418 träffarKonsumenternas

Svensk Dagligvaruhandel

Påskförsäljningen är viktig för dagligvaruhandeln14.4.2025 09:25:27 CEST | Svensk Dagligvaruhandel | Pressmeddelande

Påsken är en av årets stora mathögtider som för många är starkt förknippad med traditionsenliga måltider, godis och sociala sammankomster. Under påskveckan spenderas ungefär 15 procent mer i dagligvaruhandeln i jämförelse med en normal vecka. Under årets inledande kvartal har dagligvaruhandeln präglats av en inflationsoro, trots detta lär påskfirandet i år vara fortsatt prioriterat bland konsumenterna.
Arla

Arla Foods och DMK Group tillkännager avsikt att gå samman8.4.2025 10:30:00 CEST | Arla | Pressmeddelande

Arla Foods och DMK Group är stolta över att i dag meddela att vi avser att gå samman och skapa det starkaste mejerikooperativet i Europa. Vår fusion samlar mer än 12 000 mjölkbönder och vi siktar på att bli ett gemensamt kooperativ med en kombinerad proformaomsättning på 19 miljarder euro. Med detta steg går vi mot att skapa framtiden inom mejeri, utveckla näringsrik, högkvalitativ mjölkproduktion och innovation i Europa och globalt, samtidigt som vi säkerställer ett starkt mjölkpris till våra ägare. Fusionen måste godkännas av kooperativens representantskap och av myndigheterna.
Konkurrensverket

Nätläkarbolag bötfälls för konkurrensbegränsande samarbete om annonsering av digitala vårdtjänster3.4.2025 14:43:53 CEST | Konkurrensverket | Pressmeddelande

Fyra nätläkarbolag har ingått överenskommelser om att avstå från att annonsera sina tjänster på Google Sök på ett sådant sätt att de inte konkurrerade fullt ut om alla kunder. Konkurrensverket har därför beslutat att tre av bolagen ska betala konkurrensskadeavgift för att ha brutit mot förbudet mot konkurrensbegränsande samarbete. Det sammantagna bötesbeloppet uppgår till cirka 26 miljoner kronor. Det fjärde bolaget slipper betala konkurrensskadeavgift eftersom bolaget anmälde överträdelserna till Konkurrensverket.

I år vill svenskarna checka av sina drömupplevelser31.3.2025 09:02:04 CEST | Mastercard | Pressmeddelande

I år jagar svenskarna upplevelser: 58 procent av svenskarna vill uppleva något stort under 2025, enligt en ny undersökning från Mastercard. En fjärdedel (24%) av svenskarna planerar att spendera över 10 000 kronor på rese- och turistrelaterade upplevelser i år Unga svenskar (generation Z) leder utvecklingen, där hälften planerar att checka av två eller fler upplevelser under 2025 Att skapa unika minnen, uppleva världen på nya sätt och dela upplevelser med sina nära och kära är några av de främsta anledningarna till att svenskarna väljer att prioritera upplevelser Resor och turism (88%), matrelaterade upplevelser (86%) och livemusik (78%) är de upplevelser som svenskarna ser mest fram emot under 2025
Konsumenternas

Spärrade konton och anhörigfrågor gör konsumenter oroliga18.3.2025 08:00:00 CET | Konsumenternas | Pressmeddelande

Konsumenternas Bank- och finansbyrå hanterade 9 100 ärenden från konsumenter under 2024. Det innebär att 200 personer i veckan fått stöd och vägledning. Uppsagda och spärrade konton var det vanligaste klagomålet förra året. De har fördubblats de senaste fem åren. Även frågor från anhöriga som upplever problem att hjälpa sina nära och kära med bankärenden har ökat.

Škoda Auto startar produktionen av nya Enyaq och Enyaq Coupé27.2.2025 12:49:37 CET | Škoda Sverige | Pressmeddelande

› Škoda Auto har startat produktionen av den helt eldrivna nya Enyaq-modellen vid sin fabrik i Mladá Boleslav › Enyaq rullar i samma flexibla produktionslinje som Škoda Elroq och Škoda Octavia, vilket möjliggör snabb anpassning till förändrade marknadsbehov › Både Enyaq och Enyaq Coupé har en nydesignad grill ”Tech-Deck Face”, och erbjuder förbättrad standardutrustning med innovativa och hållbara material › Föregångaren levererades till över 250 000 kunder över hela världen och säkrade marknadspositioner på flera viktiga europeiska marknader
Svensk Handel

Svenska handelsföretag – en stark motor i den gröna omställningen18.2.2025 06:00:00 CET | Svensk Handel | Pressmeddelande

Svensk Handels Hållbarhetsundersökning visar på att engagemanget bland svenska handelsföretag förblir intakt – trots stora utmaningar till följd av ett pressat ekonomiskt läge. Därutöver ställer konsumenterna höga krav på att ett aktivt hållbarhetsarbete bedrivs – ökningen är markant jämfört med hur det såg ut när undersökningen startade för 10 år sedan.
Svenska Resebranschföreningen

Risk att den nya resegarantilagen blir en flopp20.1.2025 08:53:24 CET | Svenska Resebranschföreningen | Pressmeddelande

I en debattartikel i söndagens SvD uttrycker Svensk Resebransch oro inför regeringens kommande förslag om en ny resegarantilag. Lagen, som syftar till att stärka resenärernas konsumentskydd och anpassa systemet till övriga Europa, riskerar att bli en flopp, om man inte samtidigt kan ställa en statlig garanti under fondens uppbyggnadsfas. Branschorganisationen pekar på hur andra länder i EU, exempelvis Tyskland, redan har infört statliga garantier under uppbyggnadsfasen av sina resegarantisystem.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • Sista
  • >>
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye