Kungliga Dramatiska Teatern, mer känd som Dramaten, är Sveriges nationalscen. Teatern verkar utifrån ett uppdrag från regeringen, som bland annat innebär att teatern såväl ska förvalta teaterhistorien som arbeta för teaterkonstens utveckling. På Dramaten spelas således klassiker, nyskriven teater och teater för barn och ungdom. Teatern ägs till 100 procent av svenska staten. Teaterchef är Eirik Stubø. Teaterhuset vid Nybroplan är Dramatens hemvist sedan 1908, och rymmer fyra scener. Den största, Stora scenen, rymmer upp till 770 besökare. I direkt anslutning till huset vid Nybroplan, på Almlöfsgatan bakom, ligger Lilla scenen. Sedan 1997 har Dramaten också en scen på Elverket, på Linnégatan 69.
Meny

The 2018 Bergman Year at the Royal Dramatic Theatre in Stockholm: World premiere of The Troubled; Bergman Studio; and European Bergman Conversations18.9.2017 15:04 | Pressmeddelande

Pernilla August will direct The Troubled , based on Linn Ullmann's novel. A new think tank is formed to develop texts for the stage: the Bergman Studio, with amongst others acclaimed director and screeenwright Lisa Langseth. In addition, throughout the year 2018, European stage artists will hold open conversations about the contemporary theatre scene in Europe.

Nyheter inför Bergmanåret 2018 på Dramaten: Urpremiär för De oroliga, nystartade dramatikergruppen Bergman Studio och europeiska Bergmansamtal18.9.2017 15:00 | Pressmeddelande

Pernilla August sätter upp De oroliga , baserad på Linn Ullmanns roman. En helt ny tankesmedja för dramatik, Bergman Studio , instiftas på Dramaten med Lena Endre som regissör. Medverkande dramatiker är Lisa Langseth, Dimen Hama, Alejandro Leiva Wenger, Alexander Ahndoril, Lidija Praizovic, Dennis Magnusson, Maria Tryti Vennerød, Tanja Lorentzon, Andreas T Olsson och Jacob Hirdwall, som också blir verksamhetsledare. Dessutom bjuds europeiska scenkonstnärer in till samtal om tillståndet i Europa under rubriken Bergmansamtal på Dramaten under hela nästa år.

Svenskars personliga berättelser dansas när Mattias Andersson regisserar Cullbergbaletten15.8.2017 10:00 | Pressmeddelande

"Finns det någon särskild händelse i ditt liv som du skulle vilja se dansad av Sveriges främsta danskompani?". Regissören Mattias Andersson fortsätter att undersöka landets tillstånd, denna gång med dans i samarbete med Cullbergbaletten. The Mental States of Sweden in Dance är en fortsättning på Anderssons uppmärksammade dokumentära teateruppsättningar The Mental States of Gothenburg och The Mental States of Sweden . Urpremiär den 8 september 2017 på Elverket.

Tanja Lorentzon tillbaka med hyllade Mormors svarta ögon och nypremiär och Kinaturné för Och ge oss skuggorna3.8.2017 11:58 | Pressmeddelande

Två succéuppsättningar återvänder till repertoaren i augusti. Den 25 augusti ställer sig Tanja Lorentzon på Lilla scenen med den självbiografiska monologen Mormors svarta ögon, som en del av programmet för Finlands 100-årsjubileum . Den 26 augusti är det nypremiär för Eirik Stubøs rosade uppsättning av Noréns Och ge oss skuggorna , som i september åker på turné till Kina. Mormors svarta ögon , nypremiär 25 augusti, Lilla scenen

• >>