1367 träffarkonsumtion

Butik eller e-handel – vilket är bäst för klimatet? Ny vägledning ger svar28.3.2025 13:00:17 CET | Adlibris | Pressmeddelande

Spelar det någon roll för klimatet om vi handlar i butik eller beställer hemleverans? Leder olika konsumentbeteenden och produkter till olika mycket utsläpp? Idag publiceras resultaten från det Vinnova-finansierade projektet Tillgängliga och effektiva omnikanaler, som visar hur förpackningsval, returgrad, konsumentresor och andra faktorer påverkar vilket som är det mest klimatsmarta sättet att handla för olika konsumenter.
Länsförsäkringar

Svenskarna sparar skatteåterbäringen 202525.3.2025 07:15:00 CET | Länsförsäkringar | Pressmeddelande

Svenskarnas skatteåterbäring väntas uppgå till betydande summor i år, primärt som en följd av förra årets höga räntekostnader. Pengarna går i första hand till sparande, vilket 4 av 10 svenskar uppger i en ny undersökning av Länsförsäkringar. – Årets skatteåterbäring är ett välkommet tillskott till hushållskassan, som möjliggör både en extra skjuts i det privata sparandet och att göra något roligt, säger Stefan Westerberg, Länsförsäkringars privatekonom.
SBAB Bank

Ljusning för unga på bostadsmarknaden: Fler kan köpa sin första lägenhet24.3.2025 07:00:00 CET | SBAB Bank | Pressmeddelande

SBAB:s senaste kartläggning över ungas möjlighet att köpa sin första bostad visar att läget har förbättrats avsevärt jämfört med förra året. Nu kan en 27-årig kvinna med medianinkomst till exempel köpa en genomsnittlig etta i 15 av landets 25 största kommuner, det är nio kommuner fler än i fjol. En jämnårig man kan köpa motsvarande bostad i 21 av 25 kommuner. Men trots ljusglimtar på bostadsmarknaden kvarstår utmaningen att spara ihop till kontantinsatsen. Löneskillnaden mellan könen skapar dessutom ojämlika förutsättningar att köpa en bostad.
Konsumenternas

Spärrade konton och anhörigfrågor gör konsumenter oroliga18.3.2025 08:00:00 CET | Konsumenternas | Pressmeddelande

Konsumenternas Bank- och finansbyrå hanterade 9 100 ärenden från konsumenter under 2024. Det innebär att 200 personer i veckan fått stöd och vägledning. Uppsagda och spärrade konton var det vanligaste klagomålet förra året. De har fördubblats de senaste fem åren. Även frågor från anhöriga som upplever problem att hjälpa sina nära och kära med bankärenden har ökat.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • Sista
  • >>
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye