8 träffarTomas Byberg

Svensk Kollektivtrafik

Startskott för kollektivtrafikens framtidsprojekt med ny programförklaring20.6.2022 15:55:20 CEST | Svensk Kollektivtrafik | Pressmeddelande

Nytt mål, ny vision och en diger åtgärdslista för kollektivtrafikbranschen och politikerna för att nå klimatmålen. Det är resultatet när Svensk Kollektivtrafik, Sveriges Bussföretag och Tågföretagen lanserade sin gemensamma programförklaring på en konferens den 20 juni. Syftet är att utveckla kollektivtrafiken framåt och öka marknadsandelen av de motoriserade resorna. Och allt finns samlat på en ny webbsida, www.kollektivtrafiken.se.
Svensk Kollektivtrafik

Pressinbjudan: Låt inte höjda kostnader för kollektivtrafiken drabba resenärerna16.6.2022 13:21:44 CEST | Svensk Kollektivtrafik | Pressinbjudan

Osäkerheten i ekonomin riskerar slå hårt mot kollektivtrafiken. Staten måste kompensera för höjda kostnader, annars kan regioner och kommuner tvingas höja biljettpriserna och minska utbudet. Det skulle minska rörligheten på arbetsmarknaden, försämra ekonomin hos de som måste åka kollektivt och försvåra arbetet med att nå klimatmålen.
Transportföretagen

Ny styrelse i Sveriges Bussföretag17.5.2022 09:59:22 CEST | Transportföretagen | Pressmeddelande

Vid dagens årsstämma blev Tomas Byberg omvald till ordförande i bransch- och arbetsgivarförbundet Sveriges Bussföretag. Tomas Byberg är vd för Byberg & Nordin. Han är också bussbranschens företrädare i det arbete som nu pågår inom den svenska kollektivtrafiken för att återstarta sektorn efter det stålbad coronapandemin inneburit. Sveriges Bussföretags styrelse fick efter stämman idag flera nya ledamöter från både större koncerner och mindre familjeföretag från hela Sverige.
Transportföretagen

Upphandlad busstrafik sparar skattepengar och driver utveckling29.3.2021 13:00:00 CEST | Transportföretagen | Pressmeddelande

En ny rapport från EY ”Kostnadsjämförelse Örebro Stadstrafik” har studerat ett av de få fall under senare år där tidigare offentligt upphandlad kollektivtrafik sedan 2019 istället körs i offentlig egen-regi. Rapporten visar att det för 2020 blir drygt 20 miljoner dyrare för Örebros skattebetalare med trafik i egen regi jämfört med om trafiken hade handlats upp. Det är en ökning som om den inte stoppas kan bli över 200 miljoner sett över 10 år, vilket är den normala upphandlingsperioden i Sverige för busstrafik.
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye