Stjärnskotten David Ritschard och Mona Masrour ger kärlekstips tillsammans med andra artister i IQs Raggningshjälpen10.5.2022 09:56:10 CEST | Pressmeddelande

Många våndas inför den första dejten. Ikväll, den 10 maj kl. 20.00, samlar därför IQ, under ledning av journalisten och dejtingproffset Emilie Roslund, några av Sveriges mest hyllade artister för att hjälpa oss att hitta kärleken. Under spelningen, som går under namnet Raggningshjälpen, medverkar Familjen, David Ritschard, Mona Masrour, Markus Krunegård och Sara Parkman.

Tre av fyra svenskar tycker att det är helt fel att köra bil efter ett glas vin31.3.2021 07:30:00 CEST | Pressmeddelande

Påsken är här och med den en av de intensivaste helgerna i trafiken. Samtidigt anser endast tre av fyra svenskar (75 procent) att det är helt fel att köra bil efter att ha druckit ett glas öl eller vin. Det visar IQs undersökning Alkoholindex som har tagits fram årligen sedan 2010 med hjälp av Novus. – Att dricka alkohol och sedan sätta sig bakom ratten är en farlig kombination. Att det då bara är tre av fyra svenskar som tycker att det är helt fel att köra bil efter att ha druckit alkohol är oroande, säger Karin Hagman, VD på IQ. På nationell nivå har andelen som svarar att det är helt fel att köra bil efter att ha druckit ett glas vin eller öl minskat från 88 procent 2010 till 75 procent 2020. Andelen som anser att det är rätt att köra efter ett glas har stått sig över tid och ligger stadigt runt 4 procent. Minst återhållsamma är man i Stockholms län, där 68 procent tycker att det är helt fel att köra bil efter att ha druckit alkohol. Mest restriktiv är man i Västerbottens län, där 9
  • >>