Visit Finland, är en del av Business Finland, en myndighet för turism och internationell kännedom om Finland, med uppgift att utveckla bilden av Finland som en resedestination. För mer information, läs mer på www.visitfinland.com.

Åland och Åbo for foodies – upptäck matdestinationerna en färja bort2.9.2021 06:00:00 CEST | Pressmeddelande

Finland som matdestination är ännu outforskad mark för många svenska foodies men det är dags att ta sikte över Östersjön mot de finska kust- och skärgårdspärlorna Åland och Åbo. Bara en färja bort hittar man ett ambitiöst restaurangliv, superlokala råvaror och om man har tur en och annan viking. Vi har samlat öarnas bästa och mest udda mat- och restaurangupplevelser.

Visit Finland välkomnar turister genom att visa upp reseinitiativ födda ur pandemin30.6.2021 10:50:46 CEST | Pressmeddelande

I spåren av pandemin har finska reseföretag och entreprenörer, precis som i många andra länder, tvingats mot nya arbetssätt, initiativ och satsningar. Visit Finland vill med sitt initativ Hospitality Heroes lyfta några av dem och samtidigt visa upp hur Finland kommit att bli det perfekta resmålet efter pandemin, med rejält med svängrum och storsatsningar på hållbar turism. Kocken Henri Aléns forskningsprojekt och välgörenhetsveckor, Barö Archipelago Hotel med kontaktlösa upplevelser och Fårfarmen Hakamaas virtuella fårmöten är några av satsningarna kring hållbar och säker turism som lyfts fram i Hospitality Heroes.

Fira midsommar med finsk twist: 5 sätt att uppdatera ditt firande23.6.2021 16:07:59 CEST | Pressmeddelande

Med tanke på den mörka och långa nordiska vintern är det inte konstigt att sommaren är tiden då vi lever upp och vill umgås och festa. I både Sverige och Finland är midsommar (Juhannus på finska) en av årets största traditioner, även om den firas på lite olika sätt. Här följer några finska twistar att inspireras av för att ge årets midsommarfirande en fräsch uppdatering:

Finlands gränser öppnas för turister: 5 anledningar till att semestra i världens lyckligaste och mest hållbara land21.6.2021 11:34:24 CEST | Pressmeddelande

Efter tio månaders stängda gränser öppnar Finland idag, måndagen den 21 juni, sina gränser för turister från EU och Schengen. För inträde i landet behövs dock intyg på vaccination senast fjorton dagar innan resa, eller intyg på bekräftad COVID-19-infektion inom de senaste sex månaderna. Korrekt information uppdateras löpande på Finnish Border Guards hemsida, och för en enkel och smidig inresa rekommenderas officiella inreseguiden Finentry.

Helsingforsbiennalen 2021 öppnar den 12 juni9.6.2021 15:00:00 CEST | Pressmeddelande

Helsingforsbiennalen öppnar upp för allmänheten den 12 juni, under stadens årliga firande ”Helsingforsdagen”. Fram till den 26 september visar biennalen samtida konst på den tidigare militär-ön Skanslandet i Helsingfors skärgård. Några konstverk visas även på fastlandet. Med titeln The Same Sea presenterar biennalen 41 konstnärer och konstnärsgrupper från Finland och hela världen. 75 procent av konstverken är nyskapade och platsspecifika installationer som utforskar Skanslandets kulturhistoria, geopolitiska läge och dynamiska miljö.

Arkitektur och analog avkoppling på sju finska nyöppnade designhotell4.6.2021 08:03:00 CEST | Pressmeddelande

Finlands rykte som en trygg destination för turister känns kanske mer relevant än någonsin nu när landets gränser förväntas öppna för turister igen. För resesugna svenskar är Finland inte bara ett smidigt resmål ta sig till, utan ett där du erbjuds rejält med svängrum och upplevelser utan trängsel. Och mycket har bubblat under pandemin i vårt grannland. Här är sju lyxiga nyöppningar som väldigt snart kommer att locka med avkoppling och natur på andra sidan Östersjön.