Ideon Science park stöttar hela innovationsresan från startup, till scaleup, storbolag och vidare och verkar för att fler bolag ska bildas baserat på forskning och innovation, samt för tillväxt i regionen.

På Ideon Science Park har framstående innovationer som Bluetooth och Storytel skapats och spännande tillväxtbolag tagit avstamp. Multinationella företag som Axis och Qlik härstammar från Ideon som grundades 1983 i samarbete med Lunds universitet. Flera av världens största innovationsbolag har utvecklingskontor eller samarbetsinvesteringar på området.

På Ideon finns en unik mix av kompetens, vilket är en styrka när framtidens utmaningar måste lösas idag. Företagen på Ideon Science Park arbetar främst inom fyra fokusområden; Smarta städer, framtida transporter, hälsoteknologi och smarta material, men även inom energi, food tech och smart industri.

I Ideon familjen ingår även inkubatorn Ideon Innovation och acceleratorn Ideon Open.

Ideon Science Park fördjupar samarbetet med universitet, näringsliv och lokala och regionala samhället16.6.2022 14:11:10 CEST | Pressmeddelande

Ideon Science Park omfattar bolag Ideon Innovation, Ideon AB och Ideon Open och som ett led i att utveckla och förstärka rollen som Internationell Science Park inom Tech och Deeptech, slås verksamheterna samman. Efter sommaren kommer Ideon Science Park AB, med ny ägarbild och tydligare verksamhetsinriktning att fördjupa samarbetet med universitet, näringsliv och lokala och regionala samhället. Verksamhetsansvarig för Ideon Science Park tills vidare är Anders G Nilsson, f.n. VD för Ideon Innovation och Ideon Open och operativt ansvarig är Lotta Wessfeldt, f.n. VD för Ideon AB. "Vi har under snart ett år arbetat intensivt med att utveckla vår verksamhetsidé och förbereda för att ta ett kliv framåt för att fortsätta vara en internationellt sett relevant och värdeskapande Science Park - säger Lotta . Det är också viktigt för oss att kunna tydliggöra vår strategiska inriktning mot Tech och Deeptech för att kunna möta Lunds universitets starka forskningsområden - tillägger Anders " Nuvarande

Sveriges fjärde ESA BIC hamnar i Lund på Ideon Science Park17.8.2021 10:30:00 CEST | Pressmeddelande

Nu är det klart att Sveriges fjärde ESA BIC (European Space Agency Business Incubaton Centre Sweden) hamnar i Lund och mer exakt på Ideon Science Park. Inkubatorn Ideon Innovation, en del av Ideon Science Park, har väl etablerade samarbeten med näringslivet, Lunds universitet, Lunds kommun och övriga innovationsaktörer i regionen och därför har Lund valts som en självklar plats för rymdinkubatorn ESA BIC.

Ideon stipentiet 2021 går till Recilio - digitalt stöd för mental hälsa och motståndskraftiga organisationer1.6.2021 14:44:59 CEST | Pressmeddelande

Vinnare av 2021 års Ideon Stipendium på 25 000 SEK är startupföretaget Recilio på inkubatorn Ideon innovation. Grundarna Lisa Granath, CEO, Ida Wikholm, COO, Eugen Groh, HOS, samt deras diversifierade team visar höga ambitioner och starka entreprenörsegenskaper och har gjort stora framsteg på inkubatorn Ideon Innovation. Stipendiet är till minne av Ideon Societeten, en stiftelse som nu är nedlagd, men som bestod av viktiga personer för Ideons uppstart 1983.

Ideon Science Park engages 30 growth leaders to support Scaleups29.4.2021 14:43:38 CEST | Press release

Ideon Science Park is investing in the growth of Skåne (South of Sweden) though a well proven concept that leads to an average of 25% growth for the companies having participated in the program. Since last fall Ideon Science Park has an agreement with Navigator Scaleup that won an award as the best accelerator program in EU. Ideon is the south node in a national investment supported by Sparbankernas Riksförbund, a national bank foundation. 9 out of 10 company are started in the pilot phase and 30 experiences growth leaders have been engaged to contribute with their competence. Ideon Science Park is now looking for the 10th company - there is one place left saved for a female founder of a scaleup company. The project is being financed by Region Skåne and Wihlborgs Real Estates.

Dessa 30 tillväxtledare hjälper 10 skånska scaleups att växa7.4.2021 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Ideon Science Park satsar på att öka tillväxten i Skåne genom ett beprövat koncept som leder till 25% tillväxt i snitt efter programmet. Sedan i höstas har Ideon Science Park avtal med Navigator Scaleup, som vunnit EU pris som bästa acceleratorprogram. Ideon utgör dess sydligaste nod i en nationell satsning stöttat av Sparbankernas Riksförbund. 9 bolag av 10 i en pilotfas har startats och 30 erfarna tillväxtledare har engagerat sig för att hjälpa till med sin kompetens. Nu letar Ideon Science Park efter det tionde bolaget - det finns en plats kvar för ett ägarlett bolag med kvinnlig grundare. Projektet finansieras av Region Skåne och Wihlborgs fastigheter.

SWEDEN ICT TAR VÅRA EKOSYSTEM UT I EUROPA - Ideon Science Park ett av Big Six17.11.2020 17:47:43 CET | Pressmeddelande

För att säkra Europas konkurrenskraft och nytta inom digitalisering gör EU med programmet Digital Europe en stor satsning där en del är att etablera ett nätverk med Europeiska Digitala Innovations Hubbar (EDIH). EDIHerna ska hjälpa småföretag och offentlig sektor i sin digitala transformation av processer, produkter och tjänster. Science Park-samarbetet Sweden ICT, där Ideon Science Park är en av sex science parks, är en plattform som stärker Sveriges position som ICT-nation – nu har Sweden ICT som en av femton svenska hubbar utsetts av Vinnova och Regeringskansliet att gå vidare till EU:s EDIH-urvalsprocess.

Med start igår: Ideon Coder Kids tredubblar till 300 barn och ungdomar när det nu går digitalt och samarbetar med fritidshem och skolor28.10.2020 09:03:08 CET | Pressmeddelande

Sedan 2017 arrangerar Ideon Science Park det populära Ideon Coder Kids på höstlovet. Hittills har det varit en hel dag med programmeringsaktiviteter för såväl nybörjare som mer erfarna kodare i åldern 8-12 år. 3 spännande nyheter för i år är att Ideon Coder Kids utökats till 3 dagar och blir digitalt, det finns för första gången ett Ideon Hackathon för ungdomar 13-15 år och projektet samarbetar i år med fritidshemmen i Lunds kommun och Staffanstorps kommun för åldersgruppen 8-10 år. Hittills är över 300 barn och ungdomar anmälda, vilket är en tredubbling jämfört med tidigare år.

Vinnarna är utsedda i Innovationstävlingen!31.8.2020 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

Ideon Innovation har för andra året i rad tillsammans med samarbetspartners valt att synliggöra och ge utrymme åt nya innovatörer och främja deras tillträde till den stora marknad som Agenda 2030 innebär. Ideon Innovations innovationstävling har fokus på de globala målen och potentiella vinnare är entreprenörer med tidiga idéer som både har en stor affärspotential men också tydligt bidrar till en positiv förändring.
  • >>