Teknikföretagen och HanaPee sänder mattelektioner live för Sveriges högstadieelever5.5.2020 10:59:41 CEST | Pressmeddelande

Teknikföretagen lanserar nu sin webbserie ”Vi räknar på det!” i liveformat. Syftet är att hålla igång matematikintresset bland högstadieelever under en vår som inneburit inställda nationella prov och mycket distansstudier. Matematik är det ämne som flest elever inte har godkänt i när de slutar årskurs nio – runt 10 procent klarar inte det uppsatta målen och det vill Teknikföretagen ändra på.

Opportunister vill förstatliga bolag i kölvattnet av krisen31.3.2020 16:15:00 CEST | Pressmeddelande

Coronapandemin har en förödande effekt för det svenska näringslivet, varför regeringen presenterat flera omfattande reformer för att stödja annars välmående svenska bolag som i nuläget riskerar konkurs. I kölvattnet av detta har det blossat upp en debatt om statligt delägarskap för att rädda bolag från konkurs, förslag som Teknikföretagens chefekonom Mats Kinnwall menar är opportunistiska och oklädsamma i detta akuta läge.

Inför Pi-dagen 14/3: Använd matte för att förstå nyhetsflödet13.3.2020 08:50:00 CET | Pressmeddelande

I tider då vi dagligen förses med ny statistik kopplat till spridningen av Coronaviruset Covid-19 är det inte helt fel att koppla på mattehjärnan och fundera över matematiken bakom nyheterna. Det menar Elin Gawell som är matematiklärare och aktuell i Teknikföretagens nya webbserie ”Vi räknar på det!”, som bygger på situationer i vardagen där man har nytta av sina mattekunskaper.

Seminarium 10 mars: Industrin skapar jobb men Stockholm sticker ut9.3.2020 07:00:00 CET | Pressinbjudan

Industrin är en av de viktigaste ekonomiska drivkrafterna i Sverige, men det syns inte i Stockholm där tjänsteproduktionen är betydligt större. Stockholms län påverkas ändå i hög grad av export-marknadernas efterfrågan, då en stor del av dess tjänsteproduktion har nära koppling till exportindustrin och kunder på exportmarknaden. Det visar en ny rapport från Teknikföretagen som presenteras den 10 mars 2020.

Kvinnor i teknikindustrin tar plats på Arbetets museum20.2.2020 07:30:00 CET | Pressmeddelande

Fotograf Emilia Bergmark-Jiménez bryter normer inom kommersiellt fotografi. I vår ställer hon ut på Arbetets museum där besökaren får ta del av hennes kommersiella, konstnärliga och dokumentära projekt. Alla med samma mål – att ge plats åt människor som sällan får synas på bild. Bland de projekt som visas finns Bredda bilden – ett samarbete mellan Emilia Bergmark-Jiménez och Teknikföretagen.
  • >>