SWE3 bildades 2022 genom en sammanslagning av Svenska Amerikansk Fotbollförbundet och Svenska Landhockeyförbundet. Svenska Amerikansk Fotbollförbundet bildades 1984 har invaldes i Riksidrottsförbundet 1991. Svenska Landhockeyförbundet bildades 1975 och valdes in i Riksidrottsförbundet 1977.

Förbundet består av omkring 70 föreningar runt om i Sverige.

Förutom Riksidrottsförbundet är SWE3 även anslutet till Sveriges Olympiska Kommitté (SOK), International Federation of American Football (IFAF), European Hockey Federation (EHF) och International Hockey Federation (IHF).

• SWE3

Stockholm Mean Machines tog nytt guld efter poängrik SM-final8.7.2023 23:13:19 CEST | Pressmeddelande

SM-finalen i amerikansk fotboll för herrar 2023 innehöll det mesta: två anfallsglada lag som tillsammans stod för 926 yards och 90 poäng, heta känslor som bland annat resulterade i tre utvisningar och en match som stod och vägde nästan hela vägen. Men mot slutet kunde de regerande svenska mästarna Stockholm Mean Machines dra ifrån på Zinkensdamms IP i Stockholm och ta ett nytt SM-guld genom att besegra Tyresö Royal Crowns med 55–35 (28–21).

Lokalrivaler ställs mot varandra i herrfinalen i amerikansk fotboll6.7.2023 13:54:43 CEST | Pressmeddelande

Det bjuds på ett hett lokalderby när SM-finalen i amerikanska fotboll för herrar spelas på Zinkensdamms IP i Stockholm lördagen den 8 juli. Stockholm Mean Machines och Tyresö Royal Crowns är lokalrivaler och många spelare och ledare har representerat båda föreningarna. Men medan Mean Machines är regerande svenska mästare och gör sin sjätte raka SM-final deltar Royal Crowns på lördag i sin första SM-final sedan 2012.

Carlstad Crusaders på jakt efter sjätte raka guldet – Göteborg Marvels hoppas ta sitt första6.7.2023 09:51:01 CEST | Pressmeddelande

Carlstad Crusaders stormade fram i Division 1 Dam denna säsong och följde upp en poängskillnad i serien på 329–6 med att vinna semifinalen mot Norrköping med 61–0. Till söndagens SM-final i amerikansk fotboll kommer värmländskorna också med fem raka SM-guld i bagaget. För motståndet i finalen står Göteborg Marvels, en förening som spelar sin första SM-final någonsin.
  • >>

Förbundet består av omkring 70 föreningar runt om i Sverige.

• SWE3