11 träffarTrioworld

Lidl Sverige

En världsnyhet har tagit plats på hyllorna hos Lidl Sverige!16.5.2022 10:00:00 CEST | Lidl Sverige | Pressmeddelande

Många inom livsmedelssektorn arbetar för att öka andelen återvinningsbara förpackningar, men fram tills nu har det inte varit möjligt att använda återvunnen plast i livsmedelsförpackningar. Nu presenterar Lidl Sverige sitt banbrytande samarbete: en unik förpackning med återvunnen konsumentplast – som dessutom är godkänd för livsmedel. Först ut med den nya förpackningen är Lidls kanelbullar och kardemummabullar från Kvarnvingen som nu finns till försäljning hos Lidl Sverige.
IKEM - Innovations- och kemiindustrierna i Sverige AB

Dubbelsmockan mot konsumenterna: Högre pris på plast gör matkassen ännu dyrare1.4.2022 09:10:00 CEST | IKEM - Innovations- och kemiindustrierna i Sverige AB | Pressmeddelande

Nu lyfter även SVT hur det ökade priset på plast påverkar livsmedelspriserna. Carl Eckerdal, chefekonom på både IKEM och Livsmedelsföretagen, förklarar vad som ligger bakom prisökningen och hur den påverkar matpriserna. Anderas Malmberg, vd Trioworld, berättar att konsumentpriserna för plastdelen i livsmedel ökat med runt 70 procent sedan början av förra året och att den beräknas öka med ytterligare 20 procentenheter under april.
IKEM - Innovations- och kemiindustrierna i Sverige AB

Ny rapport från IKEM — Höga energipriser tvingar bolag inom plast- och gummiindustrin till driftuppehåll11.2.2022 07:00:00 CET | IKEM - Innovations- och kemiindustrierna i Sverige AB | Pressmeddelande

I en ny undersökning från IKEM svarar 34 procent av företagen inom plast- och gummiindustrin att höga elpriser har tvingat dem till driftuppehåll. Detta trots en hög efterfrågan som innebär att produktionen hade behövt gå på högfart. Företagens framtidsprognoser vad gäller elfrågan är dessutom dystra. En majoritet tror att det kommer dröja många år innan vi åter får se stabila elpriser.
Lidl Sverige

Lidl i samarbete för banbrytande förpackning i återvunnen konsumentplast12.5.2021 15:00:53 CEST | Lidl Sverige | Pressmeddelande

Med hjälp av finansiellt stöd från Lidl Sverige arbetar Trioworld tillsammans med forskningsinstitutet RISE på att ta fram en förpackning för livsmedel innehållande återvunnen konsumentplast. Under förutsättning att alla tester och certifieringar faller väl ut planeras den nya förpackningen lanseras i Lidls butiker. Förpackningen, vars innehåll ännu är hemligt, tas fram i samarbete med Trioworld, RISE och Findus.
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye