679 träffar#lidl

Lidl Sverige

Prisvärd påskfavorit! Lidls gravade lax utsedd till bäst i test16.4.2025 08:00:00 CEST | Lidl Sverige | Pressmeddelande

Gravad lax är en självklar favorit på många svenskars påskbord – och i år kommer det inte kosta många lax att imponera på svärmor och svärfar i påsk. I ett smaktest utfört av Allt om mat har Lidls ASC-märkta gravade lax från Nautica utsetts till bäst i test – förutom en perfekt välbalanserad smak är det dessutom testets mest prisvärda produkt! ”Fina skivor med god doft, perfekt välbalanserad smak samt en härlig konsistens gör denna lax till en vinnare”, anser testpanelen.
Svensk Dagligvaruhandel

Påskförsäljningen är viktig för dagligvaruhandeln14.4.2025 09:25:27 CEST | Svensk Dagligvaruhandel | Pressmeddelande

Påsken är en av årets stora mathögtider som för många är starkt förknippad med traditionsenliga måltider, godis och sociala sammankomster. Under påskveckan spenderas ungefär 15 procent mer i dagligvaruhandeln i jämförelse med en normal vecka. Under årets inledande kvartal har dagligvaruhandeln präglats av en inflationsoro, trots detta lär påskfirandet i år vara fortsatt prioriterat bland konsumenterna.
Svensk Dagligvaruhandel

Kommentar till SCB:s konsumentprisindex (KPI) för mars 202511.4.2025 08:53:04 CEST | Svensk Dagligvaruhandel | Pressmeddelande

Inflationen i mars uppgick till 0,5 procent enligt SCB:s senaste statistik (KPI), medan inflationen för livsmedel och alkoholfria drycker låg på 5,4 procent. Det är framför allt priserna på mejeri, kaffe och fetter som fortsätter att driva upp livsmedelsinflationen och varje kategori har sin förklaring och logik. Viktigt att notera denna månad är dock att vi jämför oss med mars 2024 som till och med hade en negativ inflation. Inflationen mellan februari och mars låg på 0,8 procent, vilket trots allt är lägre än mellan januari och februari. Med det sagt, i en omvärld med hot om tullar, klimatförändringar och andra osäkerheter kommer konsumenterna troligen behöva vänja sig vid mer volatila priser på livsmedel. För att förstå inflationen på livsmedel måste man titta närmare på de bakomliggande orsakerna. Då ser vi att mejeri, som är en stor kategori, har ökat med 12,1 procent, vilket beror på underskott av mjölk i hela Europa. Kaffe och choklad har ökat med närmare 30 procent, vilket helt
Svensk Dagligvaruhandel

Svensk Dagligvaruhandel och FoodFacts inleder samarbete för klimattal på livsmedelssortiment10.4.2025 07:30:00 CEST | Svensk Dagligvaruhandel | Pressmeddelande

Som ett led i arbetet med att minska dagligvaruhandelns klimatpåverkan inleder Svensk Dagligvaruhandel ett samarbete med det svenska techbolaget FoodFacts. Samarbetet syftar till att ta fram klimattal för butikernas livsmedelssortiment, baserat på den branschgemensamma metod för klimatberäkning som Svensk Dagligvaruhandel och Livsmedelsföretagen tidigare tagit fram.
Svensk Dagligvaruhandel

Svensk Dagligvaruhandel välkomnar finans- och landsbygdsministrarnas initiativ till dialog med livsmedelskedjan13.3.2025 15:29:50 CET | Svensk Dagligvaruhandel | Pressmeddelande

Karin Brynell, vd för Svensk Dagligvaruhandel, kommenterar: Det är positivt att hela livsmedelskedjan lyfts i detta initiativ och att dialogen med branschen står i fokus för mötet. Vi behöver ha en gemensam förståelse för vad som ligger bakom prisutvecklingen i hela Europa. Det är komplexa utmaningar från jord till bord som kräver ett helhetsperspektiv där alla led – från primärproduktion till handel och konsument – inkluderas. Att landsbygdsministern är engagerad i frågan är särskilt viktigt, då livsmedelsförsörjning och konkurrenskraft är avgörande för både näringsliv och konsumenter. Vi ser fram emot en konstruktiv dialog och har flera konkreta förslag på vad som behöver göras för att stärka livsmedelskedjan framåt.
Svensk Dagligvaruhandel

Kommentar till SCB:s Konsumentprisindex (KPI) – februari 202513.3.2025 08:16:31 CET | Svensk Dagligvaruhandel | Pressmeddelande

Inflationen i februari uppgick till 1,3 procent enligt SCB:s senaste statistik (KPI), medan inflationen för livsmedel och alkoholfria drycker låg på 3,9 procent. En fortsatt global oro, väderrelaterade orsaker och störningar i handelsflöden påverkar dagligvaruhandeln och hela livsmedelskedjan, där kostnadstrycket fortsätter att öka genom hela kedjan. Att priserna på exempelvis mejeriprodukter, kaffe och grönsaker har ökat har en direkt koppling till dessa faktorer. Det är dock värt att notera att matprisinflationen i Sverige följer samma mönster som resten av Europa. Vi måste vara beredda på fortsatt volatilitet framöver, givet omvärldsläget och klimatförändringarnas påverkan, kommenterar Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.
Lidl Sverige

Lidl Sverige först bland svenska dagligvarukedjor med fossilfria transporter till alla butiker6.3.2025 08:00:00 CET | Lidl Sverige | Pressmeddelande

Lidl Sverige har som första rikstäckande dagligvarukedja i Sverige infört fossilfria transporter mellan sina centrallager och butiker i hela landet. Detta uppnådda mål markerar en viktig milstolpe i livsmedelskedjans klimatarbete att nå nettonollutsläpp 2050. - På Lidl arbetar vi hela tiden med innovativa sätt att minska vår klimatpåverkan, och att nu vara först i Sverige med fossilfria transporter mellan lager och butik i hela landet är ett starkt bevis på vårt långsiktiga engagemang, säger Jakob Josefsson, VD Lidl Sverige.
Lidl Sverige

Lidl Sverige skänker tillsammans med sina kunder 659 444 kr till Sveriges Stadsmissioner21.2.2025 08:00:00 CET | Lidl Sverige | Pressmeddelande

Lidl Sverige, tillsammans med sina kunder, har genom kampanjen "Magiska jultider" samlat in 659 444 kronor till förmån för Sveriges Stadsmissioner. Insamlingen genomfördes under november och december 2024 genom försäljning av två tillfälliga artiklar i sortimentet samt möjlighet för kunder att donera i kassan. De insamlade medlen går oavkortat till Sveriges Stadsmissioners arbete med att stötta utsatta familjer.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • Sista
  • >>
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye