent jämfört med 2023. Särskilt glädjande för glasbranschen är att utbildningen till byggnadsingenjör med inriktning på glas och fasad har beviljats starter och klassomgångar för de tre kommande åren, med en första planerad start till hösten 2024.

Nu öppnar anmälan till tävlingen om Sveriges bästa glasbyggnadsprojekt9.11.2023 07:15:00 CET | Pressmeddelande

GLASPRISET OCH GLASPÄRLAN 2024 Till och med 19 januari har du möjlighet att skicka in projekt färdigställda 2022 och 2023 till tävlingen om Glaspriset och Glaspärlan 2024. En oberoende jury nominerar fyra bidrag i respektive kategori utifrån kriterierna arkitektur, funktion, innovation och hållbarhet samt utser vinnarna. Segrande arkitekter, beställare och glasentreprenörer tilldelas utmärkelserna på stora scenen under Nordbygg på Stockholmsmässan 25 april.

Boverkets önskan om nya byggregler kastar mörka skuggor över samhällsbyggandet22.6.2023 07:35:00 CEST | Pressmeddelande

DEBATT OM MÖJLIGHETERNAS BYGGREGLER – ERIK HAARA Säkerhetskrav som ger utrymme till subjektiva tolkningar och borttaget krav på att möjlighet till utblick och direkt dagsljus ska gälla alla bostäder. Det är några av förslagen som ligger till grund för de nya byggreglerna som inte direkt lever upp till namnet ”Möjligheternas byggregler”, utan snarare kastar mörka skuggor över vårt gemensamma samhällsbyggande, där förtätning av staden och billigare bostäder prioriteras framför människors välmående och säkerhet.

Skolminister Lotta Edholm besöker glasbranschens skola i Katrineholm15.3.2023 12:42:16 CET | Pressmeddelande

Ett modernt samhälle kan inte klara sig utan glas. Materialet finns överallt omkring oss och förser oss med dagsljus, utblick och skydd. Men trots dess samhällsviktiga funktioner är glastekniker ett bristyrke. Detta då branschen är relativt liten och det är svårt att nå ut brett med kunskap om yrket. I syfte att diskutera gemensamma behov för nischade yrken inom bygg- och installationssektorn besöker idag skolminister Lotta Edholm tre branschskolor i Katrineholm.

Glasbranschföreningen växlar yrkanden med Byggnads16.2.2023 11:41:50 CET | Pressmeddelande

Idag växlar Glasbranschföreningen och Byggnads yrkanden för Glasmästeriavtalet. Glasbranschföreningen önskar att förhandlingarna ska leda till ett modernare avtal där såväl företagare som medarbetare får större möjlighet till flexibilitet och individuella anpassningar, exempelvis gällande arbetstidsregler och lönesättning. Förändringar som är viktiga för att glasföretagen ska kunna leva upp till beställarnas förväntningar och krav och för att kunna rekrytera och behålla kompetenta medarbetare.

Glasexpertens fem tips på hur du ser över dina fönster i vinter22.12.2022 07:45:00 CET | Pressmeddelande

Många är oroliga inför vinterns elräkningar och därför har vi bett Fredrik Hall Johansson, expert på Glascentrum, att ge fem råd om hur du kan se över dina fönster för att minska energiförbrukningen. För mycket kan du göra själv innan det behöver gå så långt som att byta hela fönstret. Men det är alltid en god idé att prata med din lokala glasmästare för rådgivning när det kommer till skicket på dina fönster.

Ohållbart att stryka dagsljuskravet för hållbara byggnader14.9.2022 07:45:00 CEST | Pressmeddelande

Under 2022 har Sweden Green Building Council sammanfattat en remiss med förslag på ändringar i Miljöbyggnad – ett miljöcertifieringssystem för byggnader och omgivande fastighet. Syftet med certifieringen är att kontrollera kvaliteten, driva arbetet med hållbara byggnader framåt samt vägleda kring miljöåtgärder. Bland förslagen på ändringar har fokus flyttats från människans behov av dagsljus till att mer handla om materialen. Glasbranschföreningen och Svensk Planglasförening håller med om att hållbara material bör prioriteras och att det är en god idé att införa krav på klimatpåverkan i byggskedet. Men för den sakens skull får inte människans behov av dagsljus glömmas bort.
  • >>

Nyhetsarkivet
Fler nyheter hittar du i vårt nyhetsarkiv.

Tidningen Glas
Glas finns också som e-magasin.

Kom i kontakt med experter