15 träffarMedierådet

Mediemyndigheten (Statens medieråd ARKIV)

Nu ska allmänhetens medie- och informationskunnighet mätas31.1.2022 11:48:26 CET | Mediemyndigheten (Statens medieråd ARKIV) | Pressmeddelande

I dagens digitaliserade samhälle har det blivit allt viktigare med medie- och informationskunnighet. Dock saknas kunskap om nivån på befolkningens färdigheter på området. Nu satsar mediemyndigheter i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Island på att gemensamt ta fram en metod för att regelbundet mäta olika aspekter av medie- och informationskunnighet bland allmänheten i respektive land.
Skolverket

Ny nationell strategi för att bättre ta tillvara möjligheterna med it i skolan5.4.2016 07:00:00 CEST | Skolverket | Pressmeddelande

Skolverket lämnar nu förslag på nationell strategi för skolans digitalisering till regeringen. Den gäller för förskola, förskoleklass, fritidshem och den obligatoriska skolan. Strategin innehåller förslag till insatser som syftar till att alla elever och personal ska utveckla en digital kompetens som de behöver. Dessutom ska tillgången till digitala verktyg vara likvärdig och digitaliseringen ska bidra till att resultaten förbättras och verksamheten effektiviseras. Strategin anger de förutsättningar och insatser som krävs för detta.
Mediemyndigheten (Statens medieråd ARKIV)

Pressmeddelande: Hur rustar vi en generation som inte vill släppa mobilen?10.2.2015 08:33:00 CET | Mediemyndigheten (Statens medieråd ARKIV) | Pressmeddelande

Nu pågår MIK-veckan, en vecka när barns och ungas medievardag uppmärksammas på olika sätt. Syftet med MIK-veckan är att väcka frågan om hur vuxna kan ta sitt ansvar och rusta barn och unga med medie- och informationskunnighet. Rykande färsk statistik från Statens medieråd, som släpps i detta pressmeddelande, visar att 95 % av 11-åringarna har en egen mobil, de allra flesta smarta mobiler med internet. De medievanor som förr var associerade med tonåringar kryper också allt längre ned i åldrarna, vilket reser frågor om ett ökat behov att stärka barn som mediekonsumenter.
Mediemyndigheten (Statens medieråd ARKIV)

Utbildningar för bloggare och moderatorer ska stärka unga online7.3.2014 10:13:00 CET | Mediemyndigheten (Statens medieråd ARKIV) | Pressmeddelande

Rasistiska och sexistiska budskap får stor spridning via nätet. För att uppmärksamma och motverka spridning av hat via nätet driver Statens medieråd kampanjen No Hate Speech Movement. Inom ramen för kampanjen lanseras den 24 mars flera onlinebaserade interaktiva utbildningar för unga bloggare och moderatorer. Utbildningarna ska stärka medvetenheten om kraften i digitala medier och påminna om vilka rättigheter och skyldigheter vi alla har som aktiva på nätet.
Mediemyndigheten (Statens medieråd ARKIV)

Nu går startskottet för MIK-rummet!12.2.2014 11:36:00 CET | Mediemyndigheten (Statens medieråd ARKIV) | Pressmeddelande

Ny resurs för ökad medie- och informationskunnighet. I dag lanserar Statens medieråd MIK-rummet – en pedagogisk resurs för främst lärare och bibliotekarier, men även för föräldrar. I MIK-rummet får du kunskap, inspiration och praktisk hjälp för att kunna stärka barn och unga som medvetna medieanvändare. Här ges bakgrundsfakta kombinerat med reflektionsfrågor, praktiska lektionsupplägg och fördjupningsmaterial. Samarbetspartners i projektet är UR, Konsumentverket och Svensk Biblioteksförening.
Mediemyndigheten (Statens medieråd ARKIV)

Ny rapport: Duckface/Stoneface – ungas onlineaktiviteter ur ett genusperspektiv10.2.2014 06:48:00 CET | Mediemyndigheten (Statens medieråd ARKIV) | Pressmeddelande

En av de tydligaste tendenserna i barns- och ungas medieanvändning är att tjejer använder sociala medier mer medan fler pojkar spelar datorspel. Den nya rapporten Duckface/Stoneface – Sociala medier, onlinespel och bildkommunikation bland killar och tjejer i årskurs 4 och 7 från Statens medieråd visar att också spelandet är socialt och att det som sker i sociala medier också är ett socialt spel.
Mediemyndigheten (Statens medieråd ARKIV)

Premiär för MIK-veckan: 10–14 februari6.2.2014 00:00:00 CET | Mediemyndigheten (Statens medieråd ARKIV) | Pressmeddelande

Den 10–14 februari arrangerar Statens medieråd för första gången en MIK-vecka för att sprida medie- och informationskunnighet (MIK) via olika aktiviteter på nätet. Under veckan lanserar vi aktuella rapporter och resurser kring barns och ungas medieanvändning, med syfte att öka medie- och informationskunnigheten och fördjupa förståelsen för barns och ungas medievardag.
Mediemyndigheten (Statens medieråd ARKIV)

Sökes: sex organisationer som jobbar mot sexism och rasism på nätet.28.1.2014 00:00:00 CET | Mediemyndigheten (Statens medieråd ARKIV) | Pressmeddelande

Finnes: sex helsidor i Amen Fanzine. Via nätet får rasistiska och sexistiska budskap stor spridning. Under våren 2014 kommer Amen Fanzine att göra ett temanummer som tolkar No Hate Speech Movement; en kampanj för att främja mänskliga rättigheter, demokrati och jämställdhet på nätet. I detta nummer kommer sex helsidesannonser att ges bort till organisationer som jobbar mot sexism och rasism på nätet med unga som målgrupp. Hjälp oss att hitta dessa sex organisationer.
Mediemyndigheten (Statens medieråd ARKIV)

Föräldrars attityder till barns medieanvändning19.12.2013 10:01:00 CET | Mediemyndigheten (Statens medieråd ARKIV) | Pressmeddelande

Statens medieråd publicerar idag, 19 december, rapporten Föräldrar & medier 2012/13 , en undersökning om föräldrars attityder till barns medieanvändning. Rapporten visar bland annat att föräldrarnas kön och ålder, liksom barnets kön har betydelse för attityden till barns medieanvändning. Det uppträder också attitydskillnader mellan olika medieformer.
Mediemyndigheten (Statens medieråd ARKIV)

Internetanvändningen ökar, Ungar & medier 2012/137.10.2013 11:16:00 CEST | Mediemyndigheten (Statens medieråd ARKIV) | Pressmeddelande

I dag, den 7 oktober, lanserar Statens medieråd rapporten Ungar & medier 2012/13 , där 2 000 barn och unga mellan 9 och 18 år tillfrågats av Statistiska centralbyrån (SCB) om sin medievardag och attityder till medieanvändning. Rapporten innehåller även jämförelser av hur medieanvändningen förändrats sedan 2010. Man kan se att internetanvändningen ökar i samtliga åldersgrupper och är nära nog hundraprocentig från 12 års ålder. Störst är ökningen när det gäller att använda internet i mobilen.
Mediemyndigheten (Statens medieråd ARKIV)

Statistik på medieanvändningen hos barn 0–8 år7.10.2013 11:14:00 CEST | Mediemyndigheten (Statens medieråd ARKIV) | Pressmeddelande

I dag, den 7 oktober, lanserar Statens medieråd rapporten Småungar & medier 2012/13 , där föräldrar till 2 000 barn mellan 0 och 8 år tillfrågats av Statistiska centralbyrån (SCB) om barnens medievardag och attityder till medieanvändning. Resultatet visar att medieanvändningen ökar och går allt längre ner i åldrarna, att internet ökar mest och att tv fortfarande är störst bland de yngre.
Mediemyndigheten (Statens medieråd ARKIV)

Ny utbildningssatsning möter ökad internetanvändning och nyhetskonsumtion bland barn och unga29.8.2013 09:30:00 CEST | Mediemyndigheten (Statens medieråd ARKIV) | Pressmeddelande

Preliminära siffror ur den kommande undersökning en Ungar & M edier 2012/13 från Statens medieråd visar att internetanvändningen fortsätter att öka, framförallt via s marta mobiler . Även konsumtion av nyheter via tv, intern et och mobilen ökar bland unga: fler tar del av nyheter och användarna är också mer engagerade . Den 2 september startar Statens medieråd den första av fyra heldagsutbildningar i medie- och informationskunnighet (MIK), i Malmö. Seminarierna ska introducera ett MIK-perspektiv och stärka bibliotekarier och lärare i sin roll när de möter unga medieanvändare.
Mediemyndigheten (Statens medieråd ARKIV)

Nytt skolmaterial mot nätmobbning1.2.2013 13:14:00 CET | Mediemyndigheten (Statens medieråd ARKIV) | Pressmeddelande

Hälften av alla svenska treåringar är online. 97 procent av tonåringarna umgås i sociala medier. Varannan 10-12-åring har internet i fickan. (Källa: Ungar & medier 2012-13) Dagens medieverklighet öppnar upp för oerhörda möjligheter. Men barn och unga behöver tidigt bli mediekunniga och förstå mediernas inflytande. – Det handlar om både rättigheter och skyldigheter, och att förstå kopplingen till det egna handlandet, säger Ewa Thorslund, ny direktör för Statens medieråd. Inför Safer internet day den 5 februari har Statens medieråd tagit fram ett helt nytt lärarmaterial för mellanstadiet, som finns att ladda ner gratis.
Mediemyndigheten (Statens medieråd ARKIV)

Pressmeddelande: Mediekunnighet är nyckeln till medveten medieanvändning8.2.2011 00:00:00 CET | Mediemyndigheten (Statens medieråd ARKIV) | Pressmeddelande

När Statens medieråd bildades den 1 januari 2011 togs vuxencensuren av film bort, nu är det dags att fokusera på hur vi kan stärka barn och unga i deras medianvändning. Det finns i dag nära två miljoner barn under 18 år i Sverige; dessa är i fokus för Statens medieråds verksamhet. Statens medieråd vill stärka dem i deras medieanvändning och rusta dem med mediekunnighet. För att nå dem vänder vi oss främst till pedagoger, nära-barn-professionella och representanter för mediebranscherna för att sprida information om barns och ungas medievanor.
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye