Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718, Taycan, Macan, Cayenne och Panamera. År 2021 registrerades 2 390 Porsche i Sverige. Helelektriska bilar och plug-in hybrider är en viktig del av märkets modellstrategi och utgör ca 60 % av försäljningen på den svenska marknaden. Porsches största marknader är USA, Kina och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Danderyd, Göteborg, Helsingborg, Jönköping, Kalmar, Linköping, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

Porsche 911 GT3 RS - högprestandamodell med aktiv aerodynamik17.8.2022 17:00:00 CEST | Pressmeddelande

Nya Porsche 911 GT3 RS gör ingen hemlighet av sina avsikter, den är kompromisslöst konstruerad för maximal prestanda. Den gatgodkända högprestandamodellen med 386 kW (525 hk) utnyttjar fullt ut teknik och koncept med ursprung i motorsport. Förutom den högvarviga sugmotorn med DNA från racing, och en intelligent lättviktskonstruktion, är det framförallt kylsystem och aerodynamik som den har gemensamt med tävlingsversionen 911 GT3 R. Centralt placerad kylare i motorsportdesign Grunden för en markant prestandahöjning är konceptet med en centralt placerad kylare – en idé som först användes i den Le Mans-vinnande 911 RSR och därefter i 911 GT3 R. I stället för tre kylare som i tidigare modeller förlitar sig nya 911 GT3 RS på en stor centralt vinklad kylare i fronten där bagageutrymmet är placerat i andra 911-modeller. Detta har gjort det möjligt att utnyttja det frigjorda utrymmet på sidorna för att integrera aktiva aerodynamiska element. Kontinuerligt justerbara vingar i fronten och på den

Nya 911 Sport Classic – tillbaka till framtiden28.4.2022 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Nya 911 Sport Classic är den andra av totalt fyra planerade Heritage Design samlarmodeller från Porsche. Totalt 1 250 exemplar av den begränsade upplagan från Porsche Exclusive Manufaktur kommer att återuppliva stilen från 1960-talet och det tidiga 1970-talet. Liksom föregångaren, 911 Sport Classic från 2009, som baserades på 997-modellen, är den nya specialmodellen utseendemässigt inspirerad av originalmodellen av 911 (1964 – 1973) och framförallt av 1972 års 911 Carrera RS 2.7. Porsche 911 Sport Classic är beställningsbar från och med nu och priserna börjar från 2 960 000 kr. - Heritage Design-modellerna representerar det mer emotionellt styrda konceptet av Porsches produktstrategi, säger Alexander Fabig, chef för avdelningen Customisation och Classic. - Det här unika arbetssättet innebär att designavdelningen Style Porsche samarbetar med Porsche Exclusive Manufaktur för att återskapa ikoniska 911-modeller och utrustningsdetaljer från 1950 och fram till 80-talet och för att återuppli