Svea Bank AB (publ)

Emma LindgrenFöräldraledig - Head of PR och expert på digital konsumtion

Svea Bank AB (publ) är en koncern med finansiell verksamhet i ett flertal europeiska länder. Med 40 års erfarenhet av att hjälpa företag och privatpersoner med deras likviditet är Svea ett naturligt val när de behöver en finansieringspartner. Sveas vision är att vara en ledande finansiell aktör i Europa.
  • Svea Bank AB (publ)
  • Evenemangsgatan 31
  • 169 81 Solna

Payson lanserar Swish som betalsätt27.2.2022 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Mobila betalsätt blir alltmer populära på nätet samtidigt som vår mobiltelefon är den mest använda digitala enheten. Att addera Swish till Paysons utbud var därför en självklarhet när det idag finns över sju miljoner användare av Swish-appen. Nu kan företagskunder ta betalt med den smidiga metoden direkt i Payson Checkout. – Swish har varit ett efterfrågat tillägg både från våra e-butiker och konsumenter, och det är extra roligt att vi nu kan leva upp till deras önskemål. Vi ser det som vår uppgift att göra hanteringen för e-handlaren så enkel som möjligt och därför viktigt att inkludera transaktionerna i den befintliga strukturen och återrapporteringen. För att kunna erbjuda en helhetslösning för såväl startup’s som etablerade verksamheter är det centralt att alla betalmetoder som används på marknaden finns med och samverkar för att smidigt kunna ta betalt, säger VD Per Bodell. Om Payson: Payson startades 2004 i syfte att hjälpa privatpersoner och företag som vill ta betalt eller skic

Svea och SeQura bildar allians för den internationella marknaden3.2.2022 14:02:04 CET | Pressmeddelande

Svea Bank har förvärvat 17,7 procent av aktierna i SeQura, en ledande leverantör av betaltjänster i södra Europa. Investeringen är grunden till en allians mellan de två företagen som vill vidareutveckla sina respektive produktutbud för att kunna erbjuda en stark betallösning till den europeiska marknaden. Målet är att utveckla nya e-handelsverktyg och betallösningar som kan accelerera den digitala utvecklingen och ge företag möjlighet att stärka relationerna med sina kunder. Investeringen kommer även att fokusera på att utforma och testa olika kundupplevelser för att utvärdera vad som gör en kund återkommande, både i fysiska butiker och online. -Vi delar visionen om att sätta kunden i centrum i allt vi gör. Detta samarbete kommer att ge oss möjlighet att dela med oss ​​av kunskaper och kunna erbjuda ett starkt alternativ för den internationella marknaden och för företag som strävar efter att förbättra relationen med sina kunder samtidigt som de fokuserar på tillväxt, säger Lennart Ågre

Amazon-effekt?: Dubbelt så många företag som i fjol planerar att börja sälja på externa digitala marknadsplatser22.12.2021 07:30:00 CET | Pressmeddelande

Antalet svenska företag som överväger att använda sig av externa digitala marknadsplatser har fördubblats på ett år. Sex procent av alla företag säljer i dag via externa tjänster och 15 procent överväger att börja göra det. Men många B2B-företag är fortfarande skeptiska. Det visar årets digitala försäljningsrapport från bank- och finansgruppen Svea.

Svag tillväxt under julhandeln: Förseningar sänker e-handlarnas förväntningar9.12.2021 07:30:00 CET | Pressmeddelande

Det börjar bli dags för en av årets mest intensiva shoppinghögtider och för många inom e-handelsbranschen brukar Black Week även signalera startskottet för julhandeln. Men hur ser e-handlarna på årets julhandel? Sena leveranser splittrar årets förväntningar. Närmare sex av tio spår en svag eller ingen tillväxt alls. Det visar en ny e-handelsindikator från Payson och Svea.

Black Friday slår nytt rekord men Black Month är framtiden27.11.2021 08:14:19 CET | Pressmeddelande

Black Friday slår nya rekord medan Black Week – och framförallt Black Month – har en ännu starkare tillväxt. Det konstateras när Prisjakt och Svea Ekonomi summerar Sveriges största shoppinghögtid. Enligt Svea Ekonomi ökade e-handelsförsäljningen under gårdagens Black Friday med 4,1 procent, medan Black Week och Black Month hittills haft en tillväxt på 8,1 % respektive 13,2 % procent. Positivt för konsumenter är att fredagen fortsatt är den billigaste på året: Prisjakts statistik visar att rabatterna i genomsnitt var 21 procent.

Young E-business of the Year 2021: Nu startar årets entreprenörstävling4.10.2021 07:30:00 CEST | Pressmeddelande

Sverige framställs ofta som ett föregångsland för unga digitala entreprenörer och antalet webbutiker ökar för varje dag som går. För att uppmuntra unga att starta företag har Svea Ekonomi och Payson instiftat det årliga priset ”Young E-business of the Year”. I år startar tävlingen den 6 oktober. Ungdomar mellan 15 och 25 år har då möjlighet att presentera sina e-handelsidéer för chansen att vinna 10 000 kronor.

Snåla och slösaktiga: Pengar är en anledning till avslutad vänskap5.8.2021 07:30:00 CEST | Pressmeddelande

Är du snål-Ove i kompisgänget? Då riskerar du att förlora en vänskap. Närmare var tionde person har någon gång avslutat en relation med en vän av ekonomiska skäl. Vanligaste anledningen uppges vara att vännen varit för snål. I kärleksrelationer tycks dock inte privatekonomin vara en lika vanlig källa till uppbrott. Endast två procent uppger att de avslutat en romantisk relation av ekonomiska skäl.

Ny kartläggning från Payson och Svea visar: Svenska e-handlare spår nya säljrekord i sommar8.7.2021 07:30:00 CEST | Pressmeddelande

Under pandemin har e-handeln blomstrat och inför sommaren väntas försäljningen på nätet fortsätta att växa. Åtta av tio e-handlare spår nämligen att tillväxten för deras e-butik kommer att öka i sommar. Hälften tror även att försäljningen blir bättre än förra årets försäljning under samma period. Det visar Paysons och Sveas e-handelsindikator.

Ny rapport från Svea visar: Så kommer svenskarna nätshoppa efter pandemin10.6.2021 07:30:00 CEST | Pressmeddelande

I takt med att näthandeln ökar blir leveransalternativen också fler. Hämta hos ombud, gratis hemleverans och upphämtning i butik är leveranssätten som varit vanligast bland svenskarna under pandemin. Men hur kommer vi vilja näthandla framöver? Över hälften uppger att leverans till ombud och gratis hemleveranser kommer vara viktiga även i framtiden. Samtidigt tycker många unga att paketboxar kommer bli viktigare framöver. Det visar en ny undersökning från bank- och finansgruppen Svea.
  • >>
  • Svea Bank AB (publ)