Beprövad praktikmodell ska snabba på vägen till jobb för utrikesfödda med gymnasiekompetens12.12.2023 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Behovet av kompetens är stort inom industrin. Samtidigt är cirka 35 000 utrikesfödda med gymnasiekompetens i Sverige arbetslösa. En pilot ska nu utvärdera om Jobbsprångets beprövade praktikmodell kan snabba på vägen till jobb även för denna målgrupp. Ansökan till programmet öppnar inom kort och den första praktikperioden startar i mars 2024. Projektet genomförs i samarbete mellan Jobbsprånget, Teknikföretagen och IF Metall.

Pressinbjudan: ”Oväntat piggt USA skjuter på nedgången”7.11.2023 14:35:20 CET | Pressmeddelande

Har USA undvikit en nedgång i ekonomin eller är den bara satt på vänt? Sverige har gått bättre än Eurozonen historiskt men nu krymper svensk ekonomi – varför? Vilka bedömningar gör Industriekonomerna för resten av året och 2024 för världsekonomin, USA, Kina, Eurozonen och Sverige? Vilka bedömningar gör de för industriproduktionen? Är den svaga kronan ett kvitto på en svag svensk ekonomi samt hur utvecklas inflation och räntor?

Staten behöver ta ett större ansvar för utbyggnaden av ny elproduktion16.10.2023 10:05:00 CEST | Pressmeddelande

Utbyggnaden av ny elproduktion i Sverige haltar trots att efterfrågan finns och kommer att öka framöver. Teknikföretagen har låtit konsultföretaget ELS Analysis studera problemen på marknaden som förklarar varför investeringar i ny elproduktion går långsamt och vad politiken kan göra åt det. Ett snabbt svar är att staten behöver ta ett mycket större ansvar för utbyggnaden av ny elproduktion.

Pressinbjudan: Riv hindren för ny elproduktion – ny rapport berättar hur6.10.2023 09:23:45 CEST | Pressmeddelande

Hur kommer det sig egentligen att investeringarna i ny elproduktion uteblir trots att vi vet att efterfrågan inom kort kommer att skjuta i höjden? Teknikföretagen har låtit ELS Analysis utreda vilka hinder som ligger i vägen för de investeringar som är avgörande för att Sverige ska lyckas med den gröna omställningen. Välkommen till en frukost med presentation och diskussion av rapporten!