SHL ska som företrädare för klubbarna i ligan tillvarata gemensamma sportsliga och kommersiella intressen, och hanterar bland annat medierättigheter samt gemensamma huvudsponsorskap. SHL ska verka för en långsiktig stark liga och för en stark svensk ishockey som står sig internationellt. Ägarna är de klubbar som spelar i SHL som säsongen 2020/2021 är: Brynäs IF, Djurgården Hockey, Frölunda Indians, Färjestad BK, HV71, IK Oskarshamn, Leksands IF, Linköping HC, Luleå Hockey, Malmö Redhawks, Rögle BK, Skellefteå AIK, Växjö Lakers och Örebro Hockey.

Riktlinjer mediahantering vid SHL-matcher med anledning av rådande pandemi28.8.2020 14:59:58 CEST | Pressinbjudan

Inför säsongsstarten 2020/21 har SHL tagit fram tillfälliga riktlinjer för media med anledning av rådande pandemi. Dessa riktlinjer är baserade på Folkhälsomyndighetens rekommendationer samt Svensk Ishockeys riktlinjer. Riktlinjerna ämnar skapa goda arbetsförhållanden för såväl media som sportslig verksamhet under rådande pandemi. Detta är ett levande dokument som kommer uppdateras allt eftersom förutsättningarna ändras.

Säsongsstart den 19 september men med förslag om flytt av enskilda matcher27.8.2020 15:27:33 CEST | Pressmeddelande

Under torsdagseftermiddagen hade SHL ett extrainkallat ägarmöte med anledning av den rådande Coronapandemin och dess konsekvenser för säsongen 2020/21. Samtidigt föreslog Folkhälsomyndigheten under torsdagen ett tak på 500 personer för det undantag som Regeringen tidigare förslagit vad gäller begränsade publikrestriktioner. SHL har med rådande förutsättningar beslutat att säsongsstart fortsatt ska ske 19 september men med ett förslag om förändrat spelschema för att möjliggöra att samtliga lag har chans till lika många hemmamatcher under september månad.

SHL kommenterar dagens besked från Folkhälsomyndigheten29.5.2020 08:45:33 CEST | Pressmeddelande

Idag presenterade Folkhälsomyndigheten direktiv för idrotten gällande matcher. Folkhälsomyndigheten beslutade att, från och med den 14 juni, tillåta elitidrott som följer de allmänna riktlinjerna. Svensk hockey följer utvecklingen av covid-19 noga och utgår från Folkhälsomyndighetens rekommendationer. Med anledning av de nya direktiven kommer ligorna inom svensk ishockey att se över på vilket sätt som matcher kan genomföras med nuvarande direktiv.
  • >>