Meny

Det är dags för satsningar på personalens arbetsmiljö - Vänsterpartiet Skåne lämnar in motion om arbetstidsförkortning för regionanställd personal10.10.2018 13:08 | Pressmeddelande

Under många år har för hög arbetsbelastning, alltför stressig arbetsmiljö och en organisationsstruktur som försvårar medarbetares möjlighet till inflytande lett till alltför höga sjukskrivningstal och att personal sökt sig bort från sjukvården. För Vänsterpartiet är det tydligt att det är hög tid att ta tag i orsakerna och inte bara behandla symptomen.

M släpper fram Sd-styre i Hörby - djupt olyckligt att byteshandla med maktpositioner med ett parti som inte ens stöttar grundläggande mänskliga rättigheter5.10.2018 06:00 | Pressmeddelande

Hörbymoderaternas valtekniska samarbete ger dem ordförande- och vice-ordförandeplatser i kommunens nämnder som de inte hade fått om de inte hade stöttat Sverigedemokraterna. Det är vad de hoppas på när de går emot sitt eget partis centrala riktlinjer och ger platsen som kommunstyrelsens ordförande till Sd. Vänsterpartiet Skånes distriktsordförande Ana Süssner Rubin är djupt oroad över utvecklingen.

Kollektivtrafiknämndens ordförande delar Vänsterpartiets oro: har gett förvaltningen uppdrag att granska avtalsförändringar för Pågatåg25.9.2018 16:03 | Pressmeddelande

Under dagens sammanträde i Regionfullmäktige berördes frågan om säkerhet på Pågatågen för resenärer och anställda. Vänsterpartiet fann gehör för sin oro hos Stefan Svalö (S), ordförande för Kollektivtrafiknämnden i regionen, som tar avstånd från alla former av försämrad säkerhet och försämrade arbetsvillkor.

Inbjudan: Malin Björk, Vänsterpartiet Skåne och Vänsterpartiet Malmö håller samtal om aborträtt5.9.2018 17:24 | Pressmeddelande

Kvinnors rätt till sin egen kropp är helt grundläggande. Just nu blåser det konservativa vindar i Europa och Sverige: aborträtten hotas av begränsningar och förbud och diskussioner om samvetsfrihet lyfts dagligen i den svenska valrörelsen. Malin Björk, vänsterpartiets EU-parlamentariker, Sara Svensson, gruppledare för Vänsterpartiet i Skåne och Hanna Thomé, vänsterpartiets kommunalråd i Malmö, bjuder in till samtal om hur vi praktiskt kan försvara rätten till fri abort.

Vänsterpartiet Skåne släpper rapport om klasskillnader inom vården - Kristianstads Paloma Mamani kommenterar23.8.2018 12:41 | Pressmeddelande

Att sjukvård ska finnas till för alla kan låta grundläggande men är långt ifrån självklart. Idag förhandlas villkoren för sjukvården högljutt: vem som ska få vad, när och på vilket sätt? Det är frågor som engagerar såväl politiker och tjänstemän som människor som arbetar inom vården, bolagsstyrelser, forskare, patientgrupper, intresseorganisationer och en engagerad allmänhet. Vänsterpartiet Skåne har tagit fram en rapportserie om sjukvård - i den här granskas hur klasskillnader påverkar vilken vård du får, och Vänsterpartiet Skåne presenterar sina lösningar för en jämlik vård.

Pressinjudan: Vänsterpartiet Skåne släpper rapport om klasskillnader inom vården, Malmös Hanna Thomé kommenterar23.8.2018 09:20 | Pressmeddelande

Vänsterpartiet Skåne släpper rapport om klasskillnader inom vården - Svalövs Agneta Lenander kommenterar23.8.2018 09:00 | Pressmeddelande

Vänsterpartiet Skåne släpper rapport om klasskillnader inom vården - Lommas Patrik Milton kommenterar23.8.2018 09:00 | Pressmeddelande

Vänsterpartiet Skåne släpper rapport om klasskillnader inom vården - Tomelillas Linda Ekelund kommenterar23.8.2018 09:00 | Pressmeddelande