Gör det enkelt för dig.

If bildades 1999 när svenska Skandias och norska Storebrands skadeförsäkringsverksamheter fusionerades. If är helägt av den nordiska försäkringsgruppen Sampo.

Ökat fokus på hjärtstartare – kampanj bidrar till fler hjärtstartare i samhället12.1.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande

Mellan åren 2021-2023 har det skett en ökning av antalet hjärtstartare i samhället med 22 procent, enligt Svenska HLR-registret. År 2022 noterades också den högsta överlevnadsgraden någonsin, 677 av 5 889 drabbade överlevde ett hjärtstopp. En bidragande anledning till ökningen av hjärtstartare är initiativet Hjärtsäkrat grannskap, ett samarbete mellan Hjärt-Lungfonden, försäkringsbolaget If och Philips.

Försäkringsbolaget If varnar: Viktig kunskap om husägande har gått förlorad21.9.2023 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Augusti var en rekordblöt månad och försäkringsbolaget If har fått in över tusen anmälningar om vattenskador och översvämningar efter skyfallen. Samtidigt som extremväder blir allt vanligare så tycks husägare ägna allt mindre tid åt byggnadsunderhåll. "Det praktiska har fått lämna plats åt det estetiska", säger Per Sjölander, skadeexpert inom byggnadsskador, på If.

Unikt forskningsprojekt ska identifiera de mest hållbara åtgärderna för att klara extremregn20.9.2023 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Extremväder med stora regnmängder blir allt vanligare och hotar städer och samhällen. I ett nytt forskningsprojekt ska nu de mest ekonomiskt- och klimatmässigt hållbara åtgärderna för att klimatrusta bostäder identifieras. Projektet leds av CICERO, Center for International Climate Research, i samarbete med IVL Svenska Miljöinstitutet och försäkringsbolaget If. If kommer att bidra med skadedata och insikter om hur översvämningar och läckage oftast sker. – Syftet är att identifiera konkreta åtgärder för klimatanpassning som är genomförbara för privatpersoner och bostadsrättsföreningar men även är hållbara ur ett klimatperspektiv, säger Philip Thörn, hållbarhetschef på If.

Unique research project to identify sustainable measures that can prevent damage from extreme weather events19.9.2023 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Extreme weather with heavy rainfalls is becoming increasingly common and is threatening cities and communities. In a new research project in Sweden and Norway, the most economically and environmentally sustainable measures to climate-proof residences will now be identified. The project is led by CICERO, the Center for International Climate Research, in collaboration with IVL Swedish Environmental Research Institute and If Insurance.

Gör det enkelt för dig.