En avslagen avtalsrörelse på Twitter?9.3.2017 09:48 | Nyheter

Right Livelihood Award Foundation - bestowing ”the alternative Nobel Prize” – has joined the Non-Profit Group of AMEC, The International Association for Measurement and Evaluation of Communication (AMEC).1.6.2016 11:01 | Pressmeddelande

Retriever, a full AMEC member, has recommended the Right Livelihood Award Foundation and will sponsor their first year membership in the Non-Profit Group. The Foundation joins others including UNICEF, Bill & Melinda Gates Foundation, Cleveland Clinic, Amnesty International and others. Xenya Cherny-Scanlon, the Foundation’s Director of Communications, is looking forward to meeting the other members in the Non-Profit Group during the AMEC International Summit in London in June. She said: “Measuring the impact of our outreach efforts is essential for foundations such as ours. AMEC membership provides us with a valuable arena for sharing experiences with other non-profit organizations. It is also remarkable to be part of and have access to the global network of AMEC.” Barry Leggetter, CEO of AMEC, said he was delighted to welcome the Right Livelihood Award Foundation into membership. Leggetter said: “I know that the key aims of the Foundation are to promote research and education. In t

Ny forskningsrapport: Twitter-stormar saknar verklighetsförankring24.11.2015 00:00 | Pressmeddelande

- Det talas om drev och stormar i sociala medier. I själva verket sker oftast de här stormarna i ett nubbeglas. Man får en specifik bild av ”opinionen” beroende på var man letar. Om man är ute efter en specifik opinion finns den förmodligen representerad på Twitter men är inte särskilt stor utanför mediet, säger Stefan di Grado, medieanalytiker på Retriever. I rapporten har man tittat på politisk opinionsbildning och det är tydligt att de etablerade politiska blocken återkommer på Twitter som tydliga klusterbildningar. Det sverigedemokratvänliga klustret omfattar färre konton jämfört med de alliansvänliga och det rödgrönrosa klustret. Klustret med Sverigedemokraternas sympatisörer har dessutom betydligt färre följare. Samtidigt är retweet-aktiviteten avsevärt mycket högre jämfört med de två andra klustren. - SD-sympatisörer tar ofta rygg på varandra på Twitter. De sprider varandras inlägg och kommentarer likt "retweet-maskiner" vilket i många fall leder till att media tolkar

Retriever välkomnar betald Facebookdata7.9.2015 00:00 | Nyheter

Med anledning av artikeln "Facebook stryper mediebevakarna" som publicerades i Dagens Opinions nyhetsbrev den 4 september vill vi klargöra följande gällande datainsamling från Facebook: Facebookdata är viktigt för våra kunder av olika anledningar. Framförallt för att det är den sociala plattform som har bredast demografi men även bäst återspeglar mänskliga beteenden. Det var därför vi tidigt beslöt sig för att införliva data från Facebooks grupper och sidor vilket gjordes när Facebook stängde av möjligheten att bevaka och indexera inlägg gjorda av personliga profiler. Inom närmaste framtiden ser vi stora möjligheter med Facebookdata. Tidigare var Facebooks API svårhanterligt och uppdateringarna skapade ofta mer problem än nytta. Men nu när Facebook äntligen bestämt sig för att sälja anonymiserad data på ett genomtänkt och lätthanterligt sätt genom framförallt "Topic Data", så ser vi en enorm potential för våra kunder. Idag möjliggör "Topic Data" till exemp