Siemens och Salesforce ingår partnerskap för att leverera framtidens säkra arbetsplats24.6.2020 19:23:16 CEST | Pressmeddelande

​SIT AB blir Siemens Energy AB9.4.2020 11:05:00 CEST | Nyheter

Mikael Leksell ny chef för Siemens Digital Industries i Sverige7.4.2020 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Mikael Leksell, vd för Siemens AB, tar över rollen som chef för affärsområdet Digital Industries efter Göran Persson som går i pension. Mikael Leksell, vd för Siemens AB, kommer i tillägg till sin nuvarande roll att ta över rollen som chef för Siemens affärsområde Digital Industries efter Göran Persson som väljer att gå i pension. Förändringen verkställs den 1 april. Göran kommer därefter att stanna på företaget i en roll som rådgivare fram till den 30 september. – Jag ser fram emot att jobba nära svensk industri igen efter nio år utomlands, säger Mikael Leksell, vd för Siemens AB. Med vårt kunnande och portfölj av produkter och lösningar erbjuder vi både nuvarande och nya kunder stöd i deras arbete med att framtidssäkra sin verksamhet, för att bevara konkurrenskraft i morgondagens allt mer digitaliserade produktionslandskap. Siemens Digital Industries ska vara förstahandsvalet för ett industriföretag som söker en partner för sin digitala transformation, oavsett storlek eller bransch.

Siemens får dubbla gasturbinorder från Belarus för att balansera landets energisystem16.3.2020 11:00:00 CET | Pressmeddelande

Siemens får dubbla gasturbinorder från Belarus för att balansera landets energisystem Fem gasturbiner till nytt kraftverk i Beloozersk Sex gasturbiner till nytt kraftverk i Minsk Tre gasturbinorder på tre månader från Belarus Siemens Industrial Turbomachinery AB har fått ytterligare två order från Belarus på gasturbiner av modell SGT-800 med tillverkning i Finspång och Trollhättan. Turbinerna ska installeras i två nya kraftverk som ska uppföras i landet och köras på spetslast vid eltoppar. Den ena beställningen kommer från Minsk Republican Unitary Enterprise of Electricity Industry (RUE Minskenergo) som köper sex gasturbiner av typen SGT-800, generatorer och annan elutrustning till ett nytt kraftverk som ska uppföras i Minsk. Kraftverket ska vara klart att tas i drift i december 2021 och får en kapacitet på 300 megawatt (MW). Den andra beställningen kommer från Brest Republican Unitary Enterprise of Electricity Industry (RUE Brestenergo) och består av fem gasturbiner och tillhörande ut

Siemens bygger Sveriges första virtuella kraftverk tillsammans med Skandia Fastigheter3.3.2020 08:01:00 CET | Pressmeddelande

Siemens och Skandia Fastigheter har inlett ett samarbete för att bygga Sveriges första virtuella kraftverk av sitt slag på köpcentrumet Väla Centrum utanför Helsingborg. Att skapa virtuella kraftverk är en flexibel och hållbar lösning för balansering av elnätet, där befintliga anläggningar kan användas samtidigt som till exempel fastighetsägare som förfogar över energiresurser erbjuds nya intäktsmöjligheter.

Siemens bygger Sveriges första virtuella kraftverk tillsammans med Skandia Fastigheter3.3.2020 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Siemens och Skandia Fastigheter har inlett ett samarbete för att bygga Sveriges första virtuella kraftverk av sitt slag på köpcentrumet Väla Centrum utanför Helsingborg. Att skapa virtuella kraftverk är en flexibel och hållbar lösning för frekvensreglering av elnätet, där befintliga anläggningar kan användas samtidigt som till exempel fastighetsägare som förfogar över energiresurser erbjuds nya intäktsmöjligheter.

Traineebloggen: Antagningsprocessen till Siemens traineeprogram i Solna14.1.2020 18:07:00 CET | Blogginlägg

Ansökan till Siemens traineeprogram i Solna är öppen ett par veckor till, närmare bestämt till den 26e januari. I tidigare inlägg har mina trainee-kollegor presenterat traineeprogrammets upplägg och hur det är att vara trainee på Siemens AB. Kanske har du redan lämnat in en ansökan och funderar nu på vad nästa steg är? Hur antagningsprocessen ser ut? Hur många steg den innefattar? Eller vad en assessmentdag innebär? Detta var några av de frågor som jag stod inför när jag sökte jobb för ett år sedan. Förhoppningsvis ska detta inlägg ge svar på lite av detta.

Traineebloggen: Min resa till Siemens8.1.2020 20:08:00 CET | Blogginlägg

Hej, jag heter Annica och är en av årets traineer på Siemens AB. I det här inlägget tänkte jag presentera mig själv och berätta lite om min resa till Siemens, och om mina traineeupplevelser på Siemens. I dagarna är det faktiskt hela fyra månader sen jag startade traineeprogrammet på Siemens AB i Solna. Jag är uppvuxen i norduppland, i ett litet brukssamhälle som heter Österbybruk. Efter ett sabbatsår i Schweiz flyttade jag till Stockholm och började mina studier på KTH, där jag har läst till civilingenjör i maskinteknik med en master i hållbar energiteknik. Jag har läst en mängd olika kurser med en bred bas i just maskinteknik, t.ex. hållfasthetslära, tribologi, elektroteknik, etc.,samtidigt som jag läst flera kurser i energiteknik. Exjobbstankar – vad kommer efter KTH? För ungefär ett år sedan, hösten 2018, började jag skriva mitt exjobb - och tänkte samtidigt allt mer på framtiden efter KTH. Under samma höst läste jag en kurs i turbomaskiner som jag tyckte var superintressant. Kursen

​Traineebloggen: Hej! Vi är Siemens nya traineer Annica, Ebba, Linnea och Cecilia17.12.2019 16:08:00 CET | Blogginlägg

Sedan september har det spatserat fyra relativt unga tjejer, ibland med lite lätt konfunderade ansiktsuttryck men oftast glada och nyfikna i Siemens lokaler på Evenemangsgatan 21 i Solna. Vad har det med följande blogginlägg att göra, undrar du nu? Jo, det är för att de fyra nya tjejerna är Siemens och syskonföretaget Siemens Gamesas nya traineer, tillika författare av detta blogginlägg. Här i vårt första inlägg i traineebloggen tänker vi försöka oss på att förklara vad vi traineer egentligen håller på med om dagarna. Kort om oss och var vi hör hemma i Siemensorganisationen Vi börjar med en snabb presentation. I år är vi fyra traineer som har anställts till det ettåriga traineeprogrammet, närmare bestämt Annica Gustafsson, Ebba Andersson, Linnea Lundberg och Cecilia Sjöberg. I stora drag består traineeåret av ett antal rotationer, eller placeringar, mellan Siemens så kallade operativa och strategiska bolag samt affärsområden därunder, för att vi ska få prova på olika roller och delar a