Hogia erbjuder kunskap och IT-stöd till företag för att de ska kunna utveckla sina verksamheter på ett effektivt sätt. Hogia utvecklar allt från små bokföringsprogram för enmansföretaget till kompletta, branschspecifika IT-lösningar och -system för exempelvis kollektivtrafik, åkerier, revisionsbyråer, fastighetsbolag och butikskedjor. I Hogia-gruppen finns 27 operativa bolag. Vår organisationsform bygger uttalat på småskalighet och entreprenörsanda. Företagskulturen skapar engagerade medarbetare och tillsammans ger vi våra kunder de bästa tänkbara affärslösningarna. Hogia-gruppens huvudkontor ligger i Stenungsund, där företaget grundades 1980. Idag har den familjeägda koncernen växt till 650 medarbetare och finns i Norden och Storbritannien.

• Hogia AB
Meny

Port of Heysham’s timely digitalisation of RoRo port terminal23.5.2018 09:00 | Pressmeddelande

The RoRo terminal at the Port of Heysham is the hub for a large part of the freight that travels between north-west England, the Republic of Ireland, Northern Ireland, and the Isle of Man. Three ferry companies transport 265,000 freight units through the terminal each year. Port of Heysham awarded to Hogia the contract to supply a terminal operating system to digitalise the management of freight transport through the terminal thereby increasing the terminal’s efficiency and throughput, while at the same time reducing stress and increasing job satisfaction in staff.

Reaxcer börjar arbeta enligt BEAst24.4.2018 13:00 | Pressmeddelande

I maj 2018 startar NCC ett stort vägprojekt några mil från Östersund i Jämtland, som kommer pågå under 1,5 år. Väg 321 mellan Svenstavik och Hallen ska rustas upp. Detta är en viktig transportled för både tung trafik och turisttrafiken till Bydalen och Åre. Logistikföretaget Reaxcer vann upphandlingen. Ett av kraven NCC angav inför upphandlingen var att underleverantören skulle jobba enligt Byggbranschens Elektroniska Affärsstandard ”BEAst”.

Hogia och Millnet samarbetar för bättre stöd till konsultföretag inom byggbranschen4.4.2018 09:00 | Pressmeddelande

Millnets molnbaserade systemlösning för projekthantering är speciellt utvecklad för konsultföretag inom byggbranschen och kan nu integreras med Hogias ekonomi- och lönesystem. Genom samarbetet kan Hogia erbjuda arkitekt-, ingenjörsbyråer och övriga konsultbolag inom byggsektorn ett heltäckande systemstöd, från rapportering av tid till uppföljning, fakturering och lönehantering.

De vill utveckla fysikundervisningen och belönas med pris för bästa entreprenörskap23.2.2018 09:00 | Pressmeddelande

Fyra Chalmerister ville göra fysikundervisning mindre abstrakt och öka inslaget av egna experiment. De utvecklade en sensor, som kan mäta acceleration, rotation och position hos föremål i rörelse. Den visade sig vara mer precis än de flesta på marknaden. Dessutom kan den tillverkas till en bråkdel av marknadspris. Planen är att tillverka fler sensorer som kan användas för att förbättra och konkretisera fysikundervisningen på bred front. Nu belönas de med Bert-Inge Hogsveds pris för bästa entreprenörskap, av Forum för tekniska fysiker på Chalmers.

Kreativa innovationer av elever för framtidens hållbara transporter5.2.2018 11:00 | Pressmeddelande

Drönare som tar över Göteborg, flygande tåg som drivs av vindenergi och båtbussar som går på el skapat från saltvatten. Det är några av idéerna som presenterades av uppfinningsrika ungdomar i finalen av tävlingen Framtida Transporter. 31 klasser och mer än 600 elever deltog i tävlingen på Universeum i Göteborg. Uppgiften var att komma med förslag på hur vi kommer att transportera oss om 30 år. Resultatet blev en mängd kreativa idéer och lösningar.

Sabis valde Hogia för att effektivisera och modernisera sin lönehantering29.1.2018 08:30 | Pressmeddelande

Familjeföretaget Sabis är en stor aktör inom hotell, restaurang och dagligvaruhandel som nyligen utsågs till Sveriges fjärde bästa arbetsgivare i Universums stora undersökning. I ett led att utveckla arbetet med personal och lön inom koncernen och för att möta de utmaningar som arbetsgivare inom besöksnäringen står inför valde Sabis att konvertera till ett nytt löne- och tidssystem med Hogia och Quinyx som leverantörer.

Hogia och Kivra skapar hållbar integrerad tjänst8.11.2017 09:00 | Pressmeddelande

Nu kan Hogias kunder enkelt skicka lönespecifikationer direkt till sina medarbetares digitala brevlåda hos Kivra. Genom ett samarbetsavtal har Kivras distributionstjänst integrerats i Hogia Star, plattformen som samlar Hogias molnbaserade produkter. Det möjliggör en automatisk koppling mellan Kivra och Hogias löneapp MyPayslip. Det rör sig om över två miljoner svenskar som nu kan få säker leverans av lönespecifikationer till sin personliga digitala brevlåda.

Hogia ny ordförande i Nationellt forum för e-faktura7.11.2017 08:45 | Pressmeddelande

Hogias expert inom elektronisk fakturahantering, Anna Elverheim, är ny ordförande i det nationella forum för e-faktura som drivs av Nätverket för elektroniska affärer (NEA). Forumet arbetar för att främja införandet av e-faktura i Sverige med målsättning om att majoriteten av all fakturering ska ske elektroniskt år 2020. För att lyckas krävs lagstiftning tillsammans med en bra IT-infrastruktur och stödjande informations- och utbildningsinsatser.

Astrofysiker ska bli systemutvecklare23.10.2017 09:00 | Pressmeddelande

De senaste åtta åren har programvaruföretaget Hogia växt med 25 personer per år. Man räknar med att fortsätta växa i samma takt de kommande åren. Men kompetensbristen inom IT är stor. Företaget testar därför ett helt oprövat grepp. I höstas påbörjades en egen utbildning i systemutveckling byggd på en ny utbildningsmetod. På endast tolv veckor ska tio personer, utan tidigare förkunskaper, utbildas och förberedas för en anställning på Hogia.
  • >>

• Hogia AB