World Earth Day - minska ekologiska fotavtrycket med miljövänligare produktion21.4.2022 07:43:00 CEST | Blogginlägg

Förra året inföll Earth Overshoot Day den 29 juli. Det är dagen då mänskligheten gjort av med naturens årsbudget av förnybara resurser, dagen då vårt ekologiska fotavtryck överskred planetens biokapacitet. När den kommer inträffa i år vet vi inte, men under många år har det varit en negativ utveckling och dagen har inträffat tidigare och tidigare. Imorgon, den 22 april, är det däremot World Earth Day – en chans för oss alla att reagera, agera och fundera över hur vi kan vända trenden och faktiskt förbättra vår miljö både individuellt och på samhällsnivå.

”Jobba med robotar, inte som robotar”7.4.2022 07:53:00 CEST | Blogginlägg

Universal Robots är världsledande inom kollaborativa robotar (cobotar) och har sålt över 50 000 st. När Kim Povlsen tillträdde posten som VD på Universal Robots för ett år sedan var det med höga ambitioner från första dagen. Under hans första år har företaget vuxit från cirka 600 anställda till över 800 samtidigt som det noterades rekordstor årsomsättning på över 300 miljoner dollar för 2021, trots pandemin. Vi träffade Kim för en pratstund om hans första år.

Vägen till en mer jämställd industri8.3.2022 09:58:11 CET | Pressmeddelande

Industri- och teknikbranschen är mansdominerade och inom flera yrken råder det dessutom resursbrist, men det behöver inte vara så. Tidigare har vissa moment varit fysiskt krävande, men tack vare den tekniska utvecklingen har dessa minskat och ibland helt minimerats. – Det är inte mindre spännande för tjejer och jag ser inga fysiska hinder, snarare tvärtom för i vissa andra uppgifter kan jag känna att jag saknar styrkan men i arbetet med cobotar och programmering så finns inte alls de momenten, säger Sara Staffansson på SPX Flow.

Så blir svenska småföretag bättre på automation15.2.2022 07:50:00 CET | Pressmeddelande

”Danmark är en stormakt – Sverige sackar efter”, så löd rubriken till en debattartikel undertecknad två av Sveriges stora namn inom robotik och automation, Ove Leichsenring och Gunnar Bolmsjö. Toppchefen Mathias Wiklund berättar om cobotar och det svenska arvet. – Jag håller med. Vårt fokus i Sverige på bilindustrin och stora robotar har gjort oss konservativa och vi har letat lösningar i det som finns i stället för att driva innovation inom nya områden, säger Mathias Wiklund, Chief Commercial Officer på Universal Robots.