10 träffarförnybartdirektivet

Drivkraft Sverige

Nya reduktionsplikten räcker inte för att Sverige ska uppfylla sina klimatåtaganden inom EU12.11.2024 07:00:00 CET | Drivkraft Sverige | Pressmeddelande

Regeringen föreslår i promemorian ”Hållbarhetskriterier för vissa bränslen och en ny reduktionsplikt” en höjning av reduktionsplikten från 6 till 10 procent för både bensin och diesel. Drivkraft Sverige, som idag skickat in sitt remissvar gällande promemorian, är positiv till höjningen men anser att 10 procent är en för låg nivå för att Sverige ska klara sina klimatåtaganden inom EU till 2030.
Lantbrukarnas Riksförbund

Nytt EU-beslut: Skogens bioenergi är fortsatt 100% förnybart30.3.2023 15:04:45 CEST | Lantbrukarnas Riksförbund | Pressmeddelande

Bioenergi från skogen i form av grot och bränsleved kommer även i fortsättningen räknas som 100 procent förnybart. Det beslutades i EU-parlamentet i dag, torsdagen den 30 mars. "Det är en stor lättnad. Skogsbränslen har varit centralt för att vi ska kunna ha en i princip fossilfri uppvärmning, och fasa bort fossilt i allt från stora industrier till växthus. Nu ser vi framför oss att vi kan vidareutveckla nya produkter och biodrivmedel", säger LRF Skogsägarnas ordförande Paul Christensson.
Miljöpartiet de gröna i EU-parlamentet

Förhandling klar om första EU-lag för utsläppsminskningar i sjöfarten23.3.2023 13:03:00 CET | Miljöpartiet de gröna i EU-parlamentet | Pressmeddelande

Under natten mellan onsdag och torsdag så slutförhandlades lagstiftningen om bränslen i sjöfartssektorn, FuelEU Maritime. Lagstiftningen är ett avgörande steg för omställningen inom sjöfarten och innebär bland annat att krav på inblandning av syntetiska bränslen sannolikt införs från 2034, att klimatutsläppen från sjöfarten måste minska med 31 procent till 2040 och 80 procent till 2050 samt krav på att ansluta skeppen till el när de ligger i hamn i större hamnar.
Jernkontoret

Järn- och stålindustrin om fem direktiv i Fit for 5529.9.2021 07:00:00 CEST | Jernkontoret | Pressmeddelande

Järn- och stålindustrin i Sverige ligger i absolut framkant för omställning mot minskade utsläpp och klimatfrågan står högt på agendan hos företagens ledningar och i styrelserummen, marknadens krav och kundernas efterfrågan driver utvecklingen. Omfattande och överlappande lagstiftning i paketet Fit for 55 riskerar därför att flytta företagens fokus och resurser från åtgärder för klimatet, till efterlevnad av detaljlagstiftning.
Drivkraft Sverige

Drivkraft Sverige kommenterar EU:s ”Fit for 55”14.7.2021 16:46:00 CEST | Drivkraft Sverige | Pressmeddelande

Idag har EU-kommissionen presenterat lagstiftningspaket ”Fit for 55” för att minska utsläppen av växthusgaser. Det är en ambitiös plan, som tar ett helhetsgrepp om omställningen och som även reflekterar kring livscykelperspektiv på utsläpp, vilket är positivt. Den innebär dock att hållbara biodrivmedel inte får rätt förutsättningar för att ha möjlighet att fullt ut bidra till omställningen. Risken är därför stor att målen inte kan nås.
Miljöpartiet de gröna i EU-parlamentet

EU-kommissionen presenterar klimatpaket. Pär Holmgren (MP): “Nu måste vi överträffa EU:s klimatmål”14.7.2021 15:11:00 CEST | Miljöpartiet de gröna i EU-parlamentet | Pressmeddelande

Idag har EU-kommissionen presenterat ett lagstiftningspaket på klimatområdet. Totalt är det 12 förordningar och direktiv som syftar till att skruva upp EU:s ambitioner, för att vara i linje med de nya klimatmålen. Fit for 55, som det heter, kommer att vara helt avgörande för om EU klarar de egna klimatmålen och kan leva upp till Parisavtalets åtaganden. Paketet kommer även att ha stor påverkan på Sveriges ekonomi, industri och samhälle.
Miljöpartiet de gröna i EU-parlamentet

EU-parlamentet slår fast: Energieffektivisering viktigast inom energipolitiken19.5.2021 19:10:00 CEST | Miljöpartiet de gröna i EU-parlamentet | Pressmeddelande

Idag har EU-parlamentet godkänt strategin för energisystemintegration. Strategin lägger fram EU-parlamentets krav på EU-kommissionen när de just nu arbetar med en total översyn av all relevant lagstiftning inom klimat- och energiområdet. Strategin innehåller flera gröna avtryck och Jakop Dalunde, som varit den gröna gruppens förhandlare i både industriutskottet och transportutskottet, är nöjd: - Det ska vara lätt att delta i den gröna omställningen. Lätt för den villaägare som vill sätta upp solceller på taket, lätt för bostadsrättsföreningen som vill sätta upp en laddstolpe och lätt för den småföretagare som vill sälja överskottsvärme till fjärrvärmenätet. Med den här strategin är EU-parlamentet tydliga med att man underlätta energiomställningen och stå på konsumentens sida säger Jakop Dalunde (MP), EU-parlamentariker Ett tydligt grönt avtryck är den hierarki som EU-parlamentet idag ställt sig bakom: - Med mitt förslag, som antogs, tog parlamentet ställning för att EU behöver en tydli
Drivkraft Sverige

Remissvar om hållbarhetskriterier: Öppna upp för att använda fler restprodukter till biodrivmedel12.3.2021 12:00:00 CET | Drivkraft Sverige | Pressmeddelande

Drivkraft Sverige vill att det ekonomiska villkoret, som bedömer vilka restprodukter som får användas i produktionen av biodrivmedel, i hållbarhetsförordningen ska tas bort. Det ger möjlighet att använda fler råvaror som kan klassas som restprodukter. Drivkraft Sverige vill även att alla förordningar som rör hållbarhetskriterier skall samlas under en lagstiftning samt att Energimyndigheten ska göra det möjligt att på förhand godkänna råvaror till produktion av biodrivmedel.
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye