Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation, Skao, är en arbetsgivar- och serviceorganisation med unik kunskap om Svenska kyrkans verksamheter. Vi biträder församlingar, pastorat och stift i deras roller som arbetsgivare genom att

• teckna avtal, löner och arbetsvillkor för Svenska kyrkans cirka 22 000 anställda
  • biträda och företräda de drygt 600 medlemmarna vid avtalstvister
  • erbjuda ett brett utbud av utbildningar, medlemsaktiviteter och ledarskapsprogram, på plats, på distans och online
  • erbjuda rådgivning inom avtals-, arbetsrätts- och arbetsmiljöområdet
  • driva utvecklingsfrågor som gagnar medlemmarna

Vår verksamhet ska bedrivas utifrån våra medlemmars behov inom arbetsgivarområdet. Medlemsnytta i framkant.

Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation tackar nej till medlarnas bud om omställningsavtal28.4.2022 20:09:11 CEST | Pressmeddelande

Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation kan inte teckna ett omställningsavtal som blir minst åtta gånger dyrare än idag, och samtidigt behålla långa uppsägningstider och den unikt kostsamma lönegarantin vid omplacering. Sent i medlingen har det dessutom dykt upp ytterligare kostsamma krav från arbetstagarorganisationerna. Därför har Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation tackat nej till medlarnas slutbud.

Nya Ducatus skildrar avtalsarbetet under 201713.3.2018 14:26:37 CET | Pressmeddelande

Årets första Ducatus, magasinet om att leda och arbeta i kyrka och begravningsverksamhet, fokuserar på det gångna årets avtalsrörelse som avslutades 30 november 2017. – En av de frågor som arbetsgivarföreträdare inom kyrkan har angett som mest angelägen – att få enhetligare och enklare arbetstidsregler – har i och med detta fått en lösning. Det säger Cecilia Herm, förhandlingschef på Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation.

Nytt avtal om särskilda bestämmelser för präst30.11.2017 13:30:00 CET | Pressmeddelande

Ny utbildning startar för kyrkogårdsarbetare med praktisk erfarenhet20.11.2017 13:05:00 CET | Pressmeddelande

• >>

• biträda och företräda de drygt 600 medlemmarna vid avtalstvister