Tre av fyra svenskar tycker att det är helt fel att köra bil efter ett glas vin31.3.2021 07:30:00 CEST | Pressmeddelande

Påsken är här och med den en av de intensivaste helgerna i trafiken. Samtidigt anser endast tre av fyra svenskar (75 procent) att det är helt fel att köra bil efter att ha druckit ett glas öl eller vin. Det visar IQs undersökning Alkoholindex som har tagits fram årligen sedan 2010 med hjälp av Novus. – Att dricka alkohol och sedan sätta sig bakom ratten är en farlig kombination. Att det då bara är tre av fyra svenskar som tycker att det är helt fel att köra bil efter att ha druckit alkohol är oroande, säger Karin Hagman, VD på IQ. På nationell nivå har andelen som svarar att det är helt fel att köra bil efter att ha druckit ett glas vin eller öl minskat från 88 procent 2010 till 75 procent 2020. Andelen som anser att det är rätt att köra efter ett glas har stått sig över tid och ligger stadigt runt 4 procent. Minst återhållsamma är man i Stockholms län, där 68 procent tycker att det är helt fel att köra bil efter att ha druckit alkohol. Mest restriktiv är man i Västerbottens län, där 9

Bara varannan svensk: ”Helt fel att bli berusad kring barn”28.1.2021 07:30:00 CET | Pressmeddelande

Att dricka sig berusad när barn är med tycker de flesta svenskar är fel. Det är inte konstigt då barn tycker det är obehagligt när vuxna dricker för mycket. Därför är det oroande att IQs årliga Alkoholindex, som mäter svenskarnas attityder till alkohol, visar en förskjutning i frågan under de senaste tio åren. Klart färre tycker att det är helt fel att bli berusad när barn är med jämfört med för tio år sedan. – Som vuxen bör du tänka på att barn, redan vid små mängder alkohol, märker att du blir förändrad. Något glas vin gör dig inte till en dålig förälder men barnets känslor måste gå först. Och om något händer med barnet måste du som vuxen kunna agera och ta ansvar. Det är viktigt att tänka till och reflektera över sin egen konsumtion, inte minst när barn är med, säger Karin Hagman, vd på IQ. Andelen som anser att det är helt fel att bli berusad när barn är med har minskat från 61 procent 2010 till 52 procent 2020. Det är även en stor skillnad mellan könen. Bland män är det endast 43

Jessica W Sandberg förstärker IQs styrelse2.12.2020 17:05:00 CET | Pressmeddelande

Jessica W Sandberg, en av Sveriges mest renommerade kommunikationsstrateger och hyllad föreläsare och inspiratör, är ny ledamot i IQs styrelse. – Det är mycket glädjande och väldigt värdefullt att vi får ta del av Jessicas kompetens och breda erfarenhet bland annat inom värderingsfrågor, hbtq- och jämställdhetsfrågor för utvecklingen av IQ, säger Malin Sandquist, styrelseordförande för IQ. Jessica W Sandberg driver bolaget Besvärlig sedan 1977 och har som drivkraft att inspirera människor och utmana normer och strukturer. Hon har mångårig erfarenhet av att arbeta med, och leda andra inom kommunikation och marknadsföring för såväl kommersiella som ideella varumärken. Jessica är expert på samhällsspeglande kommunikation och ligger även bakom några av Sveriges och världens mest omtalande kampanjer. –IQ är viktig röst i frågan om alkoholnormen och bär med det också en betydelsefull roll i samhällsdebatten. Det känns oerhört peppande och meningsfullt för mig att få möjlighet att bidra till

Vi dricker mer alkohol på semestern men tror inte det är svårt att dra ner31.8.2020 07:35:00 CEST | Pressmeddelande

Drack du mer alkohol under semestern än i vanliga fall? Då är du inte ensam. Årets undersökning* från IQ visar att vi även under denna annorlunda sommar har druckit mer jämfört med andra tider på året. En av tre uppger att de har druckit varannan dag eller oftare. Men de tror inte att det blir svårt att dra ner på alkoholen efter semestern. – Vi vet att drickandet ökar under sommaren när många är lediga, vädret är varmt och man umgås mer med andra. Så även denna sommar trots de restriktioner som funnits på grund av pandemin. De flesta som dricker mer under semesterperioden klarar av att minska när vardagen kommer. Men denna höst kommer vi inte självklart tillbaka till en vardag med rutiner utan många jobbar hemifrån. Det kan göra det svårare att återgå till att dricka måttligt, säger Karin Hagman, vd på IQ. Så drack svenskarna under semestern 2020 En av tre (34 procent) uppger att de drack varannan dag eller oftare. Hälften (51 procent) svarar att de drack alkohol oftare under semester

Håll koll på sommardrickandet16.6.2020 08:45:00 CEST | Pressmeddelande

Äntligen är sommaren här och semestern står för dörren. För många väntar lata dagar i solen, välförtjänt återhämtning och socialt, men distanserat, umgänge med vänner och familj. Sommaren är även en tid då alkoholkonsumtionen ökar. 9 av 10 svenskar (89 procent) svarar att de tror att det är vanligt att människor dricker alkohol för att varva ner på semestern. Hälften uppger att de både dricker oftare och mer under semestern jämfört med övriga tider på året. Det visar en ny Sifo-undersökning* som har genomförts på uppdrag av IQ. Alkoholkonsumtionen går upp under sommarmånaderna, under semestern blir det fler trevliga middagar än vanligt och för många är inte det ett problem. Men för en del kan semesterdrickandet resultera i nya vanor som kan vara svåra att bryta när hösten och vardagen kommer. – En del vanor smyger sig på oss utan att vi knappt märker att det händer. Som att ta sig ett glas eller två vid allt fler tillfällen. För att det är varmt, för att man har semester, för att ta va

9 av 10 tonåringar vill att föräldrar pratar om alkohol2.6.2020 07:05:00 CEST | Pressmeddelande

Snart är det dags för skolavslutning och sommarlov. Det blir på annorlunda sätt med rekommendationer om social distansering och många inställda ungdomsaktiviteter. Vid skolavslutningar och lov kommer många tonåringar i kontakt med alkohol för första gången. I en undersökning bland ungdomar mellan 14–17 år svarar 9 av 10 (93 procent) att de tycker att det är bra att föräldrar pratar med sina barn om alkohol.

Hjälp din tonåring att säga nej till alkohol28.4.2020 08:45:00 CEST | Pressmeddelande

Våren är här. Sol och värme innebär att fler ungdomar vistas utomhus och som alltid i valborgstider kommer många i kontakt med alkohol för första gången. I en ny undersökning som IQ genomfört bland ungdomar mellan 14–17 år svarar över hälften, 54 procent, att främsta anledningen till att tonåringar under 18 år dricker alkohol är ”För att kompisarna gör det, för att passa in”. 8 av 10 (82 procent) uppger att de tror att det är vanligt att ungdomar dricker alkohol i samband med valborg. I gruppen 16–17 år är motsvarande siffra 88 procent. Inför valborg får 120 000 vårdnadshavare i Sverige, med barn som under 2020 fyller 14 år, IQs bok Tonårsparlören hemskickad till sig. Tonårsparlören finns för att underlätta samtal om alkohol mellan föräldrar och tonåringar och innehåller bland annat kapitel som "Hur pratar man om alkohol?", "Bjuda hemma?", "Köpa ut?" och "Sociala medier". –Tonåren är en speciell tid i livet. Man befinner sig i gränslandet mellan att vara barn och vuxen och det är mycke

Många tror att andra tröstdricker i coronatider7.4.2020 08:05:00 CEST | Pressmeddelande

De flesta svenskar svarar att de hittills under coronakrisen inte har förändrat sin alkoholkonsumtion. Men så många som 36 procent tror att andra dricker mer alkohol än vanligt. Det visar en ny undersökning genomförd av Novus på uppdrag av IQ. Coronakrisen gör att många känner oro för både sig själva och nära och kära. Olustkänslor kan också handla om att man helt enkelt är uttråkad av att sitta mycket hemma. Allt detta ökar risken för att det blir mer alkohol än annars. Drygt en av tre (36 procent) av de tillfrågade tror att andra dricker mer alkohol än vanligt just nu. I gruppen 18-49 år gör 45 procent den bedömningen. – Vi vet att det är vanligt att dricka alkohol för att minska stress och ångest. Men att tröstdricka en dålig idé, som på sikt förvärrar situationen även om det just för stunden känns bra. Hör av dig till vänner och kollegor som du tror riskerar att försöka hantera oro genom att dricka mer än annars, säger Karin Hagman, vd på IQ. När den egna alkoholkonsumtionen ska be