NOVASOL, dansommer och Ardennes-Etape utgör NOVASOL-gruppen som har huvudkontor i Virum, Danmark. Det svenska kontoret ligger i Mölndal. NOVASOL-gruppen har dotterbolag i 18 europeiska länder och fler än 60 kontor över hela Europa. NOVASOL-gruppen sysselsätter mer än 2 100 anställda och frilansare. NOVASOL har mer än 50 000 semesterbostäder i 27 länder. NOVASOL är en del av Awaze – Europas ledande organiserade förmedlaren av semesterboenden och semesterbyar. För mer information besök www.novasol.com

Meny

Nästan var fjärde fritidshusägare har höga kostnader10.9.2018 07:03:00 CEST | Pressmeddelande

Nästan var fjärde fritidshusägare tycker att de extra kostnaderna som fritidshuset medför är höga. Det visar en undersökning som Novus gjort på uppdrag av NOVASOL. Att äga ett fritidshus innebär inte bara kostnader som el och vatten utan det kan även tillkomma både underhåll, och oväntade händelser. Utifrån hur den privata ekonomin ser ut anser 23 procent att de har mycket eller ganska höga kostnader i samband med sitt fritidshus. - Utgifterna är många när man äger ett fritidshus och när man lägger ihop alla kostnaderna kan det lätt äta upp mycket av ens budget, säger Torbjörn Fredman, Nordenchef NOVASOL. Bland 65-79 åringarna som äger ett fritidshus är det 26 procent som anser att kostnaderna för fritidshuset är höga. Bland boenden i Stockholm, oavsett ålder, är det 27 procent som anser kostnaderna i samband med fritidshuset är höga. Nästan hälften av alla fritidshusägare har haft en oväntad utgift Ett fritidshus har inte bara fasta kostnader som ska betalas varje månad utan det kan ä

Avkoppling utan uppkoppling30.7.2018 07:02:00 CEST | Pressmeddelande

En undersökning som Novus gjort på uppdrag av NOVASOL visar att både vuxna och barns skärmtid minskar i fritidshuset. Istället för att sitta framför datorn och surfa runt på mobilen är vi ute i naturen. Sex av tio fritidshusägare svarar att deras skärmtid minskar när de är i sitt fritidshus och fyra av tio bland de som har barn svarar att deras barns skärmtid också gör det. Detta trots att hela 85 procent av samtliga svarande har tillgång till internet i sitt fritidshus. - I dag förväntas man finnas tillgänglig dygnet runt, men när vi åker till vårt fritidshus bryter vi våra vardagliga mönster. Vi vill koppla av, koppla ner, koppla bort och lägga tiden på annat, säger Torbjörn Fredman, Nordenchef på NOVASOL. Fler ute i naturen Det vi lägger tiden på istället är att vara ute i naturen. Drygt sju av tio svarar att de är ute i naturen i större utsträckning när de är i sitt fritidshus jämfört med en vanlig vardag hemma. - Att få vara ute i naturen är det bästa sättet att koppla av. Jag tro

Det här stör sig svensken på under semestern23.7.2018 07:03:00 CEST | Pressmeddelande

Dåligt väder, för låg standard på boendet och obekväma sängar. Det är det som svensken stör sig mest på under semestern. Det visar en ny undersökning som NOVASOL har gjort. När 1395 personer fick frågan vad de stör sig mest på under semestern blev svaret tydligt: dåligt väder. - Vi har väldigt höga förväntningar på vädret under semestern och om det då blir dåligt kan det förstöra alla ens planer. Vädret påverkar väldigt mycket, kanske framför allt för oss svenskar. Vi blir ju inte precis bortskämda med fint väder, säger Torbjörn Fredman, Nordenchef på NOVASOL. Låg standard på boendet och obekväma sängar Undersökningen visar att många svenskar även stör sig på om boendet håller för låg standard (14 procent) och om det finns obekväma sängar (13 procent). - Semestern är för många årets viktigaste dagar. Vi vill bo bra och unna oss det där lilla extra. Vi förväntar oss att allt ska vara som hemma, om inte bättre, och då även sängarna, säger Torbjörn Fredman. Högljudda grannar, dålig servic

86 procent av svenskarna sparar till sin semester16.7.2018 07:33:00 CEST | Pressmeddelande

Fler än 8 av 10 svenskar sparar pengar till sin semester. Och bara 1 procent finansierar sin semester genom kredit. Det visar en undersökning som NOVASOL gjort där 1395 personer deltog. Hela 86 procent svarar att de använder sparade pengar för att finansiera sin semester. Dessutom föredrar 91 procent att betala sin semester direkt vid bokningstillfället. - Jag tycker det är positivt att se att så många sparar till sin semester. Speciellt idag när det är lätt att exempelvis ta ett smslån, säger Torbjörn Fredman Nordenchef, NOVASOL. Var tredje har en bestämt budget Undersökningen visar även att var tredje svensk (33 procent) har en bestämd budget när de ska ut och resa. Och på frågan vad man kan tänka sig att betala för sin resa svarade hela 41 procent max 10 000 kr. - Under semestern är det lätt att kostnaderna springer iväg, så det kan vara bra att bestämma i förväg hur mycket pengar du har att röra dig med, säger Torbjörn Fredman. Dyrt inte alltid bäst En semester kan lätt bli en dyr
  • >>