Spanska Turistbyrån
Spanska Turistbyrån

Turespaña – Spaniens Institut för Turism är ett organ som fått i uppdrag av den spanska staten att marknadsföra Spanien som en turistdestination. Turespaña bedriver sin verksamhet genom ett nätverk av 33 strategiskt placerade turistbyråer runt om i världen som interagerar lokalt med resebranschens olika aktörer, opinionsbildare och resenärer.     

Spanska Turistbyrån i Stockholm, som är Turespañas kontor i Sverige, har till uppgift att bistå den  spanska turismsektorn genom marknadsföring av Spanien med hjälp av olika arrangemang som riktas till så väl verksamma inom resesektorn (presentationer, workshops, vidareutbildningar för agenter, deltagande i mässor mm) som till allmänheten (reklamkampanjer, aktiviteter i sociala medier och event), och genom analys och marknadsrapporter. För att stärka och positionera Spanien som resmål arbetar Spanska Turistbyrån även aktivt inom kommunikation och PR.

 

 

 

 

 

Några av Europas charmigaste byar vid havet är i Spanien10.7.2020 12:31:03 CEST | Pressmeddelande

Spaniens kustlinje är cirka 600 mil lång, och längs den finns några av Europas charmigaste byar. Om du vill lägga upp en resväg har du många olika regioner att välja emellan. Både i norr och längs Medelhavets kust hittar du små byar där du kan flanera i smala gränder för att så småningom komma fram till livliga fiskehamnar med härliga uteserveringar och restauranger. Här får du våra tips.

Typiska vegetariska rätter från det spanska köket26.6.2020 11:37:15 CEST | Pressmeddelande

Att resa och äta gott är en bra kombo. Men om man är vegetarian så kan det ibland vara svårt att hitta rätt uti världen. Men just i Spanien behöver det inte vara något problem. Särskilt om man rustar sig med våra tips! Det spanska köket är baserad på medelhavsdieten och erbjuder en hel del olika rätter som inte innehåller kött. Här får du en liten intro till spanska vegetariska rätter.

Spanien lanserar logotypen “Responsible Tourism”22.6.2020 21:30:45 CEST | Pressmeddelande

Statsekretariatet för Turism har färdigställt logotypen “Responsible Tourism” för alla affärslokaler som följer guiderna med åtgärder för att minska smittspridningen av COVID-19 inom turismsektorn. Guiderna är de enda godkända av Hälsodepartementet. Loggan är gratis och kan laddas ner i Handel- och Turismdepartementets hemsida, efter att man ifyllt en formulär där affärsverksamheten förpliktar sig att följa guiderna. Loggan är personlig och oöverförbar och måste förnyas varje år. Statssekreteraren för Turism, Isabel Oliver, menar att “inge förtroende och trygghet är av yttersta vikt i nuläget för att åter locka inehmska så väl som utländska resenärer. Denna logga är en del av vår strategi för att återfinna vår plats som säkert resmål på global nivå. Dessutom är det ett erkännande för de näringsidkare som anstränger sig för att skapa en trygg miljö i sina verksamheter inte bara för turister utan också för sina anställda och närboende”. Guiderna med åtgärder för att minska smittspridning

Så kommer Spanien tillbaka3.6.2020 14:04:03 CEST | Pressmeddelande

Snart kommer Spanien att kunna välkomna dig med öppna armar. Spanien är beredd att ta emot utländska turister i säkra former från och med 1 juli. Detta kommer att möjliggöra räddningen av en del av säsongen samtidigt som man garanterar maximalt hälsosäkerhetsaspekten och man minimerar risken för ett nytt virusutbrott via införsel från utlandet. När vi nu har bestämt ett datum för ett öppnande, fortsätter vi att arbeta mer intensivt än någonsin med våra europeiska samarbetspartner för att forma regler för öppnandet. Vi eftersträvar att finna gemensamma regler för att kunna återställa den fria rörligheten inom Schengen (+ Storbritannien) under tre premisser: säkerhetsgarantier, vårdkapacitet och transparens. Vi satsar på en gradvis öppning som är ickediskriminerande och samordnat mellan områden med samma epidemiologiska situation, dvs inte endast mellan länder utan mellan regioner. Möjligheter att öppna säkra ömsesidga rutter med länder utanför EU som har adekvata epidemiologiska situati

El Hierro, en ledstjärna i hållbar turism6.3.2020 14:13:00 CET | Nyheter

Vill du lära känna en liten, nästan okänd ö? Där det görs mycket intressanta program i hållbarhet och miljö och utveckling? El Hierro är en liten vulkanisk ö i Atlanten, allra längst västerut bland Kanarieöarna. Ön har uppnått målet att bli 100% hållbar. El HIerro har sagt hejdå till fossila bränslen. På ön regerar nu naturen obestridd. En mycket vacker och intressanta natur, dessutom. Tusenmeterhöga klippor och tusenåriga träd och en av världens variationsrikaste havsbottnar. UNESCO har nämnt El Hierro till Biosfärområde. Ön är definitivt värd ett besök. Och inte bara på grund av sina intressanta satsningar i miljön - av vilket mera senare - utan framför allt för att det är en speciell och vacker plats, och trots detta den minst kända av Kanarieöarna. El Hierro har över 1000 vulkaner. Vulkanerna och de olika Atlantiska vindarna har gett upphov till olika mikroklimat som gör den lilla ön till en ständig källa av överraskningar. De går att upptäcka via ett nätverk av vandringsleder, som

Cartagena, de sköna promenadernas stad27.2.2020 13:27:00 CET | Nyheter

Känner du till Cartagena? Denna stad i södra Spanien har mycket att erbjuda: historia som härstammar redan från romarna, skön kust med vackra stränder och sport och kulturaktiviteter av alla slag. Och ändå är staden nästan helt okänd i Sverige. Vi föreslår några promenader för att lära känna denna doldis: Arkeologisk rutt: Cartagena var en del av den romerska riket och redan då en viktig stad. Namnet kommer ju från moderstaden Karthago. Överallt i staden hittar man spår av dess romersk forntid. Gator och tempel och framför allt en underbar teater som bevarats i gott skick. Även under havsvattnen hittar man intressanta rester. Missa inte det Nationella Museet för Undervattenarkeologi. Art Nouveau-rutt: Staden stannade inte sin utveckling i och med romerska rikets fall. Tvärtom så har den fortsatt att spela en viktig ekonomisk roll i Spaniens historia och också militärt. Staden är belägen i en båtvänlig bukt och har varit bas för spanska flottan sedan många sekler tillbaka. För ett hundr

Valencia, världens huvudstad för design 202230.1.2020 13:59:00 CET | Nyheter

En jury av designers, arkitekter, inredningsdeigners och företagare från olika delar av världen har valt Valencia som Världens Huvudstad för Design 2022. Tidigare har städer som Turin, Seoul och Kapstaden fått utmärkelsen. Organisationen World Design Organization (WDO) delar ut priset en gång vartannat år. Under året kommer Valencia att utföra ett brett program aktiviteter, med utställningar, kongresser, föredrag, workshops och seminarier. Varje månad kommer att ha en speciell tema som inrikting. Staden kommer att besökas av fler än tio tusen designers, arkitekter, stadsplanerare, illustratörer och konstnärer. Design och arkitektur Sedan ett antal år tillbaka har Valencia vuxit som en stad för arkitekter, designers och illustratörer. Staden har blivit hemma för ett antal erkända profiler som sökt sig till staden, och flera valencianare har fått Spaniens Pris för Design. Bland andra har formgivaren Marisa Gallén fått internationellt renommé. Arkitekten Santiago Calatrava kommer från Val
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • Sista
  • >>

Turespaña – Spaniens Institut för Turism är ett organ som fått i uppdrag av den spanska staten att marknadsföra Spanien som en turistdestination. Turespaña bedriver sin verksamhet genom ett nätverk av 33 strategiskt placerade turistbyråer runt om i världen som interagerar lokalt med resebranschens olika aktörer, opinionsbildare och resenärer.     

Spanska Turistbyrån i Stockholm, som är Turespañas kontor i Sverige, har till uppgift att bistå den  spanska turismsektorn genom marknadsföring av Spanien med hjälp av olika arrangemang som riktas till så väl verksamma inom resesektorn (presentationer, workshops, vidareutbildningar för agenter, deltagande i mässor mm) som till allmänheten (reklamkampanjer, aktiviteter i sociala medier och event), och genom analys och marknadsrapporter. För att stärka och positionera Spanien som resmål arbetar Spanska Turistbyrån även aktivt inom kommunikation och PR.