Konsumenternas ger oberoende och kostnadsfri vägledning inom bank, försäkring, sparande och pension. Det är ett samarbete mellan Konsumenternas Försäkringsbyrå och Konsumenternas Bank- och finansbyrå. Vi är stiftelser som har Konsumentverket, Finansinspektionen och branschorganisationer i vår styrelse. Välkommen till konsumenternas.se

Hyra eller hyra ut en bostad – se över försäkringsskyddet24.5.2021 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

Semestertider närmar sig. Under sommaren är det många som hyr ut sitt hem eller stuga under en period. Det kan ge en bra inkomst men det kan också bli kostsamt. För den som ska hyra ett fritidshus under semestern finns det också en del att tänka på. Konsumenternas Försäkringsbyrå ger tips om hur olika försäkringar gäller för hyresvärdar och hyresgäster. Hyra ut en bostad Ska du hyra ut din villa, fritidshus eller bostadsrätt behöver bostaden vara försäkrad av dig på samma sätt som när du själv bor där. Om det inträffar en brand, vattenskada eller andra skador på bostaden så ansvarar du för skadan. Om din hyresgäst är vårdslös och orsakar en skada på din bostad så kan du rikta ett skadeståndskrav mot hyresgästen. - Kontrollera att din hyresgäst har en hemförsäkring, eller ett motsvarande försäkringsskydd om personen normalt bor i ett annat land. I hemförsäkringen ingår ett ansvarsskydd som gäller om hyresgästen orsakar en skada, säger Peter Stark, jurist på Konsumenternas Försäkringsbyr

Glöm inte att besiktiga och försäkra fritidshuset24.5.2021 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Många drömmer om en sommarstuga, lantställe eller fjällstuga. Men det finns en del att tänka på innan man slår till. Konsumenternas Försäkringsbyrå ger tips inför köpet och visar hur man väljer rätt försäkring till sitt fritidshus. Vad ingår i en fritidshusförsäkring? - Du behöver en särskild försäkring för ditt fritidshus. Den skyddar ditt hus och din tomt. Det ingår också ett ansvarsskydd och rättsskydd. Ofta täcker försäkringen även dina saker som du förvarar i huset, säger Peter Stark, jurist på Konsumenternas Försäkringsbyrå. En fritidshusförsäkring ger ersättning om du drabbas av brand- och vattenskador. Den kan också ge ersättning vid naturskador, till exempel vid en översvämning eller efter en storm. Försäkringen kan även täcka sanering av skadedjur, men inte alltid angrepp av hussvamp. Ansvarsskyddet och rättsskyddet kan hjälpa dig om du blir skadeståndsskyldig eller om du hamnar i tvist med till exempel säljaren av huset eller en granne. Undersök din bostad Som köpare ska du

Ny webb ger konsumenter bättre koll på bank och försäkring20.10.2020 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

I dag lanseras nya konsumenternas.se. Webbplatsen vänder sig till konsumenter som söker oberoende information inom bank, försäkring, sparande och pension. Förutom jämförelser av försäkringar och banktjänster finns flera praktiska verktyg som kalkyler och guider och tips för olika livssituationer. - Många konsumenter frågar efter trovärdig, enkel information och behovsanpassad information. Vi har gjort en rejäl modernisering av hela vår webbplats och förbättrat flera funktioner, som till exempel våra oberoende jämförelser av försäkringar och banktjänster. De täcker en stor del av den svenska marknaden. Vi lyfter fram viktigt innehåll men även begränsningar som är bra att känna till, säger Anna-Karin Baltzari Danfors, chef för Konsumenternas Försäkringsbyrå. På konsumenternas.se finns: Jämförelser av försäkringar och banktjänster Du kan bland annat jämföra barnförsäkringar, hemförsäkringar och bilförsäkringar med hjälp av Konsumenternas poänglista. Vi jämför också boräntor, kontokort och

Vilka försäkringar behöver en student?14.8.2020 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Vid terminsstarten flyttar många hemifrån eller till nytt boende. Med rätt försäkringsskydd kan man undvika höga och onödiga kostnader. Konsumenternas Försäkringsbyrå tipsar om vad man som student bör tänka på när man väljer försäkring. Det finns många olika försäkringar och det kan vara svårt att välja. Den enda försäkring som det finns ett lagkrav på att ha är en trafikförsäkring. Äger du en bil, MC eller EU-moped måste du ha en trafikförsäkring. - Som student behöver man först och främst ha en hemförsäkring. Det kan kännas som en onödig utgift men det är en god investering. Att vara oförsäkrad kan bli väldigt dyrt, säger Gustav Jonsson, jurist på Konsumenternas Försäkringsbyrå. Studenter behöver i regel ha en egen hemförsäkring. Föräldrarnas hemförsäkring gäller inte om du har flyttat hemifrån. Den som bor i andra hand eller inneboende behöver också ha en hemförsäkring. Hos några försäkringsbolag kan den inneboende dela försäkring med hyresvärden men oftast så omfattas man inte av h
  • >>