Union to Union

Union to Union är de svenska fackens biståndsorganisation.

Vi samordnar de tre centralorganisationerna LO, TCO, Saco och deras medlemsförbund i det fackliga utvecklingssamarbetet.

Genom Union to Union stöttar de svenska förbunden drygt 80 fackliga utvecklingsprojekt i lika många låg- och medelinkomstländer.

Det innebär stöd till fack över hela världen i ett gemensamt arbete för schysta arbetsvillkor och en rättvis och klimatsmart framtid.

För alla.

Global Rights Index 2020: Våld, hot och misshandel – demokratin i global kris11.6.2020 06:00:00 CEST | Pressmeddelande

I allt fler länder är det livsfarligt att höja rösten och arbeta fackligt. Världens värsta regioner för arbetstagare är Latinamerika, Nordafrika och Mellanöstern, med extremt våld och kränkt yttrandefrihet. Det visar Global Rights Index, världsfacket ITUC:s årliga granskning av 144 länder. – Att arbetstagare riskerar att dö på grund av sitt fackliga engagemang och viljan att förbättra villkoren på jobbet är orimligt, säger Sofia Östmark, kanslichef på Union to Union, den svenska fackföreningsrörelsens biståndsorganisation. Rapporten Global Rights Index rankar världens tio värsta länder för arbetstagare. Här är fackens bottenlista för 2020: Bangladesh Brasilien Colombia Egypten Filippinerna Honduras Indien Kazakstan Turkiet Zimbabwe – Sverige som biståndsaktör måste stärka satsningen på fackens globala arbete nu under coronakrisen, säger Sofia Östmark på Union to Union och fortsätter: – Först när människor organiserar sig kan de förbättra villkoren och uppnå riktiga levnadslöner. Ett fu

Union to Union är de svenska fackens biståndsorganisation.

För alla.