20 träffaraffärskultur

Tysk-Svenska Handelskammaren

Boksläpp: Förstå affärskulturen och lyckas bättre i Tyskland15.12.2021 10:00:00 CET | Tysk-Svenska Handelskammaren | Pressmeddelande

Hur förhandlar du framgångsrikt och undviker tabbar när du ska göra affärer med tyskar? Vad är typiskt tyskt och vad är typiskt svenskt? Just denna fråga är särskilt viktig i näringslivet för att lyckas bättre i affärerna. Därför släpper nu Tysk-Svenska Handelskammaren en nyutgåva av handboken Din guide till tysk affärskultur, fullmatad med handfasta råd.
Tysk-Svenska Handelskammaren

Hannover Messe 2019: Möt Tysk-Svenska Handelskammaren på mässan29.3.2019 15:55:07 CET | Tysk-Svenska Handelskammaren | Pressinbjudan

På måndag öppnar Hannover Messe som är världens största industrimässa. Mässan visar allt mer integrerade lösningar där inte bara den smarta fabriken står i fokus utan även energi, transporter och IT. 2019 är ett speciellt år då Sverige är partnerland på mässan. Tysk-Svenska Handelskammaren kommer att vara på plats i Hannover under alla mässdagar.
Tysk-Svenska Handelskammaren

Ny satsning från näringslivet ska få fler svenska elever att läsa tyska11.6.2018 16:32:51 CEST | Tysk-Svenska Handelskammaren | Pressmeddelande

När allt färre svenska elever läser tyska i skolan hindrar det svenska företags framtidschanser på Europas största marknad. Tysk-Svenska Handelskammaren och Tyska Ambassaden Stockholm vill vända den nedåtgående trenden för tyskan i Sverige och initierar därför nu Deutsch – Ditt val! – ett projekt som ska finansiera och stötta särskilda satsningar på tyska språket vid svenska grund- och gymnasieskolor.
Tysk-Svenska Handelskammaren

Företagare, lär er tyska4.10.2016 13:05:00 CEST | Tysk-Svenska Handelskammaren | Nyheter

Det finns potential för ett betydligt mer intensivt handelsutbyte med Tyskland. Nyckeln till förståelsen för den tyska affärskulturen ligger i språket. Det norska exemplet visar att en tydlig kraftsamling kan ge effekt, skriver Tysk-Svenska Handelskammarens vd Ralph-Georg Tischer i Dagens industri idag. Tyskland är viktigt för Sverige – på ett politiskt och framför allt ekonomiskt plan. Det är statsbesöket denna vecka, där kungaparet har sällskap av flera ministrar och en näringslivsdelegation, ett tydligt bevis på. I Tyskland kommer besöket att skapa uppmärksamhet kring svenska värderingar, lösningar, företag och produkter. Sådant betyder mycket för handelsutbytet mellan länderna. Tyskland är sedan länge Sveriges viktigaste handelspartner. Men relationen tas lätt för given och möjligheterna hamnar i skymundan av initiativ som fokuserar på Asien och andra tillväxtmarknader. Potential för högre tillväxt Under de senaste åren har handeln med Tyskland hållit sig på en stabil nivå med en h
Tysk-Svenska Handelskammaren

”Kommunikation på samma nivå är en förutsättning för bra ledarskap“26.9.2016 12:59:00 CEST | Tysk-Svenska Handelskammaren | Blogginlägg

Ha tilltro till medarbetarna, kommunicera inte uppifrån och ned och ta inte allting på världens största allvar – så präglar årets ledare, Martin Kauffner, årets butikskedja i Sverige, Lidl. I intervjun med Tysk-Svenska Handelskammaren ger Lidls CFO en inblick i sin ledarskapsstil och företagets framtidsplaner i Sverige. Tysk-Svenska Handelskammaren: I maj utsågs du till årets ledare under Retail Awards-galan. Vad skulle du säga kännetecknar din ledarskapsstil? Martin Kauffner: Det gäller att ställa sig frågan: Vad utgör bra ledarskap? En viktig faktor är säkerligen kommunikation på samma nivå – inte uppifrån och ned. Sedan måste man se till att medarbetarna kan utvecklas. Bara så kan även företaget vidareutvecklas. Dessutom handlar det om att skapa förtroende för varandra. Man måste ta ansvar själv men även delegera uppgifter och ha tilltro till att medarbetarna klarar det. Det hör också till att man tillsammans kan ha roligt på jobbet. Och om jag säger att detta kännetecknar bra ledar
Tysk-Svenska Handelskammaren

Konjunkturbarometer: Kronan försvårar handeln med Tyskland26.5.2014 11:00:00 CEST | Tysk-Svenska Handelskammaren | Pressmeddelande

De olika valutorna i Tyskland och Sverige är det största enskilda handelshindret som kvarstår mellan länderna. Det framgår ur den nya konjunkturbarometern som Tysk-Svenska Handelskammaren har sammanställt från tyska och svenska exportföretags enkätsvar. De flesta andra handelshinder som nämns i enkäten är däremot problem som företagen själva skulle kunna ta itu med – utan att politiken behöver blandas in.
Tysk-Svenska Handelskammaren

Kunglig coachning i skillnader mellan tysk och svensk affärskultur25.5.2011 08:00:00 CEST | Tysk-Svenska Handelskammaren | Pressmeddelande

Den 25 maj deltar HKH Kronprinsessan Victoria och HKH Prins Daniel i en workshop om skillnader mellan tysk och svensk affärskultur under sitt besök i München. Seminariet, som arrangeras av Tysk-Svenska Handelskammaren, äger rum hos Linde AG och deltar gör ett tjugotal företagsledare från både svenska och tyska företag. Evenemanget är en av programpunkterna under Kronprinsessparets officiella besök i Tyskland i maj. Trots närheten till Tyskland döljer sig små skillnader mellan den tyska och den svenska affärskulturen som leder till att många företag missbedömer sin expansion till Tyskland. EU-samarbetet har inneburit att många formella handelshinder har försvunnit. Istället har okunskapen om de kulturella skillnaderna mellan de båda länderna idag kommit att utgöra det största hindret mot svenska företags tillväxt i Tyskland, visar Tysk-Svenska Handelskammarens erfarenheter. Samtidigt utgör den tyska marknaden en stor potential för svenska företag och för att dessa skall kunna växa – båd
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye