Så ska Sverige säkra tillgången på kritiska råvaror13.2.2024 06:00:00 CET | Pressmeddelande

Idag kontrolleras viktiga mineraltillgångar och värdekedjor av länder utanför EU, såsom Kina, Australien, Ryssland, Brasilien, Demokratiska republiken Kongo och Sydafrika. EU har nyligen tagit fram en strategi för hur vi ska säkra tillgången på kritiska råvaror, CRMA. Sverige är en betydande gruvnation och har en viktig roll för EU:s framtida försörjning. Men Sverige behöver tillföra mer kompetens, forskning och innovation till gruv- och smältverksindustrin. Dessutom måste samarbetet med andra mineralrika länder intensifieras. Detta är några av de åtgärder som Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien (IVA) föreslår i en ny rapport för att möta energiomställningens ökade efterfrågan på metaller och mineraler.

18 unga entreprenörer utvalda till Prins Daniels Fellowship5.2.2024 06:30:00 CET | Pressmeddelande

Totalt 18 entreprenörer är utvalda till Prins Daniels Fellowships exklusiva mentorprogram för entreprenörer. Tillsammans med handplockade mentorer från näringslivet får entreprenörerna en unik möjlighet att utveckla sina företag inom allt från proteser till reversibel färgningsteknik för textiltryck. Daniel Kjellén, Johanna Sjöberg, Katarina Bonde och David Perez är några av mentorerna i det tvååriga programmet.

IVAs FoU-Barometer: Kompetensbrist hotar digitalisering och grön omställning16.10.2023 06:00:00 CEST | Pressmeddelande

Det är fortsatt svårt för forskningsintensiva företag i Sverige att hitta rätt kompetens inom forskning och utveckling (FoU). Särskilt utmanande är det inom digitalisering och grön omställning. I Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademiens (IVA) årliga FoU-barometer svarar drygt hälften av FoU-cheferna, 52 procent, att det är ”svårt” eller ”mycket svårt” att hitta rätt kompetens.

Pressinbjudan: IVAs R2B Summit 202325.9.2023 07:00:00 CEST | Pressinbjudan

Medier inbjuds att delta på Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademiens (IVAs) R2B Summit den 4 oktober som är en unik mötesplats för att utbyta erfarenheter och dela perspektiv för att tillsammans skapa nya innovationer och affärsmöjligheter. Under dagen kommer det ges möjlighet att få inblick i de forskningsprojekt som finns med på IVAs 100-lista 2023 exempelvis ny miljövänlig ljuskälla som kan komplettera och i vissa fall ersätta LED-lampor, automatisk AI-övervakning av tågräls och en innovativ lösning för provtagning vid sepsis.
  • >>