Ideon Science park har kommit att bli en plats där framstående innovationer skapas och spännande tillväxtbolag tar avstamp. Multinationella företag som Axis, Ericsson och Qlik har vuxit på Ideon som grundades 1983 i samarbete med Lunds universitet. Flera av världens största innovationsbolag har utvecklingskontor eller samarbetsinvesteringar på området. På Ideon finns en unik mix av kompetenser, vilket är vår stora styrka i en värld där branscherna glider samman. Här finns också tillgång till laboratorier av högsta standard, vilket gör Ideon Science Park till en dynamisk tillväxt- och kunskapsmiljö för utvecklings- och forskningsbolag i världsklass. Ideon Science Park arbetar med fyra fokusområden; Future Transportation, Smart Cities, Connected Health och Smart Materials.

Sex ledande ICT-miljöer vill skapa en Europeisk Digital Innovationshubb (EDIH)29.11.2019 09:18:20 CET | Pressmeddelande

Ett samarbetsavtal har tecknats mellan sex av Sveriges ledande science parks inom ICT. De vill nu tillsammans skapa en Europeisk Digital Innovationshubb (EDIH). Det kan i så fall bli det svenska bidraget till ett nätverk av europeiska hubbar som ska inbjuda till gränsöverskridande samarbeten samt främja spridning och användning av de digitala kapaciteter som byggs upp i näringsliv och offentlig sektor.

57% i jobb eller utbildning efter MatchIT projektets första omgång!25.11.2019 13:45:23 CET | Pressmeddelande

I Projektet MatchIT får nyanlända akademiker intensivutbildning och praktikjobb inom programmering. Första omgången kandidater gick ut under våren 2019. I Skåne har redan 8 av 18 MatchIT kandidater som slutförde utbildningen och praktiken fått jobb och de flesta av de resterande är inne i rekryteringsprocesser eller fortsatt utbildning. 5 deltagare fick jobb redan under utbildningens gång. ”Vi har lyckats forma ett bra samarbete både inom projektet och med företagen.” säger Olga Szczepankiewicz, projektledare på Region Skåne. Snart är det dags för omgång 2 ut i praktik.

Vinnarna av Ideons Mentorskapsprogram 201929.5.2019 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

Ideon Science Park arbetar för att bli en scaleup science park. Ett av verktygen för att hjälpa startups lära sig bli scaleup ledare är Ideons Mentorskapsprogram, där Ideons s k Sharp Minds Mentorer – scaleup ledare som gjort minst en lyckad scaleup resa på Ideon – ger 10 timmar av sin tid till nya tillväxtbolags grundare eller företagsledare. Nu presenteras Ideons Mentorskapsprogram vinnare för året 2019-2020.

Nybakade programmerare finnes! När Skånska IT branschen skriker efter kompetenser går de första MatchIT-kandidaterna ut i arbetslivet efter fullgjord utbildning och praktik.24.4.2019 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Den skånska IT branschen är glödhet och företagen slåss om kompetensen. Varje år saknas flera tusen programmerare av företag som vill växa i regionen, senaste IT mässan på Ideon den 11 april erbjöd 800 jobb. MatchIT-projektet har genererat stort engagemang från åtta företag i Skåne, och MatchIT vill gärna hitta fler företag att engagera. Nu går första omgången kandidater ut på en stekhet arbetsmarknad, och de första har redan fått jobb.

Drygt 2 000 besökare och många jobbmöten på IT-mässan i Lund12.4.2019 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Drygt 2000 personer besökte dagens IT-mässa på Ideon Science Park i Lund. 67 företag var på plats och letade personal till 800 tjänster. En snabb utvärdering visar att både arbetsgivare och arbetssökande var nöjda med arrangemanget. I höst blir det en ny mässa och många företag har redan visat intresse för att komma tillbaka. Dagens mässa som var den 14:e arrangerades av Arbetsförmedlingen i samarbete med Ideon Science Park och Lunds Kommun.

Ideon Open creates Extreme Co-Creation Lab at Dreamhack 2018 together with Mionix and CEVT to explore future gaming and mobility solutions30.11.2018 10:36:30 CET | Press release

What is the future of gaming? What does the future of cars look like? And what happens if you mix these two scenarios? In order to better understand the future of autonomous cars, the mobility innovation company CEVT (China Euro Vehicle Technology) engaged Ideon Open to explore these questions in an open innovation format.

UNOPS opens global innovation centre in Sweden at Ideon Science Park28.11.2018 16:00:00 CET | Press release

UNOPS, the UN Office for Project Services have decided to open a global innovation centre in Sweden and Lund in collaboration with Ideon Science Park. The venture is funded by Vinnova. The new centre is the second science and innovation centre launched by UNOPS this year, following the launch of a similar initiative in Antigua and Barbuda. This is a part of their strategy to reach the global development goals within Agenda 2030.

MatchIT hjälper nyanlända akademiker hitta praktikplatser och arbete inom programmering – de första studenterna är redan anställda27.11.2018 07:00:00 CET | Pressmeddelande

Många nyanlända akademiker har en teknisk bakgrund och genom projektet MatchIT erbjuds de en intensivutbildning inom programmering för att snabbare komma in på arbetsmarknaden. I augusti startade den första utbildningen och i februari ska de första studenterna ut på 10 veckors praktik, hos bland Ingka Group (Ingka Holding B.V. och dess dotterbolag). En av studenterna har redan fått anställning hos Axis Communications innan utbildningen är avslutad!

Ideon Coder Kids är tillbaka – med målet att inspirera fler barn att upptäcka programmering30.10.2018 06:00:00 CET | Pressinbjudan

Ideon, ARM, Axis Communications, Qlik, Sony Mobile Communications och Volvo Cars bjuder för andra året in barn att prova på programmering under höstlovet. Den 1 november öppnas dörrarna för 90 barn i åldrarna 8-12 år som får prova på programmering på tre olika nivåer; en för nybörjare, en för de som har testat lite grann och en nivå där barnen får programmera med micro:bits.

Ideon premierar innovativa tillväxtföretag med prispengar och mentorskap – här är vinnarna!3.10.2018 09:59:30 CEST | Pressmeddelande

Under Ideons 35-årsfest den 28 september delades priser ut till lovande tillväxtföretag i två kategorier, Ideon-stipendiet och Ideons Mentorskapsprogram. Vinnare av stipendiet, Bjorkstrom Robotics, mottog 25 000 kronor med motiveringen ”För att ha utvecklat en spännande lösning med hjälp av VR och AR som kan revolutionera en hel industri. Trots att företaget är i en tidig fas har de redan strategiska kunder och partners och en stor potential. Ideon-stipendiet ges för att stötta en ökad marknadsexponering.”

Fem innovativa bolag är nominerade till Ideon-stipendiet 201812.9.2018 09:34:30 CEST | Pressmeddelande

Ideon Science Park har tidigare delat ut stipendier till Ideonbolag via stiftelsen Ideon-societeten, som skapades av personer som hade en stor påverkan under Ideons tidiga uppbyggnadsfas. I år, när Ideon fyller 35, har Ideon-societeten beslutat att avsluta sin verksamhet och överföra medlen till Ideon Science Park, som fortsätter att dela ut stipendierna så länge medlen tillåter. Vinnaren av årets stipendium mottar 25 000 kronor och kommer att presenteras under Ideon Science Parks jubileumsfest, på kvällen den 28 september, på Elite Hotell Ideon i Lund.
  • >>