10 träffarMatmarknader

Tyska Turistbyrån

Besök Tyskland på Travel News Market 20186.11.2018 11:22:12 CET | Tyska Turistbyrån | Pressmeddelande

Kom och möt Tyska Turistbyrån med partners på höstens viktigaste event i resebranschen – Travel News Market på Stockholm Waterfront den 8 november kl. 10-18. Låt dig inspireras och få senaste nyheterna av våra partnerdestinationer Bremen, Garmisch-Partenkirchen, Memmingens flygplats, Allgäu, 9 städer + 1 i Niedersachsen och Lübeck. Som besökare registrerar du dig gratis på mässan här. Tyskland har 300 restauranger som för närvarande är utmärkta med en till tre stjärnor i Guide Michelin, fler än någonsin tidigare. Med 361 stjärnor ligger Tyskland på en fantastisk andraplats efter Frankrike och är en av de bästa kulinariska resedestinationerna i Europa. Regionala matmarknader, matfestivaler och food truck-evenemang är en integrerad del av det urbana stadslivet. – Just det stora antalet Michelinstjärnor i Tyskland är en välbevarad hemlighet och att prislappen dessutom är så mycket lägre än i Sverige eller andra länder på kontinenten, berättar Iris Müller, marknadschef på Tyska Turistbyrån
Tyska Turistbyrån

Kulinariska Tyskland bjuder fortsatt till bords24.9.2018 13:00:00 CEST | Tyska Turistbyrån | Pressmeddelande

I samarbete med Egmont och Sveriges största resetidning Vagabond har Tyska Turistbyrån handplockat några av Tysklands kulinariska guldkorn och tipsar om sköna upplevelser, evenemang och mysiga höst- och vinteraktiviteter på sajten germany.travel/matochdryck och under hashtaggen #EnjoyGermanFood. Upplev landets stämningsfulla öl- och vinfester, charmiga julmarknader, konsthantverk i Lübeck, maritim stämning i Rostock eller smaka lokala delikatesser i Hamburg. Visste du att Tyskland har 300 restauranger som för närvarande är utmärkta med en till tre stjärnor i Guide Michelin, vilket är fler än någonsin tidigare. Med sammanlagt 361 stjärnor ligger Tyskland på en fantastisk andra plats efter Frankrike och kan se sig själv som en av de bästa kulinariska resedestinationerna i Europa. Men inte bara på gourmetfronten har Tyskland mycket att erbjuda utan även regionala matmarknader, matfestivaler och food truck-evenemang är en integrerad del av det urbana stadslivet. Den tyska mat- och dryckesk
Tyska Turistbyrån

Tyska Turistbyrån lanserar Culinary Germany5.4.2018 14:43:00 CEST | Tyska Turistbyrån | Nyheter

Tyska Turistbyrån har lanserat temakampanjen ”Culinary Germany” med en egen microsida på www.germany.travel/culinary-germany och hashtaggen #EnjoyGermanFood. Landningssidans innehåller 16 videor i vilka två internationellt erkända experter på vin och gastronomi beger sig på en kulinarisk upptäcktsresa under mottot ”Follow the Taste” och presenterar läckerheter från Tysklands alla delstater. Kampanjen ”Culinary Germany” lyfter fram typiska och traditionella erbjudanden från alla landsdelar samt även turistiska innovationer och ovanliga locations. Kampanjen ger besökaren möjlighet att på ett autentiskt vis uppleva Tysklands olika regioner på nya sätt via deras kulinariska traditioner. Dessutom har vi på Tyska Turistbyrån i samarbete med Sveriges största resetidning Vagabond handplockat några av Tysklands kulinariska guldkorn och tipsar om sköna upplevelser, evenemang och aktiviteter i dessa natursköna områden. Njut av en inspirerande läsning och glöm inte att delta i vår kulinariska tävl
Tyska Turistbyrån

Tyska köket i fokus 201817.3.2017 13:00:00 CET | Tyska Turistbyrån | Pressmeddelande

I sina globala försäljnings- och marknadsföringsaktiviteter lägger Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT) under 2018 tonvikten på temakampanjen ”kulinariska Tyskland”. I fokus står regionala specialiteter från alla delar av landet, samt möjligheten att uppleva regionernas särart via deras mattraditioner och på kulinarisk väg upptäcka reselandet Tyskland. Petra Hedorfer, styrelseordförande för DZT, förklarar: – Det tyska köket har en bred palett av regionala tillagningssätt och specialiteter. Det rika gastronomiska utbudet med alltifrån enklare värdshus till gourmetrestauranger är utmärkande för Tyskland och detta vill vi belysa med vår kampanj. Genom att fokusera på regionala och säsongsbetonade erbjudanden stärker vi Tysklands position som hållbart resmål och främjar turismen på landsbygden. Transmedial kampanjstrategi Temakampanjen ”kulinariska Tyskland” vilar på tre pelare som länkas samman med varandra och åtföljs av en rad olika kommunikationsåtgärder: Ett filmprojekt kommer att i
Arbetsmiljöverket

Bättre arbetsmiljö i matvarubutiker25.3.2009 08:30:00 CET | Arbetsmiljöverket | Pressmeddelande

Arbetet i utgångskassorna schemaläggs och begränsas. Fler hjälpmedel finns på plats för att minska de tunga lyften. På en del håll har man kommit långt med sitt systematiska arbetsmiljöarbete. Det framgår av Arbetsmiljöverkets just avslutade tillsynsinsats inom matvaruhandeln. Slutomdömet efter genomförda 520 inspektioner är överlag positivt. - Det har skett klara förbättringar, framhåller Benny Johansson, inspektör vid Arbetsmiljöverket och projektledare för den riksomfattande insatsen "Ergonomi butik". Vi möter nu också en helt annan förståelse för de belastningsergonomiska kraven. Det var ifjol som verket inbjöd representanter för matvarukedjorna Coop, ICA, Hemköp, City Gross, Lidl, Willys m fl till ett informationsmöte. Ett viktigt syfte var att förmå butikerna att skaffa sig rutiner för att systematiskt gå igenom och åtgärda riskerna med ensidigt upprepat arbete och tung manuell hantering. Ett annat var att arbetsgivarna försäkrar sig om att de anställda får de kunskaper som behöv
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye