Naturskyddsföreningen är Sveriges största miljöorganisation. Vi arbetar för att ge service till dig som är journalist. Det är viktigt för oss att kunna ge information och föra debatt i media. Vi kan förmedla reflektioner, analyser och företräda föreningens medlemmar i många miljöfrågor. Kontakta oss gärna för intervjuförfrågningar och sakupplysningar!
www.naturskyddsforeningen.se

Naturskyddsföreningen anordnar manifestation för miljöförsvarare på COP27 i Egypten15.11.2022 12:24:02 CET | Pressmeddelande

Kampen för att bromsa klimatförändringarna och minska förlusten av biologisk mångfald har blivit allt farligare. Varannan dag mördas en miljöförsvarare någonstans i världen och urfolk tillhör de särskilt utsatta. För att sätta ljuset på miljöförsvarares rättigheter anordnar Naturskyddsföreningen i dag en manifestation på klimattoppmötet COP27 i Sharm el-Sheikh, Egypten.

COP27: Naturskyddsföreningen på plats i Sharm El-Sheikh2.11.2022 06:00:00 CET | Pressmeddelande

Snart går klimatmötet COP27 av stapeln. I år äger det rum i Sharm El-Sheikh, Egypten. Fokus kommer att ligga på hur rika länder ska leva upp till befintliga löften om finansiering av klimatåtgärder och hur skador och förluster vid exempelvis extremväder ska finansieras. Samtalen kommer även att handla om hur omställningen ska ske på ett rättvist sätt. Naturskyddsföreningen kommer att finnas på plats och kan ge intervjuer i media. Vi anordnar även ett sido-event med fokus på den globala energiomställningen.

Nu införs nya fiskeregler utanför Skåne för att rädda Östersjöns enda val – men fler åtgärder behövs31.10.2022 07:00:00 CET | Pressmeddelande

Tumlaren, den enda valen som finns i svenskt vatten, är akut hotad. I dagsläget finns det endast några hundra kvar. För att rädda beståndet införs nya fiskeregler från och med den 1 november. Bland annat blir det förbjudet att använda fiskenät i ett område utanför Skånes kust. Naturskyddsföreningen menar att det är ett bra första steg för att rädda tumlaren, men fler åtgärder behövs.

Pressinbjudan till webbinarium: Lansering av boken ”Tusen och 1 art” med Martin Emtenäs30.9.2022 10:17:57 CEST | Pressmeddelande

Hur gick det till när människan började radera djurens - och våra egna - livsmiljöer så att tusentals djurarters överlevnad står på spel? Kommer uttern att överleva människans framfart? När slutar vi höra igelkottarna smaska och tugga under vår altan? Den 4 oktober lanseras boken ”Tusen och 1 art” med författaren och journalisten Martin Emtenäs. Välkommen till ett webbinarium samma dag där författaren och Naturskyddsföreningens generalsekreterare Karin Lexén samtalar om boken och naturkrisen.

Dags för Miljövänliga veckan: Här anordnas lokala aktiviteter29.9.2022 06:00:00 CEST | Pressmeddelande

I över 30 års tid har Naturskyddsföreningen anordnat Miljövänliga veckan med olika teman om hur privatpersoner kan handla mer miljövänligt. I år uppmärksammas betydelsen av ekologisk frukost, där syftet är att öka både affärernas utbud och konsumenternas efterfrågan. Flera av Naturskyddsföreningens lokala kretsar ordnar aktiviteter, såsom att genomföra butiksundersökningar och bjuda på ekofrukost. Kampanjen har även stor global spridning.
  • >>

www.naturskyddsforeningen.se