SSU bildades 1917 och har sedan dess varit Sveriges viktigaste ungdomsförbund. Vi är Socialdemokraternas och LO:s ungdomsförbund men vi är en egen fristående organisation.

Vårt mål är människans frigörelse. Vår vision är en värld där alla människor ges möjlighet att förverkliga sina innersta drömmar. Varje människa ska ha rätt att styra över sitt eget liv och tillsammans med andra forma framtiden.

Vi formar politiken för framtiden genom att samla unga som delar våra värderingar. Vi skolar oss i politiska frågor som är viktiga för unga och våra medlemmar. Vi påverkar genom att bygga opinion för våra förslag och idéer hos allmänheten och Socialdemokraterna.

Vår förbundsordförande heter Philip Botström.

SSU villkorar stöd för Januariavtalet med ny Jämlikhetsklausul9.6.2019 17:06:03 CEST | Pressmeddelande

SSU gav sitt stöd till Januariavtalet som Socialdemokraterna ingick i med Miljöpartiet, Centerpartiet och Liberalerna. Det löste regeringskrisen, möjliggjorde en socialdemokratisk ledd regering och politik samt utestängde SD från avgörande inflytande. SSU:s fortsätta stöd kommer inte vara ovillkorligt, den socialdemokratiskt ledda regeringens samlade politik måste öka jämlikheten. Därför har SSU tagit fram en Jämlikhetsklausul.

SSU tillsätter en granskningsfunktion för att säkerställa att alla förtroendevalda lever upp till våra värderingar1.11.2018 20:10:00 CET | Pressmeddelande

SSU protesterar mot SD med rosa galgar i Halmstad30.8.2018 12:55:00 CEST | Pressmeddelande

SD vill inskränka aborträtten genom att sänka gränsen för fri abort från 18:e till 12:e graviditetsveckan. Det är något som SSU är starkt kritiska till eftersom det vore ett stort steg bakåt för jämställdhetskampen i Sverige. SSU står upp för den fria aborträtten och alla kvinnors rätt till sina egna kroppar. Därför kommer SSU protestera genom att hålla upp rosa galgar när SD:s partiledare Jimmie Åkesson talar i Halmstad idag kl 15 på Stora Torget. Rosa galgar på SD:s torgmöte Historien visar att politiker aldrig kan förbjuda abort - bara säkra aborter. I länder där abort har varit förbjudet har kvinnor istället använt exempelvis galgar eller andra föremål för att göra abort. Galgen har blivit en symbol för rätten till fri abort när konservativa regeringar i exempelvis Polen och Spanien har försökt inskränka aborträtten. SSU kommer därför hålla upp rosa galgar vid Åkessons torgmöte i Halmstad för att visa vad som kan hända ifall SD kommer till makten, i solidaritet med alla kvinnor i v

SSU rasar mot Åkesson efter P3-attack29.8.2018 11:50:00 CEST | Pressmeddelande

Imorse var Jimmie Åkesson gäst i programmet ”Morgonpasset i P3” och sa bland annat: – "Hade jag varit chef här hade jag lagt ner P3 för länge sedan, för jag tycker det är vänsterliberal smörja rakt igenom." Det får Socialdemokraternas ungdomsförbund – SSU att reagera kraftigt. Åkessons uttalande är oacceptabelt i sig. Men det är också en del av SD:s konsekventa attacker mot pressfrihet. Tänk vad som skulle hända om Åkesson får makt efter valet. Det vore förödande för demokratin och pressfriheten. SSU:s ordförande Philip Botström kommenterar Åkessons uttalande om P3: –Det här är verkligen skrämmande och en del av Sverigedemokraternas ständiga attacker mot den fria pressen. Åkesson låter värre än Trump. Det är skrämmande att Moderaterna inte utesluter samarbete med ett sådant parti, kommenterar Philip Botström, förbundsordförande SSU. –”Men det här får man väl inte längre säga i det här landet” kommer få en helt ny innebörd om SD kommer till makten. De vill styra det fria ordet och avvec

Socialdemokraternas vallöfte till Sveriges unga: fler bostäder med lägre hyra18.8.2018 15:24:00 CEST | Pressmeddelande

Idag presenterade Socialdemokraternas partiordförande Stefan Löfven och SSU:s förbundsordförande Philip Botström i Uppsala ett antal socialdemokratiska vallöften för att fler unga ska kunna flytta hemifrån och få en första bostad. I Socialdemokraternas starka samhälle ska alla unga kunna flytta hemifrån och påbörja sitt vuxenliv. Satsning på ungdomsbostäder Det byggs mer än på 40 år, men det byggs för få bostäder som unga har råd med. Allt för många unga tvingas bo kvar hemma och förvägras påbörja sitt vuxenliv. Det minskar ungas frihet och hindrar dem från att flytta dit det finns arbete och studier, vilket hämmar tillväxten. Socialdemokraterna vill därför införa så kallade ungdomsbostäder. En ny boendeform som studentbostäder fast för unga som arbetar. Socialdemokraterna vill också öka det statliga investeringsstödet till både ungdomsbostäder och studentbostäder. –En trygg bostad ska inte vara en lyxvara för några få med rika föräldrar, utan en rättighet för alla unga. Därför vill vi

SSU:s ordförande Philip Botström deltar i manifestationen emot nazism i Ludvika14.8.2018 11:33:00 CEST | Pressmeddelande

Ikväll deltar även SSU:s förbundsordförande Philip Botström i manifestationen i Ludvika för ett öppet och demokratiskt samhälle mot nazism som arrangeras av Socialdemokraterna och LO-distriktet i Dalarna. Han kommer tala på manifestationen och finns tillgänglig för intervjuer under eller strax efter manifestationen. Se presskontakt nedan. –Nazism är ingen åsikt - det är ett brott mot mänskligheten! Vi lever i en tid då det är viktigare än någonsin att vi tillsammans står upp för våra grundläggande värderingar. Ikväll åker jag till Ludvika för att tillsammans med SSU Dalarna, Margot Wallström, Peter Hultqvist och många andra manifestera för ett öppet och demokratiskt samhälle, säger SSU:s förbundsordförande Philip Botström. Presskontakt Amanda Borg, kommunikationschef Telefon: 076-774 91 01 E-post: amanda.borg@ssu.se Om SSU Sveriges Socialdemokratiska Ungdomsförbund, SSU, är Sveriges viktigaste politiska ungdomsförbund. Vi är en folkrörelse som samlar över 10 000 medlemmar. SSU påverkar
  • >>

Vår förbundsordförande heter Philip Botström.