SSU bildades 1917 och har sedan dess varit Sveriges viktigaste ungdomsförbund. Vi är Socialdemokraternas och LO:s ungdomsförbund men vi är en egen fristående organisation.

Vårt mål är människans frigörelse. Vår vision är en värld där alla människor ges möjlighet att förverkliga sina innersta drömmar. Varje människa ska ha rätt att styra över sitt eget liv och tillsammans med andra forma framtiden.

Vi formar politiken för framtiden genom att samla unga som delar våra värderingar. Vi skolar oss i politiska frågor som är viktiga för unga och våra medlemmar. Vi påverkar genom att bygga opinion för våra förslag och idéer hos allmänheten och Socialdemokraterna.

Vår förbundsordförande heter Philip Botström.

Rapport: sämre löneutveckling med svaga fack1.12.2020 10:10:41 CET | Pressmeddelande

Idag släpper SSU en rapport om hur facklig organiseringsgraden löneutvecklingen i Sverige. I rapporten konstaterar vi att starka fack med hög anslutningsgrad likt den svenska fackföreningsrörelsen har en avgörande roll i att stärka löntagarnas ställning på arbetsmarknaden genom att ge högre reallöner. Sambandet kvarstår när man kontrollerar för andra viktiga faktorer så som landspecifika förhållanden, sysselsättningsgrad och produktivitet över tid inom alla OECD-länder under 2010-talet.

Danska skattenivåer för kapital ger svensk välfärd 63 miljarder19.10.2020 07:30:00 CEST | Pressmeddelande

Idag publicerar SSU en rapport som visar att en progressiv kapitalvinstskatt med samma skattenivåer som i Danmark skulle inbringa statskassan uppemot 63 miljarder mer per år. Det danska systemet har inga undantag för olika bolagsformer och skattenivån för kapitalvinster under 68 500 kr är 27% och skatten för vinster större än så är 42%. Enligt inkomstdata från SCB för 2018, som ligger till grund för beräkningarna, skulle enbart den rikaste tiondelen svenskar påverkas av en sådan skattehöjning.

SSU villkorar stöd för Januariavtalet med ny Jämlikhetsklausul9.6.2019 17:06:03 CEST | Pressmeddelande

SSU gav sitt stöd till Januariavtalet som Socialdemokraterna ingick i med Miljöpartiet, Centerpartiet och Liberalerna. Det löste regeringskrisen, möjliggjorde en socialdemokratisk ledd regering och politik samt utestängde SD från avgörande inflytande. SSU:s fortsätta stöd kommer inte vara ovillkorligt, den socialdemokratiskt ledda regeringens samlade politik måste öka jämlikheten. Därför har SSU tagit fram en Jämlikhetsklausul.

SSU tillsätter en granskningsfunktion för att säkerställa att alla förtroendevalda lever upp till våra värderingar1.11.2018 20:10:00 CET | Pressmeddelande

SSU protesterar mot SD med rosa galgar i Halmstad30.8.2018 12:55:00 CEST | Pressmeddelande

SD vill inskränka aborträtten genom att sänka gränsen för fri abort från 18:e till 12:e graviditetsveckan. Det är något som SSU är starkt kritiska till eftersom det vore ett stort steg bakåt för jämställdhetskampen i Sverige. SSU står upp för den fria aborträtten och alla kvinnors rätt till sina egna kroppar. Därför kommer SSU protestera genom att hålla upp rosa galgar när SD:s partiledare Jimmie Åkesson talar i Halmstad idag kl 15 på Stora Torget. Rosa galgar på SD:s torgmöte Historien visar att politiker aldrig kan förbjuda abort - bara säkra aborter. I länder där abort har varit förbjudet har kvinnor istället använt exempelvis galgar eller andra föremål för att göra abort. Galgen har blivit en symbol för rätten till fri abort när konservativa regeringar i exempelvis Polen och Spanien har försökt inskränka aborträtten. SSU kommer därför hålla upp rosa galgar vid Åkessons torgmöte i Halmstad för att visa vad som kan hända ifall SD kommer till makten, i solidaritet med alla kvinnor i v

SSU rasar mot Åkesson efter P3-attack29.8.2018 11:50:00 CEST | Pressmeddelande

Imorse var Jimmie Åkesson gäst i programmet ”Morgonpasset i P3” och sa bland annat: – "Hade jag varit chef här hade jag lagt ner P3 för länge sedan, för jag tycker det är vänsterliberal smörja rakt igenom." Det får Socialdemokraternas ungdomsförbund – SSU att reagera kraftigt. Åkessons uttalande är oacceptabelt i sig. Men det är också en del av SD:s konsekventa attacker mot pressfrihet. Tänk vad som skulle hända om Åkesson får makt efter valet. Det vore förödande för demokratin och pressfriheten. SSU:s ordförande Philip Botström kommenterar Åkessons uttalande om P3: –Det här är verkligen skrämmande och en del av Sverigedemokraternas ständiga attacker mot den fria pressen. Åkesson låter värre än Trump. Det är skrämmande att Moderaterna inte utesluter samarbete med ett sådant parti, kommenterar Philip Botström, förbundsordförande SSU. –”Men det här får man väl inte längre säga i det här landet” kommer få en helt ny innebörd om SD kommer till makten. De vill styra det fria ordet och avvec
  • >>

Vår förbundsordförande heter Philip Botström.