13 träffarmatprisinflation

Svensk Dagligvaruhandel

Kommentar till SCB:s Konsumentprisindex (KPI) – februari 202513.3.2025 08:16:31 CET | Svensk Dagligvaruhandel | Pressmeddelande

Inflationen i februari uppgick till 1,3 procent enligt SCB:s senaste statistik (KPI), medan inflationen för livsmedel och alkoholfria drycker låg på 3,9 procent. En fortsatt global oro, väderrelaterade orsaker och störningar i handelsflöden påverkar dagligvaruhandeln och hela livsmedelskedjan, där kostnadstrycket fortsätter att öka genom hela kedjan. Att priserna på exempelvis mejeriprodukter, kaffe och grönsaker har ökat har en direkt koppling till dessa faktorer. Det är dock värt att notera att matprisinflationen i Sverige följer samma mönster som resten av Europa. Vi måste vara beredda på fortsatt volatilitet framöver, givet omvärldsläget och klimatförändringarnas påverkan, kommenterar Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.
Svensk Dagligvaruhandel

Polarbröd Polarhjärtan är Årets Dagligvara 202312.10.2023 08:02:29 CEST | Svensk Dagligvaruhandel | Pressmeddelande

Priset Årets Dagligvara delas ut av Svensk Dagligvaruhandel till den produkt som haft en särskilt framgångsrik och innovativ lansering i dagligvaruhandeln. Vinnare av det prestigefyllda priset går i år till Polarhjärtan från Polarbröd, en hjärteprodukt som föddes i sviterna av den brand som totalförstörde Polarbröds fabrik i Älvsbyn. Förutom äran kommer Polarbröd vinna omfattande exponering i dagligvaruhandelsaktörernas egna kanaler och ett presentkort hos samarbetspartnern NielsenIQ.
Svensk Dagligvaruhandel

Välkända varumärken nominerade i Årets Dagligvara 202318.8.2023 08:00:00 CEST | Svensk Dagligvaruhandel | Pressmeddelande

Årets Dagligvara 2023 premierar produkter som lanserats under 2021. En period som präglas av pandemi, krig i Ukraina och extrem matprisinflation, något som varit extra utmanande för nylanserade produkter. Årets tre nominerade produkter, som trots detta presterat väl under perioden, är alla från välkända etablerade varumärken; Zeta olivolja gentile, Old El Paso tortilla pockets och Polarbröd Polarhjärtan. Priset Årets Dagligvara delas ut av Svensk Dagligvaruhandel till den produkt som haft den mest framgångsrika och innovativa lanseringen i dagligvaruhandeln.

Fortsatt starkt engagemang för svensk mat trots ekonomiskt utmanande tider5.7.2023 09:00:00 CEST | Lantbrukarnas Riksförbund | Pressmeddelande

En SIFO-undersökning* som ICA och LRF, Lantbrukarnas Riksförbund, nyligen genomfört visar att Sveriges konsumenter har ett starkt engagemang för svensk mat. 73 procent av konsumenterna uppger att de medvetet brukar välja svenskproducerade livsmedel före livsmedel man tror är producerade i ett annat land. Det är en ökning med 7 procentenheter jämfört med motsvarande undersökning 2014 och med en procentenhet jämfört med 2019.
Ticket

Stigande matpriser påverkar 39 procent av svenskarnas resande, men få är villiga att helt avstå semesterresor28.3.2023 05:10:00 CEST | Ticket | Pressmeddelande

Enligt Tickets Sifoundersökning säger 39 procent av svenskarna att de höga matpriserna påverkat deras resande. Efter flera år utan utlandsresa för de flesta är det dock få som är beredda att helt avstå semesterresor, och majoriteten anpassar i stället destinationen eller resebudgeten. Semesterresandet har därför ökat med 7 procent jämfört med samma period innan pandemin.
Foodrunners

Hur påverkar skenande matpriser den svenska hälsan?1.9.2022 11:04:21 CEST | Foodrunners | Pressmeddelande

Foodrunners initiala undersökning visar på signifikanta skillnader i kostnad mellan livsmedel med hög och låg energidensitet och mer och mindre hälsosamma drycker, oavsett hur kostnaden definieras (per 100g, per 1000 kalorier eller per portion). Undersökningen belyser behovet av en bättre förståelse för konsumentens uppfattning om matkostnader för att bättre kunna informera om praktiska kostrekommendationer och val mellan två utifrån sett likvärdiga produkter.
Foodrunners

Matprisinflation - men det finns en riktig lösning!12.5.2022 11:46:26 CEST | Foodrunners | Pressmeddelande

Matpriskrisen har lösningar – i alla fall om Foodrunners får bestämma. Grundat i Sverige som en utmanare till det traditionella sättet när konsumenter skall handla mat har bolaget på kort tid lanserat sin första version av vad man själv kallar "Världens första hyperomnikanal för mat". Uppbackade av flertalet investerare med Lena Apler från Draknästet som största investerare vill Foodrunners förändra konsumenternas beteende.
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye