• Universal Robots är en ledande leverantör av kollaborativa robotar (cobotar) som används inom ett brett spektrum av branscher och inom utbildning. Universal Robots grundades 2005 och har sitt huvudkontor i Odense, Danmark, och syftar till att skapa en värld där människor arbetar med robotar, inte som robotar. Dess mission är enkel: Automatisering för alla. Överallt.

• Sedan introduktionen av världens första kommersiellt gångbara cobot 2008 har Universal Robots utvecklat en produktportfölj som återspeglar en rad räckvidder och nyttolaster och har sålt över 75 000 cobotar över hela världen. Ett omfattande ekosystem har vuxit fram kring företagets cobotteknik som skapar innovation, valfrihet för kunderna och ett brett utbud av komponenter, kit och lösningar som passar alla applikationer.

• UR Academy (onlineutbildning) har mer 130 000 användare från över 130 länder. Utbildningarna finns tillgängliga på 16 språk. Dessutom finns det 100 st auktoriserade training centers, där fysisk utbildning bedrivs.

Maskinbetjäning med robot öppnar dörren till nästa industriella revolution4.10.2023 07:23:00 CEST | Pressmeddelande

Ett genomsnittligt trafikflygplan består av över 350 000 enskilda delar. För att tillverka dessa delar, oavsett om de är av metall eller plast, är en process avgörande: maskinbetjäning. Utan maskinbetjäning skulle produktionen stanna av. Kollaborativ automation har en viktig roll att spela i maskinbetjäning och ökad produktivitet, och den kommer att hjälpa tillverkarna att övergå till Industri 5.0.

Smärtfri palletering med kollaborativa robotar28.6.2023 06:23:00 CEST | Pressmeddelande

Processen att stapla, lasta och säkra stora mängder varor på en pall för att lagra eller transportera dem på ett säkert sätt har funnits sedan början av den industriella revolutionen. Palletering maximerar mängden produkter i en last samtidigt som den hålls tillräckligt stabil för att förhindra skador. Det är en nödvändighet för alla företag som producerar saker i stor skala för kommersiell konsumtion.

Kollaborativa robotar förändrar den gamla svetskonsten16.6.2023 06:23:00 CEST | Pressmeddelande

Det pågår stora byggprojekt i Sverige; Förbifart Stockholm, Västlänken, Norrbotniabanan, utbyggnad av tunnelbanan i Stockholm och Fyrspåret Malmö–Lund, bara för att nämna några. Projekt som alla förväntas bidra till svenska samhället och generera stora intäkter till den svenska ekonomin när de är klara. Det är dock lätt att förbise de enskilda färdigheter och komponenter som krävs för att förverkliga dem.

SE Automation - ny återförsäljare för Universal Robots i Sverige24.3.2023 07:37:00 CET | Pressmeddelande

SE Automation blir robottillverkaren Universal Robots nästa återförsäljare i Sverige. Efterfrågan på kollaborativa robotar (cobotar) har ökat mycket, de är en viktig del för att kunna övervinna många företags utmaningar. Exempelvis att kunna ha produktionen på hemmaplan, bristen på kvalificerad personal och smart energianvändning. För att svara upp på den ökade efterfrågan kommer SE Automation bland annat bidra med sin kompetens inom svetsning, den stark förankringen även i norra Sverige och sitt stora tekniskt kunnande inom integration.