Tyska Turistbyrån
Tyska Turistbyrån

Tyskland - Det vänliga semesterlandet

På uppdrag av den tyska regeringen har Tyska Turistbyråns huvudkontor (DZT - Deutsche Zentrale für Tourismus e.V.) arbetat i mer än femtio år för att sprida budskapet om reselandet Tyskland till den övriga världen. Tyskland är känt för sin turistiska mångfald över hela världen vilket har gjort uttrycket reselandet Tyskland till ett av de mest välkända varumärkena. Läs mer på www.germany.travel

Pressmeddelanden
59
Meny

Tyska storstadstips - nästan utan julmarknader7.12.2018 13:27 | Nyheter

Det går inte att undvika en promenad på julmarknad om du åker på vinterresa till de nordtyska städerna i december, men du kan få mer innehåll i resan än bara gran och Glühwein - med kultur, god mat och shopping till attraktiva priser. * Kolla in det gamla Västberlin - eller Berlin West, som Charlottenburg ofta kallas. Distriktet blomstrar igen efter att strålkastarna har riktats mot öst i många år. * I Hamburg kan du också flytta lite från det traditionella centrumet och uppleva livet i de unga stadsdelarna öster och väster om stadens centrum. * Bremen är staden av överraskningar där du hittar de allra bästa tyska vinerna, och i februari klär du på dig partydräkten och dansar samba på gatorna. * Lübeck får inte heller missas: bakom historiska fasader kan du till exempel hitta både kryddig gastronomi och cocktailbarer. * Hannover är mycket mer än mässor, och de många internationella gästerna sätter ribban högt när det gäller shopping och kultur. Från och med nyåret kan du kombinera uppl

Besök Tyskland på Travel News Market 20186.11.2018 11:22 | Pressmeddelande

Kom och möt Tyska Turistbyrån med partners på höstens viktigaste event i resebranschen – Travel News Market på Stockholm Waterfront den 8 november kl. 10-18. Låt dig inspireras och få senaste nyheterna av våra partnerdestinationer Bremen, Garmisch-Partenkirchen, Memmingens flygplats, Allgäu, 9 städer + 1 i Niedersachsen och Lübeck. Som besökare registrerar du dig gratis på mässan här. Tyskland har 300 restauranger som för närvarande är utmärkta med en till tre stjärnor i Guide Michelin, fler än någonsin tidigare. Med 361 stjärnor ligger Tyskland på en fantastisk andraplats efter Frankrike och är en av de bästa kulinariska resedestinationerna i Europa. Regionala matmarknader, matfestivaler och food truck-evenemang är en integrerad del av det urbana stadslivet. – Just det stora antalet Michelinstjärnor i Tyskland är en välbevarad hemlighet och att prislappen dessutom är så mycket lägre än i Sverige eller andra länder på kontinenten, berättar Iris Müller, marknadschef på Tyska Turistbyrån

Reseexperter från 20 länder samlade till workshop i Weimar med anledning av Bauhaus-jubileet 20192.11.2018 09:33 | Pressmeddelande

Till den andra Germany Incoming & Brand Summit den 25-26 oktober 2018 välkomnade Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT) fler än 100 fackjournalister, influencers och experter från 20 länder, däribland Sverige. Bland mycket annat kunde de ta del av resultaten från World Travel Monitor 2017, som visade på att Tyskland är världsledande inom kulturresesegmentet. Dessutom deltog tjugo representanter från DZT:s utlandskontor i eventet för att fördjupa sin produktkunskap och för att diskutera marknadsföringsstrategier. Via interaktiva format fick deltagarna veta mer om hur man ur ett internationellt perspektiv upplever Tysklands kulturturistiska aspekter. Eventets huvudtema var 100-årsjubileet av grundandet av Bauhaus i Weimar 1919, vilket DZT har tillägnat en världsomspännande kampanj. Kongressen utfördes i samarbete med Thüringer Tourismus GmbH. I GfK Anholt Nation Brands Index 2018 ligger Tyskland återigen på plats 1 jämfört med marknadsvärdet för 50 andra nationer. Vadim Volos, Senior Vice

Tyskland får fotbolls-EM 202428.9.2018 14:53 | Nyheter

Tyskland står värdland för ännu en fotbollsfest med EM 2024. Det stod klart på torsdagen när Uefas exekutiva kommitté röstat om värdskapet. Tyskland anordnade senast fotbollsmästerskap 2006 (VM) och 1988 (EM i Västtyskland). Matcherna kommer på det stora hela att spelas på samma arenor som i VM 2006, närmare bestämt i städerna Berlin, München, Dortmund, Gelsenkirchen, Stuttgart, Hamburg, Düsseldorf, Köln, Leipzig och Frankfurt. Läs mer om reselandet Tyskland på www.germany.travel.

Kulinariska Tyskland bjuder fortsatt till bords24.9.2018 13:00 | Pressmeddelande

I samarbete med Egmont och Sveriges största resetidning Vagabond har Tyska Turistbyrån handplockat några av Tysklands kulinariska guldkorn och tipsar om sköna upplevelser, evenemang och mysiga höst- och vinteraktiviteter på sajten germany.travel/matochdryck och under hashtaggen #EnjoyGermanFood. Upplev landets stämningsfulla öl- och vinfester, charmiga julmarknader, konsthantverk i Lübeck, maritim stämning i Rostock eller smaka lokala delikatesser i Hamburg. Visste du att Tyskland har 300 restauranger som för närvarande är utmärkta med en till tre stjärnor i Guide Michelin, vilket är fler än någonsin tidigare. Med sammanlagt 361 stjärnor ligger Tyskland på en fantastisk andra plats efter Frankrike och kan se sig själv som en av de bästa kulinariska resedestinationerna i Europa. Men inte bara på gourmetfronten har Tyskland mycket att erbjuda utan även regionala matmarknader, matfestivaler och food truck-evenemang är en integrerad del av det urbana stadslivet. Den tyska mat- och dryckesk

DZT investerar i ytterligare digitala projekt20.9.2018 14:59 | Pressmeddelande

Det tyska förbundsministeriet för ekonomi och energi (BMWi) har skjutit till ytterligare pengar som möjliggör nya projekt i Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT:s) regi för att marknadsföra reselandet Tyskland. Fokus ligger på att ytterligare utveckla närvaron i globala Online Travel Companies (OTC), att vidareutveckla innovativa eventformat samt att implementera digitala teknologier som språkassistenter och chatbots.

DZT rapporterar: Stor succé för GTM i Dresden14.5.2018 16:46 | Pressmeddelande

Den 44:e Germany Travel Mart™ (GTM) togs mycket väl emot bland deltagarna. Det var staden Dresden som hade äran att arrangera 2018 års GTM den 6 till 8 maj. Tysklands mest betydelsefulla B2B-plattform lockade 527 experter och beslutsfattare från den internationella resebranschen samt internationella journalister från de viktigaste källmarknaderna. Deltagarna informerades om de senaste resetrenderna, nyutvecklingar och aktuella turistprodukter i Tyskland. Under den två dagar långa workshopen på Messe Dresden möttes över 338 utställare från hotell och transportbranschen samt lokala och regionala turistorganisationer som presenterade sina mångfaldiga och högkvalitativa erbjudanden inför en internationell branschpublik. Runt 19 000 affärsmöten bokades via mässans onlineverktyg. Deltagarna var mycket positiva till det välorganiserade eventet och lovordade den utmärkta organisationen, servicen på plats och användandet av kollektivtrafik. Petra Hedorfer, styrelseordförande för DZT, tackade ar

Kulinarisk succé när Tyska Turistbyrån bjöd på middag27.4.2018 16:19 | Pressmeddelande

I och med årskampanjen ”Culinary Germany” bjöd Tyska Turistbyrån tillsammans med regionen Frankens turistråd in journalister, bloggare och researrangörer till en galamiddag på den tyska ambassadörens residens på Djurgården. För den kulinariska succén var ingen mindre än stjärnkocken Ulf Wagner och hans kollega Gustav Trägårdh ansvariga som tillsammans äger och driver restaurangen Sjömagasinet i Göteborg. Som sig bör under tyska försommarsäsongen bjöds det på vit sparris i olika former som kompletterades med fantastiska vita viner - Riesling och Silvaner - från vinregionen Franken. Iris Müller, Marknadschef för Tyska Turistbyrån, samanfattar kvällen: ”Vi på Tyska Turistbyrån är mycket glada och tacksamma att vi fick vara med och arrangera en sådan middag, inte bara för att presentera Tysklands kulinariska guldkorn utan även för detta var ett av de sista evenemangen i tyska ambassadörens residens på Djurgården innan han flyttar till det nya residenset näst intill ambassaden. Event som de

Tyska Turistbyrån lanserar Culinary Germany5.4.2018 14:43 | Nyheter

Tyska Turistbyrån har lanserat temakampanjen ”Culinary Germany” med en egen microsida på www.germany.travel/culinary-germany och hashtaggen #EnjoyGermanFood. Landningssidans innehåller 16 videor i vilka två internationellt erkända experter på vin och gastronomi beger sig på en kulinarisk upptäcktsresa under mottot ”Follow the Taste” och presenterar läckerheter från Tysklands alla delstater. Kampanjen ”Culinary Germany” lyfter fram typiska och traditionella erbjudanden från alla landsdelar samt även turistiska innovationer och ovanliga locations. Kampanjen ger besökaren möjlighet att på ett autentiskt vis uppleva Tysklands olika regioner på nya sätt via deras kulinariska traditioner. Dessutom har vi på Tyska Turistbyrån i samarbete med Sveriges största resetidning Vagabond handplockat några av Tysklands kulinariska guldkorn och tipsar om sköna upplevelser, evenemang och aktiviteter i dessa natursköna områden. Njut av en inspirerande läsning och glöm inte att delta i vår kulinariska tävl

Tyskland som trendresmål: DZT noterar rekordresultat för åttonde året i rad8.3.2018 16:51 | Pressmeddelande

Tysklands incoming uppnår rekordresultat för åttonde året i rad. Från januari till december 2017 registrerade Statistisches Bundesamt 83,9 miljoner internationella övernattningar i logianläggningar med tio bäddar eller fler. Detta är en ökning med 3,1 miljoner i jämförelse med föregående år och motsvarar en tillväxt på 3,6 procent. Petra Hedorfer, styrelseordförande för Deutsche Zentrale für Tourismus, förklarar: – Tysklands incoming har utvecklats dynamiskt under hela 2017 och årsresultatet visar på en nästan tre gånger så hög tillväxt jämfört med siffrorna från 2016. Orsakerna till det utmärkta resultatet är dels grundläggande ekonomiska faktorer och politisk stabilitet i de viktiga källmarknaderna men framför allt reslandet Tysklands strålande positionering i den internationella konkurrensen. Tyskland åtnjuter särskilt hög popularitet bland semesterresenärer runt om i världen. Ökad efterfrågan på semesterresor till Tyskland De privata resorna ökar och fungerar som tillväxtmotorer fö

Jahresfrühstück: Tyska Turistbyrån presenterar CulinaryGermany, Berlin och 100 år Bauhaus16.2.2018 14:40 | Nyheter

Tillsammans med den tyska huvudstadens turistbyrå visitBerlin bjöd Tyska Turistbyrån in aktuella samarbetspartner inom media och turistbranschen och influencers till årets kickoff/Jahresfrühstück på Scandics signaturhotell Downtown Camper by Scandic. Ett fyrtiotal besökare var med när Iris Müller, Marknadschef på Tyska Turistbyrån och hennes kollega Frederic Foerster, press och webbansvarig, presenterade den positiva utvecklingen för Tyskland som turistdestination samt de aktuella kampanjerna Culinary Germany (#enjoygermanfood) och 100 år Bauhaus. Efteråt fick gästerna en visuell inblick i hur en 24 timmars upplevelse i Berlin kan se ut, när Peggy Gallert, Media Relations Manager visitBerlin och hennes kollega Catarina Erceg, Trade Relations Manager visitBerlin, presenterade Berlin 365 dagar om året 24/7. Kunde du inte delta på evenemanget? Inga problem! Hör av dig till frederic.foerster@germany.travel för presentation och pressmaterial.

Tyskland ser fram emot ett positivt årsresultat8.2.2018 14:30 | Pressmeddelande

Strax innan de avslutande siffrorna för år 2017 är klara visar det sig att tysk incomingturism har slagit ännu ett rekord: Från januari till november registrerades enligt Statistisches Bundesamt 78 miljoner internationella övernattningar i logianläggningar med tio bäddar eller fler. Detta är 3,5 procent fler övernattningar än under samma period förra året. Petra Hedorfer, styrelseordförande för Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT), förklarar: – Under 2017 utvecklades Tysklands incoming betydligt mer dynamiskt än föregående år. I jämförelse med 2016 års försiktiga ökning på 1,4 procent kan vi räkna med dubbelt så höga tillväxtsiffror för 2017. Det är delvis grundläggande ekonomiska faktorer och politisk stabilitet i de viktiga källmarknaderna som påverkar resultatet i positiv riktning, men framför allt reselandet Tysklands strålande positionering på marknaden – 'Germany simply inspiring'. Förändrat resebeteende hos Svenskar Från Sverige har 1 659 533 övernattningar registrerats mellan

DZT uppnår guldstatus vid Green Globe-certifieringen1.2.2018 14:23 | Pressmeddelande

Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT) har med framgång godkänts för återcertifieringen i Green Globe Program. DZT tilldelades guldstatus för en kontinuerlig certifiering under fem år i följd. Petra Hedorfer, styrelseordförande i DZT, förklarar: – Reselandet Tyskland ska vara en destination som präglas av varierade och hållbara erbjudanden och tjänster inom turism. Vi som företag föregår med gott exempel genom att aktivt jobba på att minska våra ekologiska fotavtryck. Genom att uteslutande använda oss av ekologisk ström på vårt huvudkontor samt genom att arrangera den globala turismmässan Germany Travel MartTM som Green Meeting har vi enbart i år minskat CO2–utsläppen med nästan 200 ton. Green Globe-certifiering ger internationellt erkännande Green Globe Certification Standard är en global certifieringsprocess för reseindustrin. För att delta krävs det att alla hållbara aktiviteter dokumenteras enligt en omfattande lista med kriterier på områdena hållbart management, samhälle, ekonomi,

​Tysk incoming på rekordkurs igen12.12.2017 15:57 | Pressmeddelande

Även efter avslutad semestersäsong genererar Tysklands incoming stabila tillväxtsiffror som är högre än siffrorna för 2016. Under månaden oktober registrerades 7,1 miljoner internationella övernattningar i logianläggningar med tio bäddar eller fler, enligt preliminära uppgifter från Statistisches Bundesamt. Detta är tre procent mer än under samma tidsperiod föregående år. Sammantaget steg antalet utländska övernattningar under perioden januari till oktober med tre procent till 72,4 miljoner. Petra Hedorfer, styrelseordförande för Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT), förklarar: – Tillväxtdynamiken påverkas positivt av en högre ekonomisk stabilitet i de viktiga källmarknaderna samt ökad säkerhet i Europa i jämförelse med föregående år. Detta bekräftar även marknadsforskningsinstitutet IPK Internationals senaste studier som visar att antalet resor från Europa till Tyskland steg med fem procent under årets första åtta månader. Baserat på dessa siffror anser vi det fullt möjligt med en ti

Kom i julstämning i Berlin30.11.2017 15:01 | Blogginlägg

Berlin är värt en resa året runt, men varför inte kombinera storstadsupplevelser med tyska jultraditioner? Besök fina julmarknader i Berlin och njut av den stämningsfulla adventstiden med hela familjen. Här hittar du både moderna julmarknader med tivoli och nostalgiska julmarknader. I över 40 år har de de små gränderna i stadsdelen Spandau blivit omgjorda till en fantastisk julmarknad med uppemot 400 bodar på helgerna. Det historiska Gendarmenmarkt är en av de mest kända. Här hittar du bodar med glasblåsare, juldelikatesser och origamikonst. Med 1000 ljusslingor, konserthuset, samt den franska och tyska domkyrkan i bakgrunden, är julstämningen garanterad. Adventsmarknad hittar du också på Domäne Dahlem, en tidigare herrgård eller ett riddargods, som det kallades i Tyskland. Här kan du bli fascinerad av smeder, keramiker, instrumentmakare, hattmakare och besöka ett väveri. Om inte dessa förslag har väckt ditt intresse, kolla in den här listan med fler än 50 av Berlins julmarknader. Här

Tyskland på första plats i den globala konkurrensen23.11.2017 10:15 | Pressmeddelande

En världsomspännande varumärkesranking utförd av det renommerade opinionsinstitutet Anholt-GfK Roper Nation Brands Index (NBI) placerar Tyskland på första plats bland 50 nationer. Därefter följer Frankrike, Storbritannien, Kanada och Japan. USA faller från första till sjätte plats i årets ranking. Petra Hedorfer, styrelseordförande för Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT), förklarar: Tysklands lysande omdöme i den hårda globala konkurrensen ger oss ytterligare medvind. Med god hjälp av FIFA-världsmästerskapen lyckades vi år 2006 för första gången inta plats nummer 1 i rankingen. Sedan dess har vi varje år placerat oss på pallen, och efter 2008 och 2014 års förstaplaceringar, återerövrar vi i år förstaplatsen för fjärde gången. NBI:s undersökning mäter ländernas image utifrån sex olika kriterier. I detta syfte har intervjuer genomförts i 20 olika länder och resultatet av enkäten har sammanställts i en ranking vilken ger en representativ bild av de 50 ländernas marknadsvärde. Tysklands

​Tysklandfilm vinner utmärkelse vid internationella turismfilmfestivalen Art&Tur20.11.2017 13:15 | Pressmeddelande

Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT:s) filmproduktion ”A Journey Through the Night” kom på andra plats vid den renommerade filmfestivalen Art & Tur i kategorin ”destinationer / länder”. Årets ”Art & Tur”-festival var den tionde i följd. Det årligt återkommande evenemanget lyfter fram audiovisuella produktioner som marknadsför nationella och internationella turismprodukter och destinationer. Festivalen arrangeras av den portugisiska turismföreningen APTUR med officiellt stöd av staden Vila Nova de Gaia och de regionala turismorganisationerna i staden Porto och regionen Norra Portugal. I år deltog totalt 314 filmer från 41 länder i tävlingen. Juryn bestod av 22 kända film-, turism- och marketingexperter från elva länder. Petra Hedorfer, styrelseordförande för Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT), berättar: – Vi är så glada över utmärkelsen för ”A Journey Through the Night”. Vi har lyckats med att på ett komprimerat och samtidigt känslosamt sätt inscenera och visa upp vårt varumärke och
  • 1
  • 2
  • 3
  • Sista
  • >>

Tyskland - Det vänliga semesterlandet

På uppdrag av den tyska regeringen har Tyska Turistbyråns huvudkontor (DZT - Deutsche Zentrale für Tourismus e.V.) arbetat i mer än femtio år för att sprida budskapet om reselandet Tyskland till den övriga världen. Tyskland är känt för sin turistiska mångfald över hela världen vilket har gjort uttrycket reselandet Tyskland till ett av de mest välkända varumärkena. Läs mer på www.germany.travel