Marketplace Borås

Skandinaviens affärsarena för mode, textil och design

Marketplace Borås är en virtuell och fysisk mötesplats för affärsnätverk, events och seminarier inom mode, textil och design. Genom vårt matchmakingprogram är vi med och utvecklar affärskontakter på internationell nivå.

Vi är också en arena där infrastruktur och affärsmässiga förutsättningar skapar ett kreativt klimat för studenter och unga groddföretag att växa och verka i. Dessutom hjälper vi företag att utvecklas genom utbildning, kompetensutveckling och tillgång till duktiga medarbetare.

Platsen blir Simonsland och visionen är att skapa ett unikt kluster av mode- och textilkompetens.

Marketplace Borås är en förening av starka entreprenörer, företag, Textilhögskolan och Borås Stad som verkar för att Borås ska vara ledande i Skandinavien inom mode, textil och design. Nu har vi påbörjat resan för att förverkliga våra visioner och nå våra mål.

Pressmeddelanden
55
Meny

Stärkt innovationskraft för modeföretag17.5.2018 12:34 | Pressmeddelande

Nu vill vi se vad som finns för spännande idéer och möjligheter att utveckla inom modebranschen. ADA arrangerar därför ett innovationslabb med modetema, i samarbete med Marketplace Borås. Vi vill helt enkelt hjälpa deltagarna att stärka sin innovationskraft, vilket kan handla om såväl att utveckla produkten/tjänsten, förfina kundens helhetsupplevelse eller att finna nya positioner på marknaden. Innovationslabbets workshop vänder sig till små och medelstora modeföretag med tillväxtambition som vill stärka sin innovationsförmåga. Tillika vänder den sig till alla slags kreatörer som är intresserade av att djupdyka i modebranschens utmaningar. Tillsammans arbetar deltagarna i labbet utefter en metod som går ut på att enklare få till innovationsarbetet, och översätta kundbehov till lösningar. Vi designar innovationslabbets upplägg noggrant, och vi ser till att det både finns modeföretag, kreatörer och de eventuella andra experter som behövs i alla grupper. Under själva workshopen utvecklas

à la London tillbaka i Borås!28.11.2017 15:39 | Pressmeddelande

Efter att ha lockat ca 1500 personer till Textile Fashion Center 2015 återvänder á la London designmarknad till Borås nu på lördag den 2 december. à la London har sedan 2010 gett tiotusentals Göteborgare chansen att uppleva de allra bästa designtalangerna. à la London samlar i år ca 70 av framtidens designstjärnor på Textile Fashion Center för en sprudlande marknad fylld av ny, spännande design. Här hittar man mode, konst inredning, smycken, väskor, keramik och mycket mer. Think big, shop small - and support dig dreams! -"à la London vill stötta småskalig design och upcoming designers. Därför samlar vi designers som vi tror på, främst lokala, men även nationella och internationella guldkorn, säger Mattias Rask en av grundarna av á la London. - " Textile Fashion Center är en perfekt arena för vårt koncept och boråsarna verkade uppskatta vad vi erbjöd 2015 så vi är glada att återigen få komma tillbaka hit. -" á la Londons koncept passar Textile Fashion Center som handen i handsken, säger

K-OURAGE VINNER SHOW UP FASHION AWARD 201723.11.2017 11:57 | Pressmeddelande

K-OURAGE är vinnaren/vinnarna av Show Up Fashon Award, SUFA, 2017. De vann för sin starka identitet, genomarbetade koncept och inkluderande designperspektiv. Vinnaren av priset presenterades under en gala den 22:a november i Textile Fashion Center i Borås. Övriga finalister var Ama Awe, Naemi Gustavsson, PRLE och Studio Heijne. Show Up Fashion Award, SUFA, är en årlig nationell tävling för entreprenörer inom modebranschen som riktar sig till nyetablerade modedesigners och varumärken. Vinnaren får ett för den svenska modebranschen unikt pris; ett skräddarsytt entreprenörspaket av ett totalt värde på 360 000 sek, varav 100 000 sek i kontanter. Juryns motivering lyder: ”Årets pris går till ett företag med en stark identitet och konceptuellt uttryck med framtiden för sig. Ett genomarbetat koncept där kollektionen är lika väl sammansatt som teamet bakom. Med tydlig entreprenörsanda och inkluderande designperspektiv skapar varumärket ett mode som inspirerar till mod” Årets jury består av Mar

HÄR ÄR FINALISTERNA TILL SHOW UP FASHION AWARD!6.11.2017 14:09 | Pressmeddelande

Årets finalister till Show Up Fashion Award, SUFA, den årliga nationella tävlingen för nyetablerade designers och varumärken inom modebranschen där priset är ett skräddarsytt entreprenörspaket värt 360 000 sek, har nu utsetts. De fem varumärkena som blivit utvalda av juryn till årets upplaga av SUFA är AMA AWE, K-OURAGE, Naemi Gustavsson, PRLE och Studio Heijne. Show Up Fashion Award, SUFA, är en årlig nationell tävling för entreprenörer inom modebranschen som riktar sig till nyetablerade modedesigners och varumärken. Vinnaren får ett för den svenska modebranschen unikt pris; ett skräddarsytt entreprenörspaket av ett totalt värde på 360 000 sek, varav 100 000 sek i kontanter. Årets fem finalister till SUFA, Show Up Fashion Award, är AMA AWE, K-OURAGE, Naemi Gustavsson, PRLE och Studio Heijne som alla har chansen att stå som vinnare när priset presenteras den 22:a november i Textile Fashion Center i Borås. ”Årets upplaga av Show Up Fashion Award visar på en diversitet i både uttryck, en

Vad är PR egentligen? - Föreläsning med Thomas Hägg - Torsdag 23 november19.10.2017 13:30 | Blogginlägg

En introduktion till PR - hur använder man PR för att bygga ett varumärke och hur optimerar man insatserna för att nå mottagarna. Till sist – kan PR verkligen göra skillnad och vad är det värt, egentligen? Thomas Hägg har med sin bakgrund som designer och PR-konsult en unik insikt om vikten av PR och ur det kan användas som en varumärkesbyggande aktivitet och som säljargument, både internt och externt. Sedan 2010 driver han den egna PR byrån Thomas Hägg PR & Communication som representerar svenska och internationella modevarumärken, både väletablerade och startups. Thomas sitter även i juryn för Swedish Fashion Talents och Show Up Fashion Award. Tid kl 15:00 Plats: Marketplace Borås lokaler, plan 2 Textile Fashion Center Anmälan till patrik@marketplaceboras.se

Marketplace Borås fixar bransch AW på Textile Fashion Center 26 oktober10.10.2017 08:41 | Blogginlägg

Textilbaren på Pumphuset i Borås är en mötesplats för alla verksamma inom textil, mode och närliggande branscher. Här får man möjlighet att mingla med branschkollegor under avslappnade trevliga former. Som premiärgäst den 26 oktober har vi den stora äran att presentera Peter Häggström. Peter Häggström Lindecrantz är boråsaren som aktuell med TV-serien Regnbågshjältar tillsammans med höjdhopparen Kajsa Bergqvist på SVT. Peter har en bakgrund som längdhoppare med sex SM-guld och OS-deltagande på meritlistan. Han har också bland annat jobbat som marknadschef och suttit i ledningsgruppen i börsnoterade HiQ och är en flitigt anlitad föreläsare. I våras startade han det urbana sportmodet YMR Track Club, som är designat och stickat i Sverige. Kläderna är en flört med sportmodet från sent 70-/tidigt 80-tal. Textilbaren arrangeras av Marketplace Borås som en del av arbetet med att skapa Skandinaviens ledande affärsarena inom mode, textil och design. Kvällens sponsor: Pumphuset 7 december arrang

SHOW UP FASHION AWARD, SUFA – ETT UNIKT PRIS FÖR MODEENTREPRENÖRER!4.10.2017 16:10 | Pressmeddelande

Show Up Fashion Award, SUFA, är en årlig nationell tävling för nyetablerade designers och varumärken inom modebranschen där priset är ett skräddarsytt entreprenörspaket värt 360 000 SEK. Ansökan för årets upplaga är öppen t.o.m. 16 oktober och vinnaren koras under en ceremoni i Borås den 22 november. Show Up Fashion Award, SUFA, är en årlig nationell tävling för entreprenörer inom modebranschen som riktar sig till nyetablerade modedesigners och varumärken. Vinnaren får ett för den svenska modebranschen unikt pris; ett skräddarsytt entreprenörspaket av ett totalt värde på 360 000 SEK, varav 100 000 SEK i kontanter. Anmälan för tävlande företag stänger den 16:e oktober, den 5:e november presenteras de 5 finalisterna och den 16 november medverkar de på Habits Modegalan på Berns. 2017 års final av Show Up Fashion Award går av stapeln i Textile Fashion Center i Borås den 22:a november då vinnaren koras inför 350 inbjudna gäster. Årets jury består av Margareta van den Bosch (H&M), Marcus Lar

Föreläsning och frukost hos Marketplace Borås4.10.2017 15:03 | Blogginlägg

Idag har Marketplace Borås haft besök av Excedea Sweden som har föreläst och inspirerat om hur små och stora företag kan få hjälp med att finansiera sin tillväxt och minska sin egen risk. Funderar ni på att etablera er på en ny marknad, flytta produktionen till ett nytt land, uppgradera digitaliseringsnivån på ert företag eller utveckla nya produkter. Det finns väldigt stora finansiella möjligheter att ta del av och Excedea kan hjälpa er med det tråkiga och trassliga arbetet i denna process. Ett viktigt råd från Excedea – Var ute i God Tid. Sagt på mötet: - "Superintressant. Ofta släpper man detta redan i tankefasen för att det känns så krångligt." Nichlas Händén, Redpink - "Väldigt bra möte. Ser redan några projekt för oss där vi borde söka stöd." Lotta, Rydén, Eton Kommande föreläsningar: 2 nov – Frukostmöte om GDPR. GDPR är en förkortning av General Data Protection Regulation och är en EU-förordning som träder i kraft den 25 maj 2018. 8 nov - Logistik, nulägesanalys: från hamnsituat

Höstens aktiviteter - Marketplace Borås25.9.2017 13:21 | Blogginlägg

4 okt – Frukostmöte om offentlig finansiering: Excedea Sweden är ledande på att minska finansiella risker vid företagsutveckling och utlandsetablering. VD Henrik Dagmalm och Senior Advisor Erik Flybäck kommer till oss och berättar hur ni kan få tillgång till finansiella resurser för affärsutveckling. 25 okt - Frukostmöte hos Korallen AB Tillsammans med Marketplace Borås bjuder Korallen AB in till ett frukostmöte där de visar sina nya lokaler och berättar om sin verksamhet. Korallen AB är ett familjeföretag som erbjuder tjänster inom tredjepartslogistik samt plaggfärgning och beredning med fokus på kvalitet och hög service. 26 okt – Textilbaren på Pumphuset Textilbaren på Pumphuset är AW:n för alla som är verksamma inom textil, mode och närliggande branscher! Kom och mingla med branschkollegor, ät gott från buffén och självklart är det AW-priser i baren! Välkomna från 17.00! Kvällens sponsor: Pumphuset 2 nov – Frukostmöte om GDPR: GDPR är en förkortning av General Data Protection Regula

Vad innebär EU:s nya dataskyddsförordning GDPR?12.9.2017 12:13 | Blogginlägg

Frukostseminarium för medlemmar i Marketplace Borås torsdag 2 november. GDPR är en förkortning av General Data Protection Regulation och är en EU-förordning som träder i kraft den 25 maj 2018. GDPR innehåller regler och bestämmelser som svenska företag måste följa vid behandling av personuppgifter, för att inte råka ut för sanktioner. Det bästa sättet att ta till sig de nya reglerna är att sätta GDPR i sitt sammanhang genom att förstå bakgrunden till GDPR, när GDPR är tillämplig och vad som praktiskt sett kommer att vara skillnaden efter den 25 maj 2018 jämfört med hur det fungerar idag. Vi gästas av Sebastian Thelén och Martin Bergander från Wesslau Söderqvist Advokatbyrå. Wesslau Söderqvist Advokatbyrå är specialiserad på svensk och internationell affärsjuridik. Våra kontor finns i Stockholm, Borås, Göteborg, Jönköping, Helsingborg, Malmö, Västervik och Umeå och sysselsätter ca 100 medarbetare.

Hur kan ditt företag sälja till den största offentliga upphandlaren i världen: USA? - Seminarie i Marketplace Arena22.8.2017 13:55 | Blogginlägg

National Strategies (NSI) tillsammans med Textile Fashion Center, Connect Region Väst, Marketplace Borås, Inkubatorn I Borås, IUC, Science Park Borås och Västsvenska Handelskammaren i Borås, bjuder in ditt företag till ett kostnadsfritt seminarium om hur ni framgångsrikt kan navigera och sälja era tjänster och produkter till den offentliga sektorn i USA - den största köparen i världen. Datum och tid: 13 september kl. 10:00 – 12:00, Textile Fashion Center, Skaraborgsvägen 3, Borås Agenda: Svenska företag har mycket att erbjuda USA inom informationsteknologi, medicinteknik, hälso- och sjukvård, transport, infrastruktur, säkerhet, försvar, utbildning, hållbara energilösningar, avfallshantering och andra miljötekniklösningar. I USA finns 186 000 statliga enheter på delstats-, lokal och federal nivå som upphandlar produkter, tjänster och teknik för att möta de olika behoven. Under 2017 kommer amerikanska myndigheter att köpa tjänster, produkter och lösningar för sammanlagt 1,5 miljarder dol

Li Edelkoort besöker Borås och Textile Fashion Center22.8.2017 13:01 | Blogginlägg

Lördagen 16:e september så gästar Li Edelkoort för första gången någonsin Borås! Li Edelkoort är en av världens mest kända trendsättare och arbetar i branscher så olika som mode, textil, interiör, bilar, kosmetika, detaljhandel och mat. Ta tillfället i akt och lyssna till Li Edelkoort sia om framtiden i er utav hennes berömda föreläsningar på Textile Fashion Center. Unikt tillfälle till ett rabatterat pris à 645 kr.

Show Up Fashion Award utökar årets prispaket i samarbete med produktionsbolaget No Mans Label!21.8.2017 07:30 | Pressmeddelande

Prispaketet i 2017 års upplaga av Show Up Fashion Award utökas nu i samarbete med No Mans Label Sverige. Design, sourcing och produktionsbolaget No Mans Label Sverige erbjuder en helhetslösning för modevarumärken och designers där design och modegrad är viktiga faktorer sett till kundernas köpbeteende. Med kontor i Borås, Danmark, Nederländerna, Kina och Hongkong samt helägda fabriker i Ukraina och Kina så är No Mans Label väl positionerade för att möta framtida utveckling med ökad e-handel samt högre konsumentkrav. “No Mans Labels koncept kortar beslutsvägarna, ökar transparensen och spårbarheten inom produktionsprocessen. Tillsammans med våra kunder vill vi kunna stå för det vi producerar – oavsett var i världen produktionen sker” säger Mikael Karlsson säljchef Sverige. ”Vi är väldigt glada att få möjligheten att dela med oss av vår kunskap inom produktion och sourcing till vinnaren av SUFA17. Tävlingens fokus på entreprenörskap inom modebranschen tilltalar oss och vi ser fram emot a

Höst Kick Off Fashion Gallery Lördag 26 augusti18.8.2017 14:10 | Blogginlägg

Lördag den 26 augusti har vi Kick Off för ny säsong i Textile Fashion Center och i samband med detta öppnar vi även upp Fashion Gallery för säsongen. Dagen till ära kan vi presentera många bra erbjudanden, dels från våra egna varumärken dels från externa såsom Rotor Design, Papp Ltd och Katarina Segerbrand. Vi har öppet i Fashion Gallery mellan kl 10-16 . Övrigt i Textile Fashion Center denna dag: Fri entré till Textilmuseet Citybuffé serveras i The Wine and Coffee Company Välkomna!

Show Up Fashion Award - den årliga tävlingen för modeentreprenörer!13.6.2017 08:42 | Pressmeddelande

Show Up Fashion Award är den årliga nationella tävlingen för entreprenörer inom modebranschen och riktar sig till modedesigners som startat eget varumärke eller vars varumärke finns etablerat på marknaden men behöver ytterligare genomslag. Förstapriset är ett för modebranschen skräddarsytt entreprenörspaket med stöttning av vår välrenommerade jury bestående av ledande personer inom mode- och kommunikationsbranschen. ”Syftet är att hjälpa designers att bygga ett lönsamt modeföretag och fortsätta etablera sitt varumärke på marknaden. Show Up Fashion Award erbjuder deltagarna möjligheten att bygga ett kontaktnät som är ovärderligt för framtida affärer samt att få stöttning i sitt entreprenörskap” säger Ellen Flybäck, projektledare på Marketplace Borås som står som huvudarrangör. Prispaketet i tävlingen är speciellt utformat för att ge vinnaren de bästa förutsättningarna för att driva sitt företag framåt och utveckla sitt entreprenörskap. Det totala värdet uppgår till ca 350.000 kr varav 1

Sparbanksstiftelsen Sjuhärad stödjer Marketplace Borås projekt31.5.2017 11:04 | Pressmeddelande

Sparbanksstiftelsen Sjuhärad har som mål att främja Sjuhäradsbygden och bidra till att den ska bli en attraktivare plats att leva och bo i. Varje år utdelas bidrag till forskning/utbildning, näringsliv samt kultur och idrott i kommunerna Bollebygd, Mark, Svenljunga och Borås stad. Under åren 1998 till 2016 har 1 582 mottagare fått dela på 207 miljoner kronor – och arbetet går vidare. Styrelsen för Sparbanksstiftelsen Sjuhärad har beslutat att bevilja 350 000 kronor till MarketplaceBorås Ekonomisk förening för "Show Up Fashion Award 2017" samt 100 000 kronor för "Förstudie Mötesplats för Textil och Modeindustrin" Show Up Fashion Award är en årlig nationell tävling för lovande modeentreprenörer som ser en professionell framtid inom branschen. Tävlingen är öppen för de som är i startgroparna av eller redan har påbörjat arbetet med sitt egna varumärke. Syftet är att hjälpa designers att komma igång med och etablera sitt varumärke på marknaden. Show Up Fashion Award blir ett sätt för deltag

Lovalot vinnare av Show Up Fashion Award 201625.11.2016 09:30 | Pressmeddelande

Finalkvällen för den sjunde upplagan av Show Up Fashion Award gick av stapeln i onsdags, den 23 november, på Marketplace Arena, Textile Fashion Center i Borås. Förutom visning av de 11 finalisternas kreationer bjöds även, den för tillfället specialinbjudna publiken, på en visning av förra årets vinnare Di.Stort by Runquist and Antonsson och ett artistframträdande av en av de hetaste akterna just nu Good Harvest. Juryn hade en hektisk dag med genreps-visning, intervjuer med finalisterna samt interna överläggningar innan det var dags att tillkännage resultatet. Första priset gick till Lovalot av Elux Delmurat, med följande motivering: Med en innovativ och interaktiv designprocess som engagerar och ger mervärde för kunden skapar denna designer en kollektion som fångar minnet av sommarens ljus och ger trygghet I det svenska vintermörkret. Lovalot är ett street-orienterat märke med hög användbarhet. Signifikant för plaggen är digital-tryckta mönsterbilder och en minimalistisk estetik som bl

Re:textile utvalt till klimatmötet i Marrakech11.11.2016 12:40 | Pressmeddelande

Re:textile, projektet som tar ett helhetsgrepp för en hållbar textilbransch presenteras som enda svenska projekt på klimatmötet Cop22 i Marrakech. Marketplace Borås hoppas att Leonardo di Caprio ska välja Re:textile till 100 solutions project campaign. Just på pågår COP 22, det stora klimatmötet i Marrakech. I morgon står Magnus Berntsson och presenterar Boråsprojektet Re:textile. Magnus Berntsson är 2:e vice ordförande i regionfullmäktige och vice president i AER (samarbetsorganisation för regioner i Europa) som är koordinator för alla europeiska projekt. Re:textile presenteras som enda svenska projekt som ett led i urvalsprocessen till 100 solutions project campaign. Det är Leonardo di Caprio Foundation som ska välja ut etthundra klimat och miljöprojekt i världen att stötta som kan spridas och bidra till att snabba på klimatarbetet. 100 solutions project campaign har en urvalsprocess i flera steg, men Re:textile har kommit igenom den första sållningen. Re:textile Re:textile är ett br
  • 1
  • 2
  • 3
  • Sista
  • >>

Skandinaviens affärsarena för mode, textil och design

Marketplace Borås är en virtuell och fysisk mötesplats för affärsnätverk, events och seminarier inom mode, textil och design. Genom vårt matchmakingprogram är vi med och utvecklar affärskontakter på internationell nivå.

Vi är också en arena där infrastruktur och affärsmässiga förutsättningar skapar ett kreativt klimat för studenter och unga groddföretag att växa och verka i. Dessutom hjälper vi företag att utvecklas genom utbildning, kompetensutveckling och tillgång till duktiga medarbetare.

Platsen blir Simonsland och visionen är att skapa ett unikt kluster av mode- och textilkompetens.

Marketplace Borås är en förening av starka entreprenörer, företag, Textilhögskolan och Borås Stad som verkar för att Borås ska vara ledande i Skandinavien inom mode, textil och design. Nu har vi påbörjat resan för att förverkliga våra visioner och nå våra mål.