Svenskt initiativ visar vägen till hållbara städer på COP21
En växande majoritet av världens befolkning bor i dag i städer, vilket medför en rad nya utmaningar när det gäller bostäder, transporter och matförsörjning. Hållbarhetsinitiativet Smart Living Challenge lanserades 2014, av SI och Swedish Incubators & Science Parks (SISP) i samarbete med svenska ambassader, som en global tävling för att hitta nya lösningar på hur vi kan bo, resa och äta smartare i urbana miljöer. Sedan dess har kreativa workshoppar arrangerats runt om i världen. En av de drygt 300 idéerna handlar om hur livsmedel med typiskt västerländska smaker kan framställas av insekter.
– Smart Living Challenge skapar nya insikter om hur potentialen ser ut för olika hållbara lösningar i olika delar av världen. Det multinationella deltagandet har varit helt avgörande för initiativets framgång, inte minst med tanke på att internationell samverkan är en förutsättning för att vi ska kunna accelerera klimatarbetet, säger Birgitta Tennander, projektledare för Smart Living Challenge på Svenska institutet.
Den 2 december, 15:00 – 16:30, presenteras idéer från Smart Living Challenge på klimattoppmötet i Paris. Under seminariet ”How on Earth can we live smarter?” berättar några av workshop-deltagarna via länk från Belgrad, Lusaka, Rio de Janerio och Paris om sina förslag. Övriga deltagare i seminariet är Katarina Luhr (mp), miljöborgarråd i Stockholms stad; Annika Rembe, generaldirektör vid Svenska institutet; och Magnus Lundin, vd för Swedish Incubators & Science Parks. Seminariet modereras av den svenska skådespelerskan, dramatikern och sångerskan Shima Niavarani.
Smart Living Challenge syftar till att hitta och realisera nya lösningar för en hållbar urban livsstil. Initiativet genomförs också för att stärka internationell samverkan kring klimatfrågan och för att öka omvärldens intresse för Sverige som ett innovativt land med starkt fokus på hållbarhet.
Klimatmötet i Paris startar den 30 november och pågår till den 11 december. Målet är ett nytt klimatavtal där alla länder bidrar till att begränsa utsläppen av växthusgaser.
Media är välkomna att delta i seminariet ”How on Earth can we live smarter?” som äger rum den 2 december klockan 15:00 – 16:30 i Climate Generations area, Paris-Le Bourget, rum 4.
Nyckelord
Kontakter
Birgitta Tennander, projektledare Svenska institutet, birgitta.tennander@si.se, 073-684 20 14
Anna Knutsson, pressansvarig Svenska institutet, anna.knutsson@si.se, 08-453 78 37, 073-336 89 47
Bilder
Länkar
Om
Följ Svenska institutet
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svenska institutet
Trots kritisk medierapportering: flertalet fortsatt positiva till Sverige visar ny undersökning av Svenska institutet22.4.2024 15:00:00 CEST | Pressmeddelande
Svenska institutets (SI) studie visar att medierapporteringen om Sverige var omfattande och kritisk i Mellanöstern, Nordafrika, delar av Asien och Turkiet under 2023. Koranbränningar och vilseledande budskap om att den svenska staten omhändertar muslimska barn har stått i centrum och fått mycket stor spridning.
Banbrytande konst på Svenska institutet Paris29.2.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Som första svenska institution visar Svenska institutet Paris upp den så gott som okände konstnären Lars Fredriksons banbrytande konst. I utställningen ”Suivre les ondes” sätts hans konstnärskap i dialog med Anastasia Ax och Christine Ödlund, två nutida konstnärer som delar en stark valfrändskap med Lars Fredriksons visionära skapande.
Sverigebilden 2023: Stabil men utmanad15.2.2024 06:45:00 CET | Pressmeddelande
Bilden av Sverige är sedan flera år stabil och positiv i stora delar av världen. I vissa delar har den dock förändrats under 2023. Svenska institutets årsrapport som publiceras idag visar att Sverigebilden har förbättrats i västländer, samtidigt som den har försämrats i vissa länder i Mellanöstern, Nordafrika och Asien. Trots de motsägelsefulla bilderna är Sveriges nationsvarumärke starkt.
Sverigebilden i Mellanöstern och Asien har försämrats men en majoritet är fortsatt positiv14.12.2023 07:15:00 CET | Pressmeddelande
Svenska institutets undersökning av Sverigebilden i Mellanöstern och Asien visar att koranbränningar och felaktiga budskap om att den svenska staten kidnappar muslimska barn har bidragit till en försämrad bild av Sverige. Dock har fler fortsatt en positiv uppfattning om Sverige än en negativ. Hög livskvalitet och engagemang i miljöfrågor anses vara landets främsta styrkor.
Sverige tappar en placering men är fortfarande tio-i-topp i Nations Brands index 20232.11.2023 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Nation Brands Index 2023 visar att Sverige även i år återfinns bland de tio starkaste nationsvarumärkena. Sverige rankas som nummer tio, vilket är en placering lägre än 2022. Sveriges varumärke, när det rangordnas i förhållande till andra länder, står stabilt i stora delar av världen men har försämrats betydligt i Saudiarabien.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum