61 träffarSån är Lidl

Svensk Dagligvaruhandel

Svensk Dagligvaruhandels kommentar till regeringsuppdraget om att förbättra barns och ungas livsmedelskonsumtion med särskilt fokus på socioekonomiska skillnader3.2.2025 12:02:38 CET | Svensk Dagligvaruhandel | Pressmeddelande

Sverige står inför stora folkhälsoutmaningar, däribland en snabb ökning av kostrelaterade sjukdomar i socioekonomiskt utsatta områden, vilket väcker stor oro. För att möta denna utmaning har regeringen gett Folkhälsomyndigheten och Livsmedelsverket i uppdrag att förbättra barns och ungas livsmedelskonsumtion med särskilt fokus på socioekonomiska skillnader.
Lidl Sverige

Lidl Sverige halvvägs mot målet om mindre socker och salt15.1.2025 08:00:00 CET | Lidl Sverige | Pressmeddelande

Senast 2025 ska Lidl Sverige ha minskat socker- och salthalten i egna märkesvaror med 20 procent, jämfört med 2015. Nu är livsmedelskedjan halvvägs mot målet. – Vi vet att minskat socker- och saltintag är viktigt för att främja folkhälsan, och därför vill vi erbjuda konsumenterna det bästa sortimentet för en hälsosam livsstil, säger Mia Brodén Borgvall, kvalitetschef på Lidl Sverige.
Lidl Sverige

Istället för plastpåseskatt – Lidl sänker priset och investerar 40 öre per såld plastpåse i framtida hållbarhetsprojekt31.10.2024 08:00:00 CET | Lidl Sverige | Pressmeddelande

Lidl sänker priset på plastpåsar från 6,50 till 3,90 den 1 november 2024. Av plastpåseskattens påslag på 3 kr blir prissänkningen därmed 2,60 kr. Resterande 40 öre per såld plastpåse kommer företaget avsätta i Lidl Future Initiatives, Lidl Sveriges initiativ för investeringar i projekt som gynnar hållbarhet i dagligvaruhandeln.
Lidl Sverige

Lidl öppnar sin fjärde butik i Uppsala17.10.2024 08:00:00 CEST | Lidl Sverige | Pressmeddelande

Lidl Sverige har slutit avtal om att öppna ytterligare en butik i Uppsala. Belägen längs Kungsgatan i Uppsala, blir Lidls butik en viktig pusselbit i att expandera centrala Uppsala. Butiken om 2 200 kvadratmeter planeras att öppna under 2025. – I alla våra etableringar är det avgörande att läget är det rätta. Med den nya butiken i Uppsala kommer vi nå tusentals nya hushåll och ytterligare öka tillgängligheten till mat av högsta kvalitet till branschens bästa pris, säger Christian Sjöström, fastighetschef på Lidl Sverige.
Lidl Sverige

Nu säljer Lidl Sverige frukter och grönsaker som vuxit upp till toner av klassisk musik22.8.2024 08:00:00 CEST | Lidl Sverige | Pressmeddelande

Växer grönsaker bättre till toner av klassisk musik? Ja, en del forskningsstudier tyder på det. För att utforska musikens påverkan på frukt och grönt – och i en strävan att erbjuda kunderna det allra bästa – har Lidl Sverige installerat ljudsystem som täcker mer än 25 000 kvadratmeter av odlingar runt om i Sverige. Där växer frukter och grönsaker nu upp till toner från Kungliga Filharmoniska Orkestern.
Lidl Sverige

Växte snabbare än branschen för sjunde året i rad - Lidl Sverige ökade omsättning med 1,9 miljarder kronor18.6.2024 07:15:00 CEST | Lidl Sverige | Pressmeddelande

Lidl Sveriges bokslut för förra verksamhetsåret, 1 mars 2023 - 29 februari 2024, är nu klart. Lidl fortsätter växa snabbare än marknaden och nettoomsättningen ökade med 1,9 miljarder kronor, från 16,7 miljarder till 18,6 miljarder - en ökning med över 11 procent. Under de senaste två åren har Lidl Sverige vuxit med mer än 30 procent, jämfört med marknaden som vuxit med 13,2 procent.
Lidl Sverige

Matriket fortsätter manifestera betydelsen av svenskt – intar Kungsträdgården den 3 – 16 juni4.6.2024 08:53:58 CEST | Lidl Sverige | Pressmeddelande

Matriket är det gemensamma varumärket för Lidl Sveriges egna svenskproducerade livsmedel. Det är också varumärket som har det bredaste sortimentet av enbart Från Sverige-märkta produkter. Ett år efter lanseringen har 53 procent av de svenska hushållen kännedom om Matriket, enligt YouGov. Nu fortsätter Lidl Sverige att stärka betydelsen av svenskproducerad mat genom att bjuda in Sommarstockholm till Kungsträdgården under två veckor.
Svensk Dagligvaruhandel

Matsvinnet fortsätter minska i dagligvaruhandeln18.3.2024 13:51:48 CET | Svensk Dagligvaruhandel | Pressmeddelande

Alldeles för mycket livsmedel som produceras blir idag till matsvinn. Men ny statistik från Naturvårdsverket visar att livsmedelsavfall från dagligvaruhandeln fortsätter att minska. Mellan åren 2022 och 2021 minskade det med 2 procent. Tidigare år, mellan 2021 och 2020 var minskningen dessutom hela 10 procent. De svenska dagligvaruhandelsaktörerna har länge arbetat aktivt med mätbara mål för att minska sitt matsvinn.
Lidl Sverige

Matriket manifesterar betydelsen av svenskt27.2.2024 08:00:00 CET | Lidl Sverige | Pressmeddelande

Matriket är idag det varumärke som har det bredaste sortimentet med enbart produkter Från Sverige. Under mars sänker Lidl priset på alla Matriket-produkter med minst 20 procent för att ännu fler hushåll ska upptäcka den höga kvaliteten och det breda utbudet av svenska livsmedel. Ett år efter lanseringen av Lidl Sveriges varumärke “Matriket” finns det cirka 200 Matriket-produkter i Lidls sortiment – allt från yoghurt och havrekuddar till falukorv och matvete.
Svensk Dagligvaruhandel

Rätt ska vara rätt: Rörelsemarginalen har minskat22.12.2023 14:55:04 CET | Svensk Dagligvaruhandel | Pressmeddelande

Veckan före jul publicerade Konjunkturinstitutet sin rapport ”Prissättning hos svenska företag 2023”. En av slutsatserna i rapporten var stigande rörelsemarginaler inom partihandel med livsmedel. Definitionen av partihandel inkluderar dock såväl grossister som tusentals leverantörer. HUI Research har därför på uppdrag av Svensk Dagligvaruhandel undersökt marginalutvecklingen hos dagligvaruhandelns grossistverksamheter. Resultatet visar entydigt att rörelsemarginalen (EBIT) har minskat sedan starten av covid-19-pandemin. - Politiska utspel och debatt om lönsamheten i dagligvaruhandeln har skapat en bild av verkligheten som vi inte känner igen. HUI Research har därför på uppdrag av oss sammanställt rörelsemarginaler hos våra medlemsföretags grossistverksamheter. Resultatet visar att rörelsemarginalen (EBIT) har minskat sedan starten av covid-19-pandemin. Sjunkande marginaler i grossistledet kan även ses i ljuset av att lönsamheten i butiksledet nästintill halverats. Våra medlemmar har, t
Svensk Dagligvaruhandel

Regelförenklingar kan sänka matpriset enligt ny rapport15.12.2023 07:00:00 CET | Svensk Dagligvaruhandel | Pressmeddelande

Svenska livsmedelspriser i butik har inte ökat snabbare än EU-snittet, trots kronförsvagningen och att producentpriser för svenska livsmedel ökat snabbt. Det visar en ny rapport av nationalekonomen Stefan Fölster som publiceras idag. Fölster lyfter även hur en rad olika regleringar och avgifter har slagit igenom i prisökningar, och hur regelförenklingar på motsvarande sätt skulle sänka dem. Han konstaterar också att statens intäktsökning till följd av moms på högre livsmedelspriser har ökat och att en uppluckring av det kommunala planmonopolet skulle kunna sänka matpriserna.
Lidl Sverige

Frukt- och grönt-tisdag året ut – Lidl Sverige sänker priset med 12 procent9.11.2023 08:00:00 CET | Lidl Sverige | Pressmeddelande

Under hösten har stigande matpriser aktualiserats samtidigt som konsumtionen av frukt och grönt fortsätter att minska. Med start tisdagen den 14 november och varje tisdag året ut sänker Lidl Sverige priset på frukt och grönt med 12 procent, vilket motsvarar kategorins momssats. Med prissänkningen på cirka 150 frukt-och grönt-artiklar vill Lidl Sverige minska trycket på de svenska hushållens matbudget, nu och inför julhelgerna.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • Sista
  • >>
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye